Paloilmoitinlaitteiden testaus helpottuu ensi vuonna

Hätäkeskuslaitoksella kehitetään ILTA-sovellusta, joka helpottaa jatkossa paloilmoitinlaitteiden kuukausittaista testausta. Sovelluksen myötä testaajat voivat itse suorittaa koko testauksen ilman yhteydenottoa Hätäkeskuslaitokseen.
Tällä hetkellä hätäkeskukseen yhdistetyn paloilmoitinlaitteen testaus käynnistyy soittamalla Hätäkeskuslaitokseen, jossa ilmoitinlaitepäivystäjä asettaa manuaalisesti paloilmoittimen testaustilaan. Puhelun jälkeen testaaja suorittaa testin kohteessa. Testi päättyy, kun testaaja soittaa jälleen Hätäkeskuslaitoksen ilmoitinlaitepäivystäjälle, joka kytkee paloilmoittimen takaisin valvontaan.
Kiinteistön omistajan tai haltijan tulee testata automaattinen paloilmoitinlaite kerran kuukaudessa. Hätäkeskuslaitoksessa vastaanotetaan kuukaudessa noin 50 000 testauspuhelua. Testaukset ajoittuvat usein kuukauden ensimmäiselle viikolle klo 8–16 välille.
Testaus ilman puhelinsoittoa
Ensi vuodesta alkaen paloilmoitinlaitteiden testaajan ei enää tarvitse soittaa Hätäkeskuslaitokseen vaan testauksen voi suorittaa itsenäisesti ILTA-sovelluksessa. Sovelluksen avulla suoritettu testaus helpottaa asiakkaan ajanhallintaa ja poistaa testausten ruuhkahuippuja.
− ILTA luodaan helpottamaan asiakkaiden arkea, mutta myös palveluiden digitalisointi on tätä päivää, kertoo projektiasiantuntija Mari Suksi.
Digitalisoitu paloilmoitinlaitteiden testaus parantaa asiakkaille tarjottavia palvelua sekä tehostaa testaustoiminnan laatua ja seurattavuutta. Sovellus myös vapauttaa ilmoitinlaitepäivystäjän aikaa kiireellisimpiin työtehtäviin.
Myös sidosryhmille voidaan tarjota testauksen tietoja rajapinnan kautta.
Tietoturvallinen sovellus
ILTA-sovelluksen käyttäminen vaatii aina vahvan tunnistautumisen suomi.fi-tunnistuspalvelun avulla. Ennen sovelluksen käyttöä testaajille on myönnettävä oikeudet paloilmoitinlaitteisiin ILMO-järjestelmän kautta.
ILMO on Hätäkeskuslaitoksen palo- ja rikosilmoitinlaiteasiakkaiden sähköinen asiointipalvelu, jossa yritysasiakkaat voivat lähettää liittymishakemuksia sekä tarkastella, ylläpitää ja irtisanoa sopimuksia. ILMO-järjestelmää käyttävät erityisesti organisaatioiden sopimusvastaavat.
Myös paloilmoitinlaitetestausten seuranta ja raportointi paranevat sovelluksen myötä. Jatkossa testaushistoria on nähtävissä, raportoitavissa ja välitettävissä suoraan ILMO-järjestelmästä.
− Nyt viimeistään kannattaa ottaa ILMO aktiiviseen käyttöön, kannustaa Suksi.
Käyttöönotto vuonna 2024
ILTA-sovelluksen on tarkoitus tulla käyttöön vuoden 2024 aikana. Sovelluksen myötä testaajat voivat ajoittaa ilmoitinlaitteiden testauksen silloin, kun se itselle parhaiten sopii. Itsenäisesti suoritettu testaus helpottaa ajanhallintaa, tekee testaushistorian näkyvämmäksi ja vahvistaa tietoturvaa.
Sovelluksesta on luotu käyttöliittymä-proto, jota on jo esitelty muutamille tuleville käyttäjille. Käyttäjät ovat ottaneet ILTA-sovelluksen hyvin vastaan ja kokevat, että sovellus tuo heidän työhönsä helpotusta ja apua.
− Useat testaajat odottavat jo innolla sovelluksen varsinaista käyttöönottoa, kertoo projektiasiantuntija Suksi.
Tehtävien priorisointi mahdollistaa avun akuutissa hädässä
Hätäkeskuslaitoksen ensihoidon tehtävänkäsittelyohje uudistui marraskuun 2023 lopulla. Muutos näkyy ensihoidon tehtävämäärässä ja kiireellisyysjakaumassa.
Katsaus vuoteen 2024
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2024 on valmistunut. Hätäkeskustoiminnan palvelutaso pysyi hyvällä tasolla, vaikka kaikki tulostavoitteet eivät toteutuneet. Vuoden aikana henkilöstön sairauspoissaolot laskivat ja työkuorma tasaantui. Asiakkaiden luottamus ja tyytyväisyys hätäkeskustoimintaan säilyi korkealla.
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.