Snabb insats och platsinformation är avgörande vid räddning ur vatten
Under de senaste veckorna har det inträffat betydligt fler drunkningsolyckor och allvarliga nära ögat-situationer på allmänna badstränder än vanligt. Att snabbt identifiera situationen och larma hjälp är avgörande när någon hamnat i vattnet. En person som håller på att drunkna kan sällan ropa på hjälp, vilket understryker andras roll i att upptäcka nödsituationen.
Förutom att snabbt identifiera situationen och genast göra en nödanmälan är det viktigt att veta var hjälpen behövs. På allmänna badstränder finns ofta en anslagstavla med platsens officiella adress och koordinater. Sommaren lockar ändå simmare till bland annat grusgropar, och dessa har sällan en entydig adress. Genom att ringa via appen 112 Suomi förmedlas exakt platsinformation till nödcentralen, och koordinaterna kan vid behov också läsas direkt från startskärmen. Platsen bekräftas alltid också genom att intervjua den som ringer.
Nödcentraloperatören ger instruktioner för rätt agerande
Om personen inte kan räddas av närvarande personer utan äventyrande av egen säkerhet är det viktigt att ange räddningsplatsen så exakt som möjligt. Nödcentraloperatören kan instruera att välja en tydlig referenspunkt bakom den nödställda. Referenspunkten ska ligga i linje med den egna positionen och den nödställda. Genom att rikta in sig på detta sätt kan sökandet efter den nödställda snabbas upp om personen hunnit sjunka under ytan innan räddningspersonalen anländer.
När man vistas på badstränder är det viktigt att komma ihåg att vuxna ansvarar för barnen. Även som vuxen är det inte rekommenderat att gå ensam till stranden.
Bilden är gjord med AI.
Tutustu myös
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Neljätoistavuotiaan toiminta säästi suuremmilta tuhoilta
Koulukiusaaminen voi olla rikos – hätätilanteen tunnistaminen keskeistä
Mitä on hälyttämättä jättäminen?
112 Hätäkeskus -podcastin uuden tuotantokauden toisessa jaksossa pureudutaan siihen, kun hätäilmoitus ei johda hälyttämiseen. Miksi apua ei voida välittää kaikille ja miten päätetään, kuka saa apua?
Saako ihminen ambulanssin?
112 Hätäkeskus -podcastin uuden tuotantokauden ensimmäisessä jaksossa pureudutaan ensihoitoon – mitä se tarkoittaa, kuinka se eroaa vanhanaikaisesta sairaankuljetuksesta ja miksi hätäpuhelussa on tärkeää vastata kysymyksiin.
Nuoret miehet 112-päivän kohderyhmänä 2026
Kampanjan avulla halutaan vahvistaa nuorten miesten rohkeutta puuttua hätätilanteisiin.
Hyvinvointia rakennetaan yhdessä
Ammattitaitoinen, sitoutunut ja hyvinvoiva henkilöstö on Hätäkeskuslaitoksen tärkein voimavara ja strateginen painopiste. Uudessa työhyvinvointiohjelmassa painotetaan aiempaa vahvemmin mm. työkykyjohtamisen osaamisen kehittämistä ja työurajohtamista.
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Hätäkeskuksesta välitetään vuosittain yli 2240 synnytykseen liittyvää tehtävää. Hätäkeskuspäivystäjälle kokemus on ainutlaatuinen, kun puhelimen päässä kuuluukin uuden elämän ääni.