112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle

Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätäkeskuslaitos on perinteisesti palkinnut hätänumeroviikolla organisaation tai henkilön, joka on toiminnallaan edistänyt hätänumeron 112 tunnettavuutta ja opastanut hätänumeron oikeaa käyttöä. Tänä vuonna palkinto myönnettiin Punainen Risti Ensiavulle, jonka ensiapukoulutuksissa ympäri Suomea on koulutettu hätänumeron käyttöä jo vuosien ajan.
Punaisen Ristin ensiapukoulutusten avulla ihmiset oppivat tunnistamaan hätätilanteet ja toimimaan hädän hetkellä. Ensiapukoulutusten ansiosta myös 112 Suomi -sovelluksen palvelut tunnetaan paremmin. Yksittäiset ensiapukouluttajat ovat olleet rohkeasti yhteydessä Hätäkeskuslaitokseen, jos koulutuksissa on noussut selvitettäviä kysymyksiä. Kansalaisille suunnatuilla ensiapukoulutuksilla on merkittävä rooli yhteiskunnan varautumisessa ja valmiudessa.
− Punaisen Ristin ensiaputoiminta tekee arvokasta työtä hätänumeron tunnettavuuden eteen. Ensiapukoulutuksissa annetaan arvokkaita oppeja hätätilanteissa toimimisessa, mikä auttaa myös hätäkeskuspäivystäjiä tilanteiden selvittämisessä, Taito Vainio Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja kertoo.
Vainio luovutti tunnustuksen Keravan hätäkeskuksessa tiistaina 11. helmikuuta 2025. Palkinnon vastaanottivat Punainen Risti Ensiapu Oy:n johtaja Anne Pellinen ja terveydenhuollon suunnittelija Tuomas Salvisto Suomen Punaiselta Ristiltä.
Punainen Risti Ensiapu Oy on osa Suomen Punaisen Ristin (SPR) toimintaa. Punaisen Ristin Ensiavun tehtävänä on järjestää muun muassa SPR:n ensiapukoulutuksia ympäri Suomea.
Edit 11.2.2025 klo 14:11 Nostokuva lisätty.
Se även
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Taito Vainio inledde sin andra femåriga mandatperiod som Nödcentralsverkets överdirektör i början av mars. Under de kommande åren präglas hans arbete av utmaningar som förändringarna i arbetsmiljön medför.
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på ukrainska ökat betydligt under de senaste åren.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.