Vedestä pelastamisessa korostuu toiminnan nopeus ja sijaintitieto
Yleisillä uimarannoilla on viime viikkojen aikana tapahtunut huomattavasti tavanomaista enemmän hukkumisia ja vakavia läheltä piti -tilanteita. Tilanteen tunnistaminen ja avun nopea hälyttäminen on ratkaisevaa, kun kyse on veden varaan joutuneesta. Hukkuva ihminen kykenee harvoin huutamaan apua, mikä korostaa muiden roolia hätätilanteen havaitsemisessa.
Tilanteen nopean tunnistamisen ja välittömästi tehtävän hätäilmoituksen lisäksi on tärkeää tietää missä apua tarvitaan. Yleisiltä uimarannoilta löytyy usein ilmoitustaulu, mistä löytyy paikan virallinen osoite ja koordinaatit. Kesäisin mm. sorakuopat kutsuvat uimareita, ja niille löytyy harvoin yksiselitteistä osoitetta. Soittamalla 112 Suomi -sovelluksen kautta tarkka sijaintitieto välittyy puhelun mukana hätäkeskukseen, ja paikan koordinaatit voi tarvittaessa lukea itse aloitusnäytöltä. Sijainti varmistetaan aina myös ilmoittajaa haastattelemalla.
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa oikeaan toimintaan
Pelastettavan sijainti on merkittävä mahdollisimman tarkasti, mikäli henkilöä ei voida turvallisesti pelastaa veden varasta paikalla olevien toimesta. Hätäkeskuspäivystäjä saattaa ohjeistaa valitsemaan selkeän kiintopisteen pelastettavan takaa. Kiintopisteen tulee olla linjassa oman sijainnin ja pelastettavan kanssa. Suuntimalla nopeutetaan pelastettavan etsintää tilanteessa, jossa hän on painunut pinnan alle ennen pelastajien saapumista.
Uimarannoilla viihtyessä on tärkeää muistaa, että vastuu lapsista on aikuisella. Aikuisenakaan uimarannalle ei kannata lähteä yksin.
Uutisen kuva on tehty tekoälyllä.
Tutustu myös
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Neljätoistavuotiaan toiminta säästi suuremmilta tuhoilta
Koulukiusaaminen voi olla rikos – hätätilanteen tunnistaminen keskeistä
Joulunajan varjopuoli näkyy 112:ssa
Perinteinen perhejuhla heijastuu hätäkeskukseen surullisina ja synkkinä ihmiskohtaloina. Erityisesti yksinäisyys, päihteiden käyttö ja kotihälytykset korostuvat hätäilmoituksissa pyhien aikaan.
Miten kriisissä oleva ihminen kohdataan?
112 Hätäkeskus -podcastin neljännessä jaksossa keskustellaan vuorovaikutustaidoista ja kriisissä olevan ihmisen kohtaamisesta hätälinjalla. Studiossa vieraana on Pelastusopiston vanhempi opettaja Titta Lindholm.
Hätätekstiviestien määrä lähes kolminkertaistui
Kuulo- ja puhevammaisille suunnatun hätätekstiviestipalvelun käyttö on lähes kolminkertaistunut viime vuoteen verrattuna. Syy muutokselle löytyy rekisteröintivelvoitteen poistumisesta.
Hätäkeskuslaitoksen maine tukevalla tasolla
Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan Hätäkeskuslaitoksella on julkishallinnon neljänneksi paras maine. Parhaimmaksi maineen osa-alueeksi suuri yleisö koki vastuullisuuden sekä tuotteet ja palvelut.
Mielenterveyskriisi näkyy myös hätäpuheluissa
112 Hätäkeskus -podcastin kolmannessa jaksossa käsitellään mielenterveyteen liittyviä hätäilmoituksia. Studiossa vieraana on ylipäivystäjä Jonne Joukanen Hätäkeskuslaitokselta.