Paloilmoitinlaitteiden testaus helpottuu ensi vuonna

Hätäkeskuslaitoksella kehitetään ILTA-sovellusta, joka helpottaa jatkossa paloilmoitinlaitteiden kuukausittaista testausta. Sovelluksen myötä testaajat voivat itse suorittaa koko testauksen ilman yhteydenottoa Hätäkeskuslaitokseen.
Tällä hetkellä hätäkeskukseen yhdistetyn paloilmoitinlaitteen testaus käynnistyy soittamalla Hätäkeskuslaitokseen, jossa ilmoitinlaitepäivystäjä asettaa manuaalisesti paloilmoittimen testaustilaan. Puhelun jälkeen testaaja suorittaa testin kohteessa. Testi päättyy, kun testaaja soittaa jälleen Hätäkeskuslaitoksen ilmoitinlaitepäivystäjälle, joka kytkee paloilmoittimen takaisin valvontaan.
Kiinteistön omistajan tai haltijan tulee testata automaattinen paloilmoitinlaite kerran kuukaudessa. Hätäkeskuslaitoksessa vastaanotetaan kuukaudessa noin 50 000 testauspuhelua. Testaukset ajoittuvat usein kuukauden ensimmäiselle viikolle klo 8–16 välille.
Testaus ilman puhelinsoittoa
Ensi vuodesta alkaen paloilmoitinlaitteiden testaajan ei enää tarvitse soittaa Hätäkeskuslaitokseen vaan testauksen voi suorittaa itsenäisesti ILTA-sovelluksessa. Sovelluksen avulla suoritettu testaus helpottaa asiakkaan ajanhallintaa ja poistaa testausten ruuhkahuippuja.
− ILTA luodaan helpottamaan asiakkaiden arkea, mutta myös palveluiden digitalisointi on tätä päivää, kertoo projektiasiantuntija Mari Suksi.
Digitalisoitu paloilmoitinlaitteiden testaus parantaa asiakkaille tarjottavia palvelua sekä tehostaa testaustoiminnan laatua ja seurattavuutta. Sovellus myös vapauttaa ilmoitinlaitepäivystäjän aikaa kiireellisimpiin työtehtäviin.
Myös sidosryhmille voidaan tarjota testauksen tietoja rajapinnan kautta.
Tietoturvallinen sovellus
ILTA-sovelluksen käyttäminen vaatii aina vahvan tunnistautumisen suomi.fi-tunnistuspalvelun avulla. Ennen sovelluksen käyttöä testaajille on myönnettävä oikeudet paloilmoitinlaitteisiin ILMO-järjestelmän kautta.
ILMO on Hätäkeskuslaitoksen palo- ja rikosilmoitinlaiteasiakkaiden sähköinen asiointipalvelu, jossa yritysasiakkaat voivat lähettää liittymishakemuksia sekä tarkastella, ylläpitää ja irtisanoa sopimuksia. ILMO-järjestelmää käyttävät erityisesti organisaatioiden sopimusvastaavat.
Myös paloilmoitinlaitetestausten seuranta ja raportointi paranevat sovelluksen myötä. Jatkossa testaushistoria on nähtävissä, raportoitavissa ja välitettävissä suoraan ILMO-järjestelmästä.
− Nyt viimeistään kannattaa ottaa ILMO aktiiviseen käyttöön, kannustaa Suksi.
Käyttöönotto vuonna 2024
ILTA-sovelluksen on tarkoitus tulla käyttöön vuoden 2024 aikana. Sovelluksen myötä testaajat voivat ajoittaa ilmoitinlaitteiden testauksen silloin, kun se itselle parhaiten sopii. Itsenäisesti suoritettu testaus helpottaa ajanhallintaa, tekee testaushistorian näkyvämmäksi ja vahvistaa tietoturvaa.
Sovelluksesta on luotu käyttöliittymä-proto, jota on jo esitelty muutamille tuleville käyttäjille. Käyttäjät ovat ottaneet ILTA-sovelluksen hyvin vastaan ja kokevat, että sovellus tuo heidän työhönsä helpotusta ja apua.
− Useat testaajat odottavat jo innolla sovelluksen varsinaista käyttöönottoa, kertoo projektiasiantuntija Suksi.
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Endast cirka hälften av finländarna vet att nödnumret 112 fungerar i alla EU-länder. Samtal till 112 i Europeiska unionens medlemsländer styrs alltid till nödcentralen i respektive land.
Sociala nödsituationer kräver tid av den som hjälper
Nödcentralsverket förmedlar uppdrag också till social- och krisjouren. Antalet sådana uppdrag ökade med 4 procentenheter år 2024 jämfört med året innan och överskred antalet uppdrag till räddningsväsendet.
En fjortonårings agerande förhindrade större skador
Juho Karkiainens agerande vid rökobservationen och hans mod att göra en nödanmälan möjliggjorde att terrängbranden kunde begränsas i ett tidigt skede. Tack vare Juho kunde nödcentralen snabbt larma räddningstjänsten och förmedla viktiga tilläggsuppgifter.
Mobbning kan vara ett brott – identifiering av nödsituationer är avgörande
Det är viktigt att prata med barn och unga om betydelsen av att göra en nödanmälan. Till exempel är fysiskt våld alltid ett brott, även om det skulle kallas mobbning. En pågående våldssituation är alltid en anledning att ringa nödnumret 112.
Snabb insats och platsinformation är avgörande vid räddning ur vatten
Under de senaste veckorna har det inträffat betydligt fler drunkningsolyckor och allvarliga nära ögat-situationer på allmänna badstränder än vanligt. Att snabbt identifiera situationen och larma hjälp är avgörande när någon hamnat i vattnet. En person som håller på att drunkna kan sällan ropa på hjälp, vilket understryker andras roll i att upptäcka nödsituationen.