Införandet av tjänsten ILTA senareläggs till våren 2025
Införandet av tjänsten ILTA, som utvecklas för självständig testning av larmanordningar, senareläggs. Systemet införs enligt uppskattning våren 2025.
Tjänsten ILTA är en webbapplikation som utvecklats för självständig testning av brandlarmanordningar. Med hjälp av tjänsten kan testaren testa brandvarnaren på egen hand utan att ringa till Nödcentralsverket.
Ursprungligen skulle tjänsten introduceras för kunderna redan i vår. Det har dock blivit nödvändigt att senarelägga införandet till våren 2025.
− Utvecklingen av tjänsten ILTA har varit mer arbetskrävande och invecklad än väntat. Dessutom fungerar systemet i säkerhetsnätverket, vilket också har medfört vissa utmaningar i utvecklingen", säger Mari Suksi, projektsakkunnig vid Nödcentralsverket.
Testningens nya tid
Tjänsten ILTA kan användas av alla företagskunder som har brandlarmanläggningar som är anslutna till Nödcentralsverkets övervakning. Användningen av tjänsten kräver att testarna befullmäktigas i systemet ILMO.
När tjänsten införs, börjar en helt ny era inom testningen av brandlarmanordningar.
− Tjänsten ILTA kommer att underlätta vardagen för brandlarmanläggningskunderna. Vi vill att tjänsten fungerar felfritt när den lanseras våren 2025. Vi jobbar för det hela tiden, säger Suksi.
Införandet av tjänsten ILTA senareläggs till våren 2025
Införandet av tjänsten ILTA, som utvecklas för självständig testning av larmanordningar, senareläggs. Systemet införs enligt uppskattning våren 2025.
Nya verktyg stöder personalens välbefinnande på jobbet
Nödcentralsverket testar nya sätt att stödja personalens välbefinnande. Nödcentralen i Kervo utvecklar en metod för multiprofessionella samtal, och därtill pågår ett pilotprojekt för kamratstöd som omfattar hela Nödcentralsverket.
Nödcentralsproffs belönades för förtjänstfullt arbete
Proffs inom nödcentralsverksamhet belönades i dag i Tammerfors. Priset PRO 112 för förtjänstfullt arbete för nödnumret och nödcentralsverksamheten tilldelades Minna Ylinen från Björneborg. Anniina Takala från Åbo utsågs till Årets nödcentralsoperatör.
Det gäller att sköta om sig
Årets nödcentraloperatör Anniina har haft många vändningar i sin karriär: hon arbetade först som sjukskötare, men studerade sedan till nödcentralsoperatör. Senare bytte hon från nödcentralen i Björneborg till en tjänst i Åbo. Under årens lopp har Anniina lärt sig att ta hand om sig själv och återhämta sig från arbetet.
Det mest givande är att lyckas tillsammans
Virve-huvudanvändaren Minna Ylinen är en erfaren expert inom nödcentralsverksamhet. Hon har jobbat med många olika datasystem, hanterat lärorika störningar och upplevt framgångar tillsammans med arbetskamraterna under sin karriär.