112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy

Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Nödcentralsverket belönar under nödnummerveckan traditionellt en organisation eller person som genom sitt agerande har främjat kännedomen om nödnumret 112 och gett vägledning till rätt användning av det. I år beviljades priset till Punainen Risti Ensiapu Oy, vars första hjälpen-utbildningar runt om i Finland redan i åratal har omfattat utbildning i användningen av nödnumret.
Med hjälp av Punainen Risti Ensiapu Oy:s första hjälpen-utbildningar lär sig människorna att identifiera nödsituationer och agera vid nöd. Tack vare första hjälpen-utbildningarna är även tjänsterna i appen 112 Suomi bättre kända. Enskilda första hjälpen-utbildare har modigt kontaktat Nödcentralsverket, om det under utbildningarna har uppstått frågor som behöver utredas. Första hjälpen-utbildningar som riktas till medborgarna har en betydande roll i beredskapen för samhället.
− Punainen Risti Ensiapu Oy utför värdefullt arbete för kännedomen om nödnumret. I första hjälpen-utbildningarna ges värdefulla lärdomar i hur man bör agera i nödsituationer, vilket även hjälper nödcentraloperatörerna att reda ut situationerna, berättar Taito Vainio, överdirektör för Nödcentralsverket.
Vainio delade ut erkännandet i Kervo nödcentral tisdagen den 11 februari 2025. Priset togs emot av Anne Pellinen, direktör för Punainen Risti Ensiapu Oy, och Tuomas Salvisto, planerare för hälso- och sjukvård vid Finlands Röda Kors.
Punainen Risti Ensiapu Oy är en del av Finlands Röda Kors (FRK) verksamhet. Punainen Risti Ensiapu Oy har till uppgift att ordna bland annat FRK:s första hjälpen-utbildningar runt om i Finland.
Se även
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Taito Vainio inledde sin andra femåriga mandatperiod som Nödcentralsverkets överdirektör i början av mars. Under de kommande åren präglas hans arbete av utmaningar som förändringarna i arbetsmiljön medför.
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på ukrainska ökat betydligt under de senaste åren.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.