112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Nödcentralsverket belönar under nödnummerveckan traditionellt en organisation eller person som genom sitt agerande har främjat kännedomen om nödnumret 112 och gett vägledning till rätt användning av det. I år beviljades priset till Punainen Risti Ensiapu Oy, vars första hjälpen-utbildningar runt om i Finland redan i åratal har omfattat utbildning i användningen av nödnumret.
Med hjälp av Punainen Risti Ensiapu Oy:s första hjälpen-utbildningar lär sig människorna att identifiera nödsituationer och agera vid nöd. Tack vare första hjälpen-utbildningarna är även tjänsterna i appen 112 Suomi bättre kända. Enskilda första hjälpen-utbildare har modigt kontaktat Nödcentralsverket, om det under utbildningarna har uppstått frågor som behöver utredas. Första hjälpen-utbildningar som riktas till medborgarna har en betydande roll i beredskapen för samhället.
− Punainen Risti Ensiapu Oy utför värdefullt arbete för kännedomen om nödnumret. I första hjälpen-utbildningarna ges värdefulla lärdomar i hur man bör agera i nödsituationer, vilket även hjälper nödcentraloperatörerna att reda ut situationerna, berättar Taito Vainio, överdirektör för Nödcentralsverket.
Vainio delade ut erkännandet i Kervo nödcentral tisdagen den 11 februari 2025. Priset togs emot av Anne Pellinen, direktör för Punainen Risti Ensiapu Oy, och Tuomas Salvisto, planerare för hälso- och sjukvård vid Finlands Röda Kors.
Punainen Risti Ensiapu Oy är en del av Finlands Röda Kors (FRK) verksamhet. Punainen Risti Ensiapu Oy har till uppgift att ordna bland annat FRK:s första hjälpen-utbildningar runt om i Finland.
Se även
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!
Välbefinnande skapas tillsammans
En yrkeskompetent, engagerad och välmående personal är Nödcentralsverkets viktigaste resurs och strategiska tyngdpunkt. I det nya programmet för arbetshälsa betonas utvecklingen av kompetensen i ledning av arbetsförmåga och karriärledning allt mer.
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.