Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Finlands unika modell för produktion av nödcentralsverksamhet lockar årligen flera internationella gäster att följa vardagen inom nödcentralsverksamheten. Ute i världen vill man ta modell av den kostnadseffektiva modellen som gör det möjligt att snabbt larma på hjälp.
Nödcentralsverket besöks årligen av hundratals internationella gäster från olika håll i världen. Den riksomfattande nödcentralsverksamheten, organiseringen av nödcentralssalen, samarbetet mellan myndigheterna och ledningscentralens roll som upprätthållare av lägesbilden presenteras för besökarna. Besökarna kommer från hela världen – såväl från Europa, Förenta staterna, Asien, Australien som från de afrikanska länderna.
I början av april anlände besökare från nästan 20 olika länder till Kervo nödcentral på en gång. Besökarna kom bland annat från Schweiz, Malaysia, Förenta staterna, Storbritannien, Albanien, Tyskland och Singapore.
− Besökarna är allmänt taget alltid förbryllade över hur smidig nödcentralsverksamheten är i Finland och hur en nödcentraloperatör självständigt kan hantera olika myndigheters nödmeddelanden, berättar Taito Vainio, Nödcentralsverkets överdirektör.
Ett nummer
I nödsituationer i Finland får man hjälp endast via ett nummer, 112. En nödcentraloperatör svarar på nödmeddelandet och gör en riskbedömning av situationen genom anvisningar från myndigheterna. Om situationen kräver kan nödcentraloperatören snabbt larma polisen, akutvården, räddningsväsendet och socialväsendet på plats.
Verksamhetsmodellen, där en nödcentraloperatör behandlar nödmeddelandet självständigt oberoende av bransch, är internationellt sett unik. I flera länder har polisen, akutvården och räddningsväsendet egna nödnummer. Dessutom har olika aktörer egna nödcentraler där nödmeddelanden inom det egna ansvarsområdet behandlas. I vissa länder ansvarar ett privat företag för nödcentralstjänsterna och förmedlar nödsamtalen.
− Vår riksomfattande nätverksbaserade modell är exceptionell ute i världen. På riksnivå kan man svara på ett nödmeddelande i sex olika nödcentraler oberoende av var anmälaren befinner sig, säger Vainio.
Den nätverksbaserade verksamhetsmodellen möjliggör en snabb svarstid för nödmeddelandet. I fjol svarade centralen på nödsamtal i genomsnitt inom sju sekunder. Den nätverksbaserade verksamhetsmodellen är makalös också i belastningssituationer samt under störnings- och undantagsförhållanden. Nödcentralsverkets beredskap för olika situationer övas regelbundet.
Smidigt samarbete
Organiseringen av nödcentralstjänsterna till en aktör kräver samarbete, gemensamma verksamhetsmodeller och en aktiv dialog mellan myndigheterna. Behandling av nödmeddelanden, riskbedömning och styrning av resurser inverkar direkt på myndigheternas verksamhet och medborgarnas säkerhet. Gemensamma system, såsom myndighetsradionätverket och nödcentralsdatasystemet, används för att göra det vardagliga samarbetet smidigare.
− Samarbetet mellan myndigheterna hjälper att svara på medborgarnas förväntningar och utveckla hjälpkedjan som helhet, konstaterar Vainio.
Det centraliserade mottagandet av nödmeddelanden är kostnadseffektivt för samhället. År 2024 kostade nödcentralsverksamheten 12,6 euro per invånare.
− På årsnivå är summan på kostnaden nästan lika stor som priset på ca 1,5 kaffepaket, säger Vainio.
Den internationella storkonferensen
Den internationella konferensen EENA 2025 Conference & Exhibition ordnades den 9–11 april på Helsingfors Mässcentrum. Konferensen, som ordnades av Europeiska nödnummerorganisationen (EENA), förde samman säkerhetsmyndigheter, producenter av 112-tjänster och företrädare för säkerhet och teknik från olika håll i världen. Teman för evenemanget var bland annat nästa generations teknik, olika nödcentralslösningar från hela världen samt krishanteringsstrategier.
Före tredagarskonferensen bekantade sig producenterna av 112-tjänster i olika länder med nödcentralsverksamheten i Finland i Kervo nödcentral. Nödcentralen besöktes av experter inom nödcentralsverksamheten från 17 olika länder. Efter tillställningen kunde man se samma min på varje besökares ansikte: denna modell vill även vi ha.
Se även
Tvåspråkig nödcentraloperatörkurs slutfördes på Räddningsinstitutet
Viktiga nummer och råd för sommaren
Nödnumret ger säkerhet för barn och ungdomar
Tvåspråkig nödcentraloperatörkurs slutfördes på Räddningsinstitutet
Examensfesten för den tvåspråkiga nödcentraloperatörkursen 44 firades på Räddningsinstitutet fredagen den 6 juni 2025. Slutförandet av kursen stärker Nödcentralsverkets svenskspråkiga servicenivå.
Viktiga nummer och råd för sommaren
I denna nyhet har vi sammanställt en checklista över tjänster du kan behöva, särskilt på sommaren. Alla problemsituationer kräver inte ett samtal till nödnumret.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 6.6.
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 6.6.2025 kl. 12.00. Vid testningen uppdateras varningsmeddelanden i tv och på text-tv:s sida 112.
Skolorna slutade – 13 800 nödmeddelanden till nödnumret
Läsårets slut och sommarlovets början firades på olika håll i Finland på skolavslutningsveckoslutet. På nödlinjen var skolavslutningsveckoslutet mer brådskande än normala sommarveckoslut, och mängden uppdrag som gällde unga var större än normalt.
Nödcentralerna förbereder sig inför skolavslutningshelgen
Under det kommande veckoslutet firar ungdomar välförtjänt att läsåret slutar och sommarlovet börjar. På nödlinjen syns skolavslutningshelgen vanligen genom större brådska än under ett vanligt sommarveckoslut.