112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätäkeskuslaitos on perinteisesti palkinnut hätänumeroviikolla organisaation tai henkilön, joka on toiminnallaan edistänyt hätänumeron 112 tunnettavuutta ja opastanut hätänumeron oikeaa käyttöä. Tänä vuonna palkinto myönnettiin Punainen Risti Ensiavulle, jonka ensiapukoulutuksissa ympäri Suomea on koulutettu hätänumeron käyttöä jo vuosien ajan.
Punaisen Ristin ensiapukoulutusten avulla ihmiset oppivat tunnistamaan hätätilanteet ja toimimaan hädän hetkellä. Ensiapukoulutusten ansiosta myös 112 Suomi -sovelluksen palvelut tunnetaan paremmin. Yksittäiset ensiapukouluttajat ovat olleet rohkeasti yhteydessä Hätäkeskuslaitokseen, jos koulutuksissa on noussut selvitettäviä kysymyksiä. Kansalaisille suunnatuilla ensiapukoulutuksilla on merkittävä rooli yhteiskunnan varautumisessa ja valmiudessa.
− Punaisen Ristin ensiaputoiminta tekee arvokasta työtä hätänumeron tunnettavuuden eteen. Ensiapukoulutuksissa annetaan arvokkaita oppeja hätätilanteissa toimimisessa, mikä auttaa myös hätäkeskuspäivystäjiä tilanteiden selvittämisessä, Taito Vainio Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja kertoo.
Vainio luovutti tunnustuksen Keravan hätäkeskuksessa tiistaina 11. helmikuuta 2025. Palkinnon vastaanottivat Punainen Risti Ensiapu Oy:n johtaja Anne Pellinen ja terveydenhuollon suunnittelija Tuomas Salvisto Suomen Punaiselta Ristiltä.
Punainen Risti Ensiapu Oy on osa Suomen Punaisen Ristin (SPR) toimintaa. Punaisen Ristin Ensiavun tehtävänä on järjestää muun muassa SPR:n ensiapukoulutuksia ympäri Suomea.
Edit 11.2.2025 klo 14:11 Nostokuva lisätty.
Tutustu myös
Nuoret miehet 112-päivän kohderyhmänä 2026
Autojen hätäviestijärjestelmä kehittyy
Autojen yleiseurooppalainen hätäviestijärjestelmä eCall korvataan vuonna 2027 uudella NGeCall-järjestelmällä (Next Generation eCall). Muutos tuo mukanaan entistä nopeamman, luotettavamman ja kattavamman tiedonsiirron hätäilmoituksen tekemiseen.
Hätäkeskuslaitoksen toiminta saa sidosryhmiltä kiitosta
Hätäkeskuslaitoksen toiminta ja viestintä saavat sidosryhmiltä erittäin hyvät arviot. Syksyllä 2025 toteutetun sidosryhmätyytyväisyyskyselyn tulokset osoittavat, että virasto toimii luotettavasti, ammattitaitoisesti ja tehokkaasti myös vaativissa tilanteissa.
Joulunajan varjopuoli näkyy 112:ssa
Perinteinen perhejuhla heijastuu hätäkeskukseen surullisina ja synkkinä ihmiskohtaloina. Erityisesti yksinäisyys, päihteiden käyttö ja kotihälytykset korostuvat hätäilmoituksissa pyhien aikaan.
Miten kriisissä oleva ihminen kohdataan?
112 Hätäkeskus -podcastin neljännessä jaksossa keskustellaan vuorovaikutustaidoista ja kriisissä olevan ihmisen kohtaamisesta hätälinjalla. Studiossa vieraana on Pelastusopiston vanhempi opettaja Titta Lindholm.
Hätätekstiviestien määrä lähes kolminkertaistui
Kuulo- ja puhevammaisille suunnatun hätätekstiviestipalvelun käyttö on lähes kolminkertaistunut viime vuoteen verrattuna. Syy muutokselle löytyy rekisteröintivelvoitteen poistumisesta.