Lättare testning av brandlarmanläggningar år 2024

Nödcentralsverket utvecklar applikationen ILTA, som underlättar den månatliga testningen av brandlarmanläggningar. Med applikationen kan testarna själva utföra hela testet på egen hand utan telefonsamtal till Nödcentralsverket.
I dagens läge inleds testen av en brandlarmanläggning som anslutits till nödcentralen genom att testaren ringer till Nödcentralsverket, där larmanläggningsjouren kopplar brandlarmanläggningen i testläge för hand. Efter samtalet utför testaren testet på anläggningen. Testet avslutas när testaren ringer på nytt till Nödcentralsverkets larmanläggningsjour, som kopplar brandlarmanläggningen i övervakningsläge igen.
Fastighetens ägare eller innehavare ska testa den automatiska brandlarmanläggningen en gång i månaden. Nödcentralsverket tar emot cirka 50 000 testsamtal i månaden. Testerna sker ofta under den första veckan i månaden klockan 8–16.
Testning utan telefonsamtal
Från och med år 2024 behöver testaren av brandlarmanläggningar inte längre ringa Nödcentralsverket. I stället kan testaren göra testet på egen hand i applikationen ILTA. Testning som utförs med applikationen gör det lättare för kunden att hantera sitt tidschema. Det bidrar också till att minska rusningstopparna för tester.
− Avsikten med ILTA är att underlätta kundernas vardag, men digitaliseringen av tjänster ligger också i tiden, berättar projektsakkunnig Mari Suksi.
Digitaliserad testning av brandlarmanläggningarna förbättrar kundservicen, effektiviserar testverksamhetens kvalitet och ökar dess spårbarhet. Applikationen ger dessutom larmanordningsjouren mer tid för de mest brådskande uppgifterna.
Det är även möjligt att erbjuda intressenter testningsdata via gränssnittet.
Informationssäker applikation
Användning av ILTA-applikationen kräver alltid stark autentisering genom tjänsten suomi.fi-identifikation. Innan applikationen används måste testaren ges behörighet till brandlarmanordningarna via systemet ILMO.
ILMO är Nödcentralsverkets elektroniska tjänst för kunder som har brand- och brottslarmanläggningar. Genom systemet kan företagskunder skicka anslutningsansökan samt granska, administrera och säga upp avtal. Det är särskilt organisationernas ansvarspersoner för avtal som använder ILMO-systemet.
Applikationen förbättrar också uppföljningen och rapporteringen som gäller brandlarmanläggningstesterna. I framtiden kan testhistoriken ses, rapporteras och överföras direkt från ILMO-systemet.
− Senast nu är det dags att aktivt börja använda ILMO, uppmuntrar Suksi.
Idrifttagning år 2024
Enligt planerna kommer applikationen ILTA att tas i användning år 2024. Med applikationen kan testarna schemalägga larmanordningarnas tester till tidpunkter som passar dem bäst. När de gör testerna självständigt, kan de bättre hantera sina tidscheman. Samtidigt blir testningshistoriken mer transparent och informationssäkerheten starkare.
En prototyp på applikationens användargränssnitt har redan presenterats för några framtida användare. Användarna har gett applikationen ILTA ett positivt mottagande och de upplever att applikationen hjälper dem i deras arbete och gör det lättare.
– Många testare ser redan fram emot den ordinarie lanseringen av applikationen, säger projektsakkunnig Suksi.
Snabb insats och platsinformation är avgörande vid räddning ur vatten
Under de senaste veckorna har det inträffat betydligt fler drunkningsolyckor och allvarliga nära ögat-situationer på allmänna badstränder än vanligt. Att snabbt identifiera situationen och larma hjälp är avgörande när någon hamnat i vattnet. En person som håller på att drunkna kan sällan ropa på hjälp, vilket understryker andras roll i att upptäcka nödsituationen.
Vilken värme!
Det vackra vädret har fått människor att röra på sig. Värmen märks också i antalet nödsamtal, och ibland kan väntetiderna till nödnumret vara något längre än normalt. Om det tillfälligt är kö på nödlinjen ska du inte lägga på, utan vänta kvar på linjen tills en operatör blir ledig.
Så här handskas du med situationer orsakade av stormar
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Nu kan ett nödtextmeddelande skickas till nödnumret 112 från vilket telefonnummer som helst. Tjänsten är avsedd särskilt för personer som har nedsatt hörsel eller talhämning.
Appen 112 Suomi 10 år
Appen 112 Suomi har med åren vuxit till en servicehelhet för säkerheten. Dess tjänster hjälper vid olika nöd- och problemsituationer såväl under normala förhållanden som vid störningar och undantagsförhållanden.