ILTA-palvelun käyttöönotto siirtyy keväälle 2025
Ilmoitinlaitteiden itsenäiseen testaukseen kehitetyn ILTA-palvelun käyttöönotto viivästyy. Palvelun uusi arvioitu käyttöönotto on keväällä 2025.
ILTA-palvelu on paloilmoitinlaitteiden itsenäiseen testaukseen kehitetty verkkosovellus. Palvelun avulla testaaja voi testata paloilmoitinlaitteen itsenäisesti, soittamatta Hätäkeskuslaitokseen.
Palvelun oli tarkoitus tulla asiakkaiden käyttöön jo tänä keväänä. Käyttöönottoa on kuitenkin jouduttu siirtämään keväälle 2025.
− ILTA-palvelun kehitystyö on ollut arvioitua työläämpi ja monimutkaisempi. Myös turvallisuusverkossa toimiminen on tuonut kehittämiseen omat haasteensa, projektiasiantuntija Mari Suksi Hätäkeskuslaitokselta kertoo.
Uuden ajan testausta
ILTA-palvelua voivat käyttää kaikki yritysasiakkaat, joiden paloilmoitinlaite on kytketty Hätäkeskuslaitoksen valvontaan. Palvelun käyttö edellyttää testaajien valtuuttamista ILMO-järjestelmässä.
Lanseerauksen jälkeen palvelu mullistaa paloilmoitinlaitteiden testauksen ja tuo sen nykyaikaan.
− ILTA-palvelu tulee olemaan paloilmoitinasiakkaille arjen helpottaja. Haluamme, että palvelu toimii moitteettomasti, kun se lanseerataan keväällä 2025. Sen eteen teemme koko ajan töitä, Suksi kertoo.
Tutustu myös
Testaushistoria nähtävillä ILMO-järjestelmässä
Yleinen ALV-kanta muuttuu – Vaikuttaa ilmoitinlaitteiden laskutukseen 1.9. alkaen
Eri kohderyhmille painotetaan hätänumerosta eri asioita
112-päivä on valtakunnallinen tempaus, jonka tavoitteena on kiinnittää suomalaisten huomio hätänumeroon 112 ja hätätilanteiden tunnistamiseen. 112-koulutuksessa on hyvä pohtia kohderyhmälle ominaista toimintaa ja ymmärrystä. Esimerkiksi lapsille ja nuorille on hyvä painottaa eri asioita kuin ikäihmisille tai vaikka maahanmuuttajille ja ulkomaalaisille.
Ihmisen kohtaaminen on hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
Vaikka teknologia kehittyy, ovat hätäkeskuspalvelut jatkossakin pääasiassa ihmisten palvelua ihmisille. Se vaatii vuorovaikutustaitoja, ja itsetuntemusta omien reaktioiden tunnistamiseksi ja kuormituksen rajaamiseksi.
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa 14 200 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa eniten ilmoituksia tehtävälajeista: ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen sekä muu sairastuminen. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätänumeroon tehtiin jouluna 19 700 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin joulupyhinä eniten ilmoituksia tehtävälajeista heikentynyt yleistila, kaatuminen ja rintakipu. Suurin osa hälytystehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskuspäivystäjiä valmistui Pelastusopistolta
Hätäkeskuspäivystäjäkurssi 43 valmistujaisia juhlittiin Pelastusopistolla perjantaina 20. joulukuuta 2024. Työt hätäkeskuksissa alkavat maanantaina 13. tammikuuta 2025.