Lättare testning av brandlarmanläggningar år 2024
Nödcentralsverket utvecklar applikationen ILTA, som underlättar den månatliga testningen av brandlarmanläggningar. Med applikationen kan testarna själva utföra hela testet på egen hand utan telefonsamtal till Nödcentralsverket.
I dagens läge inleds testen av en brandlarmanläggning som anslutits till nödcentralen genom att testaren ringer till Nödcentralsverket, där larmanläggningsjouren kopplar brandlarmanläggningen i testläge för hand. Efter samtalet utför testaren testet på anläggningen. Testet avslutas när testaren ringer på nytt till Nödcentralsverkets larmanläggningsjour, som kopplar brandlarmanläggningen i övervakningsläge igen.
Fastighetens ägare eller innehavare ska testa den automatiska brandlarmanläggningen en gång i månaden. Nödcentralsverket tar emot cirka 50 000 testsamtal i månaden. Testerna sker ofta under den första veckan i månaden klockan 8–16.
Testning utan telefonsamtal
Från och med år 2024 behöver testaren av brandlarmanläggningar inte längre ringa Nödcentralsverket. I stället kan testaren göra testet på egen hand i applikationen ILTA. Testning som utförs med applikationen gör det lättare för kunden att hantera sitt tidschema. Det bidrar också till att minska rusningstopparna för tester.
− Avsikten med ILTA är att underlätta kundernas vardag, men digitaliseringen av tjänster ligger också i tiden, berättar projektsakkunnig Mari Suksi.
Digitaliserad testning av brandlarmanläggningarna förbättrar kundservicen, effektiviserar testverksamhetens kvalitet och ökar dess spårbarhet. Applikationen ger dessutom larmanordningsjouren mer tid för de mest brådskande uppgifterna.
Det är även möjligt att erbjuda intressenter testningsdata via gränssnittet.
Informationssäker applikation
Användning av ILTA-applikationen kräver alltid stark autentisering genom tjänsten suomi.fi-identifikation. Innan applikationen används måste testaren ges behörighet till brandlarmanordningarna via systemet ILMO.
ILMO är Nödcentralsverkets elektroniska tjänst för kunder som har brand- och brottslarmanläggningar. Genom systemet kan företagskunder skicka anslutningsansökan samt granska, administrera och säga upp avtal. Det är särskilt organisationernas ansvarspersoner för avtal som använder ILMO-systemet.
Applikationen förbättrar också uppföljningen och rapporteringen som gäller brandlarmanläggningstesterna. I framtiden kan testhistoriken ses, rapporteras och överföras direkt från ILMO-systemet.
− Senast nu är det dags att aktivt börja använda ILMO, uppmuntrar Suksi.
Idrifttagning år 2024
Enligt planerna kommer applikationen ILTA att tas i användning år 2024. Med applikationen kan testarna schemalägga larmanordningarnas tester till tidpunkter som passar dem bäst. När de gör testerna självständigt, kan de bättre hantera sina tidscheman. Samtidigt blir testningshistoriken mer transparent och informationssäkerheten starkare.
En prototyp på applikationens användargränssnitt har redan presenterats för några framtida användare. Användarna har gett applikationen ILTA ett positivt mottagande och de upplever att applikationen hjälper dem i deras arbete och gör det lättare.
– Många testare ser redan fram emot den ordinarie lanseringen av applikationen, säger projektsakkunnig Suksi.
Se även
Testningshistorik visas i ILMO-systemet
Ändring i den allmänna momssatsen – Påverkar larmanordningarnas fakturering från 1.9.
Hitta rätt hjälp i specialsituationer
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
112 Suomi-appen har laddats ner miljontals gånger och är ett utmärkt hjälpmedel i olika nöd- och problemsituationer. Bekanta dig med tjänsteutbudet i appen och kom ihåg att använda den när det behövs.
Petteri Helisten chef för Kuopio nödcentral
Petteri Helisten har utnämnts till chef för Kuopio nödcentral. Han tillträder tjänsten den 1 november 2024.
Installera 112-widgeten på telefonens hemskärm
Nu finns 112-widgeten för att ringa nödsamtal tillgänglig för smartmobiler. Widgeten kan installeras i telefoner som har 112 Suomi-appen.
Testningshistorik visas i ILMO-systemet
I fortsättningen kan kunden själv kontrollera via ILMO-tjänsten om en larmanordning i ett objekt testats korrekt. Testningshistoriken kommer att visas retroaktivt i tjänsten från och med 1.7.2024.