112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy

Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Nödcentralsverket belönar under nödnummerveckan traditionellt en organisation eller person som genom sitt agerande har främjat kännedomen om nödnumret 112 och gett vägledning till rätt användning av det. I år beviljades priset till Punainen Risti Ensiapu Oy, vars första hjälpen-utbildningar runt om i Finland redan i åratal har omfattat utbildning i användningen av nödnumret.
Med hjälp av Punainen Risti Ensiapu Oy:s första hjälpen-utbildningar lär sig människorna att identifiera nödsituationer och agera vid nöd. Tack vare första hjälpen-utbildningarna är även tjänsterna i appen 112 Suomi bättre kända. Enskilda första hjälpen-utbildare har modigt kontaktat Nödcentralsverket, om det under utbildningarna har uppstått frågor som behöver utredas. Första hjälpen-utbildningar som riktas till medborgarna har en betydande roll i beredskapen för samhället.
− Punainen Risti Ensiapu Oy utför värdefullt arbete för kännedomen om nödnumret. I första hjälpen-utbildningarna ges värdefulla lärdomar i hur man bör agera i nödsituationer, vilket även hjälper nödcentraloperatörerna att reda ut situationerna, berättar Taito Vainio, överdirektör för Nödcentralsverket.
Vainio delade ut erkännandet i Kervo nödcentral tisdagen den 11 februari 2025. Priset togs emot av Anne Pellinen, direktör för Punainen Risti Ensiapu Oy, och Tuomas Salvisto, planerare för hälso- och sjukvård vid Finlands Röda Kors.
Punainen Risti Ensiapu Oy är en del av Finlands Röda Kors (FRK) verksamhet. Punainen Risti Ensiapu Oy har till uppgift att ordna bland annat FRK:s första hjälpen-utbildningar runt om i Finland.
Hätä- ja ongelmatilanteet ulkomailla – näin toimit
Vain noin puolet suomalaisista tietää, että hätänumero 112 toimii kaikissa EU-maissa. Soitto 112:een ohjautuu Euroopan Unionin jäsenmaissa aina kohdemaan hätäkeskukseen.
Sosiaaliset hätätilanteet vaativat auttajalta aikaa
Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2024 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 4 prosenttiyksikköä, ja ne ohittivat pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Neljätoistavuotiaan toiminta säästi suuremmilta tuhoilta
Juho Karkiaisen toiminta savuhavainnon yhteydessä ja rohkeus hätäilmoituksen tekemiseen mahdollisti maastopalon rajaamisen alkuunsa. Juhon ansiosta hätäkeskus pystyi tekemään nopean hälytyksen ja välittämään tärkeät lisätiedot pelastustoimelle.
Koulukiusaaminen voi olla rikos – hätätilanteen tunnistaminen keskeistä
Lasten ja nuorten kanssa on tärkeää puhua hätäilmoituksen merkityksestä. Esimerkiksi fyysinen väkivalta on aina rikos, vaikka sitä kutsuttaisiin koulukiusaamiseksi. Meneillään oleva väkivaltatilanne on aina syy soittaa hätänumeroon 112.
Vedestä pelastamisessa korostuu toiminnan nopeus ja sijaintitieto
Yleisillä uimarannoilla on viime viikkojen aikana tapahtunut huomattavasti tavanomaista enemmän hukkumisia ja vakavia läheltä piti -tilanteita. Tilanteen tunnistaminen ja avun nopea hälyttäminen on ratkaisevaa, kun kyse on veden varaan joutuneesta. Hukkuva ihminen kykenee harvoin huutamaan apua, mikä korostaa muiden roolia hätätilanteen havaitsemisessa.