112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy

Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Nödcentralsverket belönar under nödnummerveckan traditionellt en organisation eller person som genom sitt agerande har främjat kännedomen om nödnumret 112 och gett vägledning till rätt användning av det. I år beviljades priset till Punainen Risti Ensiapu Oy, vars första hjälpen-utbildningar runt om i Finland redan i åratal har omfattat utbildning i användningen av nödnumret.
Med hjälp av Punainen Risti Ensiapu Oy:s första hjälpen-utbildningar lär sig människorna att identifiera nödsituationer och agera vid nöd. Tack vare första hjälpen-utbildningarna är även tjänsterna i appen 112 Suomi bättre kända. Enskilda första hjälpen-utbildare har modigt kontaktat Nödcentralsverket, om det under utbildningarna har uppstått frågor som behöver utredas. Första hjälpen-utbildningar som riktas till medborgarna har en betydande roll i beredskapen för samhället.
− Punainen Risti Ensiapu Oy utför värdefullt arbete för kännedomen om nödnumret. I första hjälpen-utbildningarna ges värdefulla lärdomar i hur man bör agera i nödsituationer, vilket även hjälper nödcentraloperatörerna att reda ut situationerna, berättar Taito Vainio, överdirektör för Nödcentralsverket.
Vainio delade ut erkännandet i Kervo nödcentral tisdagen den 11 februari 2025. Priset togs emot av Anne Pellinen, direktör för Punainen Risti Ensiapu Oy, och Tuomas Salvisto, planerare för hälso- och sjukvård vid Finlands Röda Kors.
Punainen Risti Ensiapu Oy är en del av Finlands Röda Kors (FRK) verksamhet. Punainen Risti Ensiapu Oy har till uppgift att ordna bland annat FRK:s första hjälpen-utbildningar runt om i Finland.
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Endast cirka hälften av finländarna vet att nödnumret 112 fungerar i alla EU-länder. Samtal till 112 i Europeiska unionens medlemsländer styrs alltid till nödcentralen i respektive land.
Sociala nödsituationer kräver tid av den som hjälper
Nödcentralsverket förmedlar uppdrag också till social- och krisjouren. Antalet sådana uppdrag ökade med 4 procentenheter år 2024 jämfört med året innan och överskred antalet uppdrag till räddningsväsendet.
En fjortonårings agerande förhindrade större skador
Juho Karkiainens agerande vid rökobservationen och hans mod att göra en nödanmälan möjliggjorde att terrängbranden kunde begränsas i ett tidigt skede. Tack vare Juho kunde nödcentralen snabbt larma räddningstjänsten och förmedla viktiga tilläggsuppgifter.
Mobbning kan vara ett brott – identifiering av nödsituationer är avgörande
Det är viktigt att prata med barn och unga om betydelsen av att göra en nödanmälan. Till exempel är fysiskt våld alltid ett brott, även om det skulle kallas mobbning. En pågående våldssituation är alltid en anledning att ringa nödnumret 112.
Snabb insats och platsinformation är avgörande vid räddning ur vatten
Under de senaste veckorna har det inträffat betydligt fler drunkningsolyckor och allvarliga nära ögat-situationer på allmänna badstränder än vanligt. Att snabbt identifiera situationen och larma hjälp är avgörande när någon hamnat i vattnet. En person som håller på att drunkna kan sällan ropa på hjälp, vilket understryker andras roll i att upptäcka nödsituationen.