112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy

Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Nödcentralsverket belönar under nödnummerveckan traditionellt en organisation eller person som genom sitt agerande har främjat kännedomen om nödnumret 112 och gett vägledning till rätt användning av det. I år beviljades priset till Punainen Risti Ensiapu Oy, vars första hjälpen-utbildningar runt om i Finland redan i åratal har omfattat utbildning i användningen av nödnumret.
Med hjälp av Punainen Risti Ensiapu Oy:s första hjälpen-utbildningar lär sig människorna att identifiera nödsituationer och agera vid nöd. Tack vare första hjälpen-utbildningarna är även tjänsterna i appen 112 Suomi bättre kända. Enskilda första hjälpen-utbildare har modigt kontaktat Nödcentralsverket, om det under utbildningarna har uppstått frågor som behöver utredas. Första hjälpen-utbildningar som riktas till medborgarna har en betydande roll i beredskapen för samhället.
− Punainen Risti Ensiapu Oy utför värdefullt arbete för kännedomen om nödnumret. I första hjälpen-utbildningarna ges värdefulla lärdomar i hur man bör agera i nödsituationer, vilket även hjälper nödcentraloperatörerna att reda ut situationerna, berättar Taito Vainio, överdirektör för Nödcentralsverket.
Vainio delade ut erkännandet i Kervo nödcentral tisdagen den 11 februari 2025. Priset togs emot av Anne Pellinen, direktör för Punainen Risti Ensiapu Oy, och Tuomas Salvisto, planerare för hälso- och sjukvård vid Finlands Röda Kors.
Punainen Risti Ensiapu Oy är en del av Finlands Röda Kors (FRK) verksamhet. Punainen Risti Ensiapu Oy har till uppgift att ordna bland annat FRK:s första hjälpen-utbildningar runt om i Finland.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.
Yrkeskunniga inom nödcentralen prisbelönades för förtjänstfullt arbete
Yrkeskunniga inom nödcentralsverksamheten prisbelönades i dag i Helsingfors. PRO 112-priset för arbete som utförts för nödnumret och nödcentralsverksamheten överräcktes till systemchef Mika Lamu. Till årets nödcentraloperatör valdes ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral.
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Endast cirka hälften av finländarna vet att nödnumret 112 fungerar i alla EU-länder. Samtal till 112 i Europeiska unionens medlemsländer styrs alltid till nödcentralen i respektive land.