ILTA-palvelun käyttöönotto siirtyy keväälle 2025
Ilmoitinlaitteiden itsenäiseen testaukseen kehitetyn ILTA-palvelun käyttöönotto viivästyy. Palvelun uusi arvioitu käyttöönotto on keväällä 2025.
ILTA-palvelu on paloilmoitinlaitteiden itsenäiseen testaukseen kehitetty verkkosovellus. Palvelun avulla testaaja voi testata paloilmoitinlaitteen itsenäisesti, soittamatta Hätäkeskuslaitokseen.
Palvelun oli tarkoitus tulla asiakkaiden käyttöön jo tänä keväänä. Käyttöönottoa on kuitenkin jouduttu siirtämään keväälle 2025.
− ILTA-palvelun kehitystyö on ollut arvioitua työläämpi ja monimutkaisempi. Myös turvallisuusverkossa toimiminen on tuonut kehittämiseen omat haasteensa, projektiasiantuntija Mari Suksi Hätäkeskuslaitokselta kertoo.
Uuden ajan testausta
ILTA-palvelua voivat käyttää kaikki yritysasiakkaat, joiden paloilmoitinlaite on kytketty Hätäkeskuslaitoksen valvontaan. Palvelun käyttö edellyttää testaajien valtuuttamista ILMO-järjestelmässä.
Lanseerauksen jälkeen palvelu mullistaa paloilmoitinlaitteiden testauksen ja tuo sen nykyaikaan.
− ILTA-palvelu tulee olemaan paloilmoitinasiakkaille arjen helpottaja. Haluamme, että palvelu toimii moitteettomasti, kun se lanseerataan keväällä 2025. Sen eteen teemme koko ajan töitä, Suksi kertoo.
Autojen hätäviestijärjestelmä kehittyy
Autojen yleiseurooppalainen hätäviestijärjestelmä eCall korvataan vuonna 2027 uudella NGeCall-järjestelmällä (Next Generation eCall). Muutos tuo mukanaan entistä nopeamman, luotettavamman ja kattavamman tiedonsiirron hätäilmoituksen tekemiseen.
Hätäkeskuslaitoksen toiminta saa sidosryhmiltä kiitosta
Hätäkeskuslaitoksen toiminta ja viestintä saavat sidosryhmiltä erittäin hyvät arviot. Syksyllä 2025 toteutetun sidosryhmätyytyväisyyskyselyn tulokset osoittavat, että virasto toimii luotettavasti, ammattitaitoisesti ja tehokkaasti myös vaativissa tilanteissa.
Joulunajan varjopuoli näkyy 112:ssa
Perinteinen perhejuhla heijastuu hätäkeskukseen surullisina ja synkkinä ihmiskohtaloina. Erityisesti yksinäisyys, päihteiden käyttö ja kotihälytykset korostuvat hätäilmoituksissa pyhien aikaan.
Miten kriisissä oleva ihminen kohdataan?
112 Hätäkeskus -podcastin neljännessä jaksossa keskustellaan vuorovaikutustaidoista ja kriisissä olevan ihmisen kohtaamisesta hätälinjalla. Studiossa vieraana on Pelastusopiston vanhempi opettaja Titta Lindholm.
Hätätekstiviestien määrä lähes kolminkertaistui
Kuulo- ja puhevammaisille suunnatun hätätekstiviestipalvelun käyttö on lähes kolminkertaistunut viime vuoteen verrattuna. Syy muutokselle löytyy rekisteröintivelvoitteen poistumisesta.