Paloilmoitinlaitteiden testaus helpottuu ensi vuonna

Hätäkeskuslaitoksella kehitetään ILTA-sovellusta, joka helpottaa jatkossa paloilmoitinlaitteiden kuukausittaista testausta. Sovelluksen myötä testaajat voivat itse suorittaa koko testauksen ilman yhteydenottoa Hätäkeskuslaitokseen.
Tällä hetkellä hätäkeskukseen yhdistetyn paloilmoitinlaitteen testaus käynnistyy soittamalla Hätäkeskuslaitokseen, jossa ilmoitinlaitepäivystäjä asettaa manuaalisesti paloilmoittimen testaustilaan. Puhelun jälkeen testaaja suorittaa testin kohteessa. Testi päättyy, kun testaaja soittaa jälleen Hätäkeskuslaitoksen ilmoitinlaitepäivystäjälle, joka kytkee paloilmoittimen takaisin valvontaan.
Kiinteistön omistajan tai haltijan tulee testata automaattinen paloilmoitinlaite kerran kuukaudessa. Hätäkeskuslaitoksessa vastaanotetaan kuukaudessa noin 50 000 testauspuhelua. Testaukset ajoittuvat usein kuukauden ensimmäiselle viikolle klo 8–16 välille.
Testaus ilman puhelinsoittoa
Ensi vuodesta alkaen paloilmoitinlaitteiden testaajan ei enää tarvitse soittaa Hätäkeskuslaitokseen vaan testauksen voi suorittaa itsenäisesti ILTA-sovelluksessa. Sovelluksen avulla suoritettu testaus helpottaa asiakkaan ajanhallintaa ja poistaa testausten ruuhkahuippuja.
− ILTA luodaan helpottamaan asiakkaiden arkea, mutta myös palveluiden digitalisointi on tätä päivää, kertoo projektiasiantuntija Mari Suksi.
Digitalisoitu paloilmoitinlaitteiden testaus parantaa asiakkaille tarjottavia palvelua sekä tehostaa testaustoiminnan laatua ja seurattavuutta. Sovellus myös vapauttaa ilmoitinlaitepäivystäjän aikaa kiireellisimpiin työtehtäviin.
Myös sidosryhmille voidaan tarjota testauksen tietoja rajapinnan kautta.
Tietoturvallinen sovellus
ILTA-sovelluksen käyttäminen vaatii aina vahvan tunnistautumisen suomi.fi-tunnistuspalvelun avulla. Ennen sovelluksen käyttöä testaajille on myönnettävä oikeudet paloilmoitinlaitteisiin ILMO-järjestelmän kautta.
ILMO on Hätäkeskuslaitoksen palo- ja rikosilmoitinlaiteasiakkaiden sähköinen asiointipalvelu, jossa yritysasiakkaat voivat lähettää liittymishakemuksia sekä tarkastella, ylläpitää ja irtisanoa sopimuksia. ILMO-järjestelmää käyttävät erityisesti organisaatioiden sopimusvastaavat.
Myös paloilmoitinlaitetestausten seuranta ja raportointi paranevat sovelluksen myötä. Jatkossa testaushistoria on nähtävissä, raportoitavissa ja välitettävissä suoraan ILMO-järjestelmästä.
− Nyt viimeistään kannattaa ottaa ILMO aktiiviseen käyttöön, kannustaa Suksi.
Käyttöönotto vuonna 2024
ILTA-sovelluksen on tarkoitus tulla käyttöön vuoden 2024 aikana. Sovelluksen myötä testaajat voivat ajoittaa ilmoitinlaitteiden testauksen silloin, kun se itselle parhaiten sopii. Itsenäisesti suoritettu testaus helpottaa ajanhallintaa, tekee testaushistorian näkyvämmäksi ja vahvistaa tietoturvaa.
Sovelluksesta on luotu käyttöliittymä-proto, jota on jo esitelty muutamille tuleville käyttäjille. Käyttäjät ovat ottaneet ILTA-sovelluksen hyvin vastaan ja kokevat, että sovellus tuo heidän työhönsä helpotusta ja apua.
− Useat testaajat odottavat jo innolla sovelluksen varsinaista käyttöönottoa, kertoo projektiasiantuntija Suksi.
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!
Välbefinnande skapas tillsammans
En yrkeskompetent, engagerad och välmående personal är Nödcentralsverkets viktigaste resurs och strategiska tyngdpunkt. I det nya programmet för arbetshälsa betonas utvecklingen av kompetensen i ledning av arbetsförmåga och karriärledning allt mer.
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.