Testningshistorik visas i ILMO-systemet

I fortsättningen kan kunden själv kontrollera via ILMO-tjänsten om en larmanordning i ett objekt testats korrekt. Testningshistoriken kommer att visas retroaktivt i tjänsten från och med 1.7.2024.
Testningshistoriken för larmanordningar finns på den avtalsspecifika sidan för varje avtal i ILMO-tjänsten. Testningshistoriken är kundspecifik. Om äganderätten till ett objekt ändras, överförs testhistoriken inte till den nya ägaren. Testningshistoriken finns tillgänglig i tjänsten för det senaste 3 åren.
Visning av testningshistoriken i ILMO-tjänsten är en egenskap som kunderna önskat. I och med denna egenskap förbättras kundens egenkontroll och de behöver inte längre be om testningsinformation med en separat begäran. Förnyelsen är också det första steget mot självständig testning av brandlarmanordningar. Det är möjligt att testa brandlarmanordningar självständigt med ILTA-tjänsten som införs nästa år.
ILMO är en tjänst för företagskunder med brand- och brottslarmanordningar. Via tjänsten kan kunden hantera organisationens avtals- och faktureringsinformation. Via tjänsten kan kunden också lämna in ansökan om anslutning, säga upp avtal samt till exempel uppdatera kontaktpersonernas uppgifter.
PRO112-palkittu Mika Lamu rakentaa turvallisuutta tekniikan ja yhteistyön voimin
Hätäkeskuslaitoksen vuosittainen PRO112-palkinto on myönnetty järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Palkinto on tunnustus hänen merkittävästä työstä hätäkeskustoiminnan ja hätänumeron 112 kehittämisen eteen. Mika panos on ollut erityisen merkittävä hätäkeskustietojärjestelmien kehitystyössä.
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Helsingissä. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi valittiin ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta.
Jaa vaaratiedote kaverille 112 Suomi -sovelluksen avulla
Uusimmassa päivityksessä sovelluksen tiedote-ominaisuutta on paranneltu, ja vaara- ja viranomaistiedotteet on nyt mahdollista jakaa kaverille esimerkiksi viestillä tai somessa.
Hätä- ja ongelmatilanteet ulkomailla – näin toimit
Vain noin puolet suomalaisista tietää, että hätänumero 112 toimii kaikissa EU-maissa. Soitto 112:een ohjautuu Euroopan Unionin jäsenmaissa aina kohdemaan hätäkeskukseen.
Sosiaaliset hätätilanteet vaativat auttajalta aikaa
Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2024 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 4 prosenttiyksikköä, ja ne ohittivat pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.