Vedestä pelastamisessa korostuu toiminnan nopeus ja sijaintitieto

Yleisillä uimarannoilla on viime viikkojen aikana tapahtunut huomattavasti tavanomaista enemmän hukkumisia ja vakavia läheltä piti -tilanteita. Tilanteen tunnistaminen ja avun nopea hälyttäminen on ratkaisevaa, kun kyse on veden varaan joutuneesta. Hukkuva ihminen kykenee harvoin huutamaan apua, mikä korostaa muiden roolia hätätilanteen havaitsemisessa.
Tilanteen nopean tunnistamisen ja välittömästi tehtävän hätäilmoituksen lisäksi on tärkeää tietää missä apua tarvitaan. Yleisiltä uimarannoilta löytyy usein ilmoitustaulu, mistä löytyy paikan virallinen osoite ja koordinaatit. Kesäisin mm. sorakuopat kutsuvat uimareita, ja niille löytyy harvoin yksiselitteistä osoitetta. Soittamalla 112 Suomi -sovelluksen kautta tarkka sijaintitieto välittyy puhelun mukana hätäkeskukseen, ja paikan koordinaatit voi tarvittaessa lukea itse aloitusnäytöltä. Sijainti varmistetaan aina myös ilmoittajaa haastattelemalla.
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa oikeaan toimintaan
Pelastettavan sijainti on merkittävä mahdollisimman tarkasti, mikäli henkilöä ei voida turvallisesti pelastaa veden varasta paikalla olevien toimesta. Hätäkeskuspäivystäjä saattaa ohjeistaa valitsemaan selkeän kiintopisteen pelastettavan takaa. Kiintopisteen tulee olla linjassa oman sijainnin ja pelastettavan kanssa. Suuntimalla nopeutetaan pelastettavan etsintää tilanteessa, jossa hän on painunut pinnan alle ennen pelastajien saapumista.
Uimarannoilla viihtyessä on tärkeää muistaa, että vastuu lapsista on aikuisella. Aikuisenakaan uimarannalle ei kannata lähteä yksin.
Uutisen kuva on tehty tekoälyllä.
Se även
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
En fjortonårings agerande förhindrade större skador
Mobbning kan vara ett brott – identifiering av nödsituationer är avgörande
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.