Införandet av tjänsten ILTA senareläggs till våren 2025
Införandet av tjänsten ILTA, som utvecklas för självständig testning av larmanordningar, senareläggs. Systemet införs enligt uppskattning våren 2025.
Tjänsten ILTA är en webbapplikation som utvecklats för självständig testning av brandlarmanordningar. Med hjälp av tjänsten kan testaren testa brandvarnaren på egen hand utan att ringa till Nödcentralsverket.
Ursprungligen skulle tjänsten introduceras för kunderna redan i vår. Det har dock blivit nödvändigt att senarelägga införandet till våren 2025.
− Utvecklingen av tjänsten ILTA har varit mer arbetskrävande och invecklad än väntat. Dessutom fungerar systemet i säkerhetsnätverket, vilket också har medfört vissa utmaningar i utvecklingen", säger Mari Suksi, projektsakkunnig vid Nödcentralsverket.
Testningens nya tid
Tjänsten ILTA kan användas av alla företagskunder som har brandlarmanläggningar som är anslutna till Nödcentralsverkets övervakning. Användningen av tjänsten kräver att testarna befullmäktigas i systemet ILMO.
När tjänsten införs, börjar en helt ny era inom testningen av brandlarmanordningar.
− Tjänsten ILTA kommer att underlätta vardagen för brandlarmanläggningskunderna. Vi vill att tjänsten fungerar felfritt när den lanseras våren 2025. Vi jobbar för det hela tiden, säger Suksi.
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!
Välbefinnande skapas tillsammans
En yrkeskompetent, engagerad och välmående personal är Nödcentralsverkets viktigaste resurs och strategiska tyngdpunkt. I det nya programmet för arbetshälsa betonas utvecklingen av kompetensen i ledning av arbetsförmåga och karriärledning allt mer.
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.