112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle

Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätäkeskuslaitos on perinteisesti palkinnut hätänumeroviikolla organisaation tai henkilön, joka on toiminnallaan edistänyt hätänumeron 112 tunnettavuutta ja opastanut hätänumeron oikeaa käyttöä. Tänä vuonna palkinto myönnettiin Punainen Risti Ensiavulle, jonka ensiapukoulutuksissa ympäri Suomea on koulutettu hätänumeron käyttöä jo vuosien ajan.
Punaisen Ristin ensiapukoulutusten avulla ihmiset oppivat tunnistamaan hätätilanteet ja toimimaan hädän hetkellä. Ensiapukoulutusten ansiosta myös 112 Suomi -sovelluksen palvelut tunnetaan paremmin. Yksittäiset ensiapukouluttajat ovat olleet rohkeasti yhteydessä Hätäkeskuslaitokseen, jos koulutuksissa on noussut selvitettäviä kysymyksiä. Kansalaisille suunnatuilla ensiapukoulutuksilla on merkittävä rooli yhteiskunnan varautumisessa ja valmiudessa.
− Punaisen Ristin ensiaputoiminta tekee arvokasta työtä hätänumeron tunnettavuuden eteen. Ensiapukoulutuksissa annetaan arvokkaita oppeja hätätilanteissa toimimisessa, mikä auttaa myös hätäkeskuspäivystäjiä tilanteiden selvittämisessä, Taito Vainio Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja kertoo.
Vainio luovutti tunnustuksen Keravan hätäkeskuksessa tiistaina 11. helmikuuta 2025. Palkinnon vastaanottivat Punainen Risti Ensiapu Oy:n johtaja Anne Pellinen ja terveydenhuollon suunnittelija Tuomas Salvisto Suomen Punaiselta Ristiltä.
Punainen Risti Ensiapu Oy on osa Suomen Punaisen Ristin (SPR) toimintaa. Punaisen Ristin Ensiavun tehtävänä on järjestää muun muassa SPR:n ensiapukoulutuksia ympäri Suomea.
Edit 11.2.2025 klo 14:11 Nostokuva lisätty.
Tutustu myös
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Iäkkäiden turvallisuustapahtumassa tietoiskuja kodin turvallisuuteen
Katsaus vuoteen 2024
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2024 on valmistunut. Hätäkeskustoiminnan palvelutaso pysyi hyvällä tasolla, vaikka kaikki tulostavoitteet eivät toteutuneet. Vuoden aikana henkilöstön sairauspoissaolot laskivat ja työkuorma tasaantui. Asiakkaiden luottamus ja tyytyväisyys hätäkeskustoimintaan säilyi korkealla.
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.