112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle

Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätäkeskuslaitos on perinteisesti palkinnut hätänumeroviikolla organisaation tai henkilön, joka on toiminnallaan edistänyt hätänumeron 112 tunnettavuutta ja opastanut hätänumeron oikeaa käyttöä. Tänä vuonna palkinto myönnettiin Punainen Risti Ensiavulle, jonka ensiapukoulutuksissa ympäri Suomea on koulutettu hätänumeron käyttöä jo vuosien ajan.
Punaisen Ristin ensiapukoulutusten avulla ihmiset oppivat tunnistamaan hätätilanteet ja toimimaan hädän hetkellä. Ensiapukoulutusten ansiosta myös 112 Suomi -sovelluksen palvelut tunnetaan paremmin. Yksittäiset ensiapukouluttajat ovat olleet rohkeasti yhteydessä Hätäkeskuslaitokseen, jos koulutuksissa on noussut selvitettäviä kysymyksiä. Kansalaisille suunnatuilla ensiapukoulutuksilla on merkittävä rooli yhteiskunnan varautumisessa ja valmiudessa.
− Punaisen Ristin ensiaputoiminta tekee arvokasta työtä hätänumeron tunnettavuuden eteen. Ensiapukoulutuksissa annetaan arvokkaita oppeja hätätilanteissa toimimisessa, mikä auttaa myös hätäkeskuspäivystäjiä tilanteiden selvittämisessä, Taito Vainio Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja kertoo.
Vainio luovutti tunnustuksen Keravan hätäkeskuksessa tiistaina 11. helmikuuta 2025. Palkinnon vastaanottivat Punainen Risti Ensiapu Oy:n johtaja Anne Pellinen ja terveydenhuollon suunnittelija Tuomas Salvisto Suomen Punaiselta Ristiltä.
Punainen Risti Ensiapu Oy on osa Suomen Punaisen Ristin (SPR) toimintaa. Punaisen Ristin Ensiavun tehtävänä on järjestää muun muassa SPR:n ensiapukoulutuksia ympäri Suomea.
Edit 11.2.2025 klo 14:11 Nostokuva lisätty.
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.