ILTA-palvelun käyttöönotto siirtyy keväälle 2025

Ilmoitinlaitteiden itsenäiseen testaukseen kehitetyn ILTA-palvelun käyttöönotto viivästyy. Palvelun uusi arvioitu käyttöönotto on keväällä 2025.
ILTA-palvelu on paloilmoitinlaitteiden itsenäiseen testaukseen kehitetty verkkosovellus. Palvelun avulla testaaja voi testata paloilmoitinlaitteen itsenäisesti, soittamatta Hätäkeskuslaitokseen.
Palvelun oli tarkoitus tulla asiakkaiden käyttöön jo tänä keväänä. Käyttöönottoa on kuitenkin jouduttu siirtämään keväälle 2025.
− ILTA-palvelun kehitystyö on ollut arvioitua työläämpi ja monimutkaisempi. Myös turvallisuusverkossa toimiminen on tuonut kehittämiseen omat haasteensa, projektiasiantuntija Mari Suksi Hätäkeskuslaitokselta kertoo.
Uuden ajan testausta
ILTA-palvelua voivat käyttää kaikki yritysasiakkaat, joiden paloilmoitinlaite on kytketty Hätäkeskuslaitoksen valvontaan. Palvelun käyttö edellyttää testaajien valtuuttamista ILMO-järjestelmässä.
Lanseerauksen jälkeen palvelu mullistaa paloilmoitinlaitteiden testauksen ja tuo sen nykyaikaan.
− ILTA-palvelu tulee olemaan paloilmoitinasiakkaille arjen helpottaja. Haluamme, että palvelu toimii moitteettomasti, kun se lanseerataan keväällä 2025. Sen eteen teemme koko ajan töitä, Suksi kertoo.
Kansainvälinen 112-konferenssi Helsingissä
Euroopan hätänumerojärjestö EENA järjestää konferenssin Helsingin Messukeskuksessa 9.–11. huhtikuuta. Tapahtuma kokoaa yhteen turvallisuuden ja teknologian edustajia ympäri maailmaa.
Ylijohtaja Taito Vainio: toimintavarmuutemme säilyy kaikissa oloissa
Taito Vainio aloitti maaliskuun alussa toisen viisivuotiskautensa Hätäkeskuslaitoksen ylijohtajana. Tulevien vuosien aikana hänen työtä kehystävät toimintaympäristön muutoksen myötä nousevat haasteet.
Tehtävien priorisointi mahdollistaa avun akuutissa hädässä
Hätäkeskuslaitoksen ensihoidon tehtävänkäsittelyohje uudistui marraskuun 2023 lopulla. Muutos näkyy ensihoidon tehtävämäärässä ja kiireellisyysjakaumassa.
Katsaus vuoteen 2024
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2024 on valmistunut. Hätäkeskustoiminnan palvelutaso pysyi hyvällä tasolla, vaikka kaikki tulostavoitteet eivät toteutuneet. Vuoden aikana henkilöstön sairauspoissaolot laskivat ja työkuorma tasaantui. Asiakkaiden luottamus ja tyytyväisyys hätäkeskustoimintaan säilyi korkealla.
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.