Införandet av tjänsten ILTA senareläggs till våren 2025

Införandet av tjänsten ILTA, som utvecklas för självständig testning av larmanordningar, senareläggs. Systemet införs enligt uppskattning våren 2025.
Tjänsten ILTA är en webbapplikation som utvecklats för självständig testning av brandlarmanordningar. Med hjälp av tjänsten kan testaren testa brandvarnaren på egen hand utan att ringa till Nödcentralsverket.
Ursprungligen skulle tjänsten introduceras för kunderna redan i vår. Det har dock blivit nödvändigt att senarelägga införandet till våren 2025.
− Utvecklingen av tjänsten ILTA har varit mer arbetskrävande och invecklad än väntat. Dessutom fungerar systemet i säkerhetsnätverket, vilket också har medfört vissa utmaningar i utvecklingen", säger Mari Suksi, projektsakkunnig vid Nödcentralsverket.
Testningens nya tid
Tjänsten ILTA kan användas av alla företagskunder som har brandlarmanläggningar som är anslutna till Nödcentralsverkets övervakning. Användningen av tjänsten kräver att testarna befullmäktigas i systemet ILMO.
När tjänsten införs, börjar en helt ny era inom testningen av brandlarmanordningar.
− Tjänsten ILTA kommer att underlätta vardagen för brandlarmanläggningskunderna. Vi vill att tjänsten fungerar felfritt när den lanseras våren 2025. Vi jobbar för det hela tiden, säger Suksi.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på ukrainska ökat betydligt under de senaste åren.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2025 kl. 11.20.