Paloilmoitinlaitteiden testaus helpottuu ensi vuonna

Hätäkeskuslaitoksella kehitetään ILTA-sovellusta, joka helpottaa jatkossa paloilmoitinlaitteiden kuukausittaista testausta. Sovelluksen myötä testaajat voivat itse suorittaa koko testauksen ilman yhteydenottoa Hätäkeskuslaitokseen.
Tällä hetkellä hätäkeskukseen yhdistetyn paloilmoitinlaitteen testaus käynnistyy soittamalla Hätäkeskuslaitokseen, jossa ilmoitinlaitepäivystäjä asettaa manuaalisesti paloilmoittimen testaustilaan. Puhelun jälkeen testaaja suorittaa testin kohteessa. Testi päättyy, kun testaaja soittaa jälleen Hätäkeskuslaitoksen ilmoitinlaitepäivystäjälle, joka kytkee paloilmoittimen takaisin valvontaan.
Kiinteistön omistajan tai haltijan tulee testata automaattinen paloilmoitinlaite kerran kuukaudessa. Hätäkeskuslaitoksessa vastaanotetaan kuukaudessa noin 50 000 testauspuhelua. Testaukset ajoittuvat usein kuukauden ensimmäiselle viikolle klo 8–16 välille.
Testaus ilman puhelinsoittoa
Ensi vuodesta alkaen paloilmoitinlaitteiden testaajan ei enää tarvitse soittaa Hätäkeskuslaitokseen vaan testauksen voi suorittaa itsenäisesti ILTA-sovelluksessa. Sovelluksen avulla suoritettu testaus helpottaa asiakkaan ajanhallintaa ja poistaa testausten ruuhkahuippuja.
− ILTA luodaan helpottamaan asiakkaiden arkea, mutta myös palveluiden digitalisointi on tätä päivää, kertoo projektiasiantuntija Mari Suksi.
Digitalisoitu paloilmoitinlaitteiden testaus parantaa asiakkaille tarjottavia palvelua sekä tehostaa testaustoiminnan laatua ja seurattavuutta. Sovellus myös vapauttaa ilmoitinlaitepäivystäjän aikaa kiireellisimpiin työtehtäviin.
Myös sidosryhmille voidaan tarjota testauksen tietoja rajapinnan kautta.
Tietoturvallinen sovellus
ILTA-sovelluksen käyttäminen vaatii aina vahvan tunnistautumisen suomi.fi-tunnistuspalvelun avulla. Ennen sovelluksen käyttöä testaajille on myönnettävä oikeudet paloilmoitinlaitteisiin ILMO-järjestelmän kautta.
ILMO on Hätäkeskuslaitoksen palo- ja rikosilmoitinlaiteasiakkaiden sähköinen asiointipalvelu, jossa yritysasiakkaat voivat lähettää liittymishakemuksia sekä tarkastella, ylläpitää ja irtisanoa sopimuksia. ILMO-järjestelmää käyttävät erityisesti organisaatioiden sopimusvastaavat.
Myös paloilmoitinlaitetestausten seuranta ja raportointi paranevat sovelluksen myötä. Jatkossa testaushistoria on nähtävissä, raportoitavissa ja välitettävissä suoraan ILMO-järjestelmästä.
− Nyt viimeistään kannattaa ottaa ILMO aktiiviseen käyttöön, kannustaa Suksi.
Käyttöönotto vuonna 2024
ILTA-sovelluksen on tarkoitus tulla käyttöön vuoden 2024 aikana. Sovelluksen myötä testaajat voivat ajoittaa ilmoitinlaitteiden testauksen silloin, kun se itselle parhaiten sopii. Itsenäisesti suoritettu testaus helpottaa ajanhallintaa, tekee testaushistorian näkyvämmäksi ja vahvistaa tietoturvaa.
Sovelluksesta on luotu käyttöliittymä-proto, jota on jo esitelty muutamille tuleville käyttäjille. Käyttäjät ovat ottaneet ILTA-sovelluksen hyvin vastaan ja kokevat, että sovellus tuo heidän työhönsä helpotusta ja apua.
− Useat testaajat odottavat jo innolla sovelluksen varsinaista käyttöönottoa, kertoo projektiasiantuntija Suksi.
Appen 112 Suomi 10 år
Appen 112 Suomi har med åren vuxit till en servicehelhet för säkerheten. Dess tjänster hjälper vid olika nöd- och problemsituationer såväl under normala förhållanden som vid störningar och undantagsförhållanden.
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Med tanke på hjälpen är den viktigaste saken i ett nödsamtal att man vet sin position för att hjälparna hittar fram så fort som möjligt. Tekniken och särskilt appen 112 Suomi är bra hjälpmedel för detta.
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 24 900 (28 300 år 2024) nödsamtal mellan fredagen den 20 juni och söndagen den 22 juni.
Under semesterperioden behövs 112-tjänsten mer än vanligt
Man kan jämföra antalet nödmeddelanden med vädret: ju vackrare och varmare väder, desto mer händer och sker det. Problem, liksom olycksfall av olika slag och olyckor till sjöss, som vanligtvis orsakas på grund av alkohol framhävs under midsommaren i en större grad i nödmeddelandena.
Tvåspråkig nödcentraloperatörkurs slutfördes på Räddningsinstitutet
Examensfesten för den tvåspråkiga nödcentraloperatörkursen 44 firades på Räddningsinstitutet fredagen den 6 juni 2025. Slutförandet av kursen stärker Nödcentralsverkets svenskspråkiga servicenivå.