Paloilmoitinlaitteiden testaus helpottuu ensi vuonna

Hätäkeskuslaitoksella kehitetään ILTA-sovellusta, joka helpottaa jatkossa paloilmoitinlaitteiden kuukausittaista testausta. Sovelluksen myötä testaajat voivat itse suorittaa koko testauksen ilman yhteydenottoa Hätäkeskuslaitokseen.
Tällä hetkellä hätäkeskukseen yhdistetyn paloilmoitinlaitteen testaus käynnistyy soittamalla Hätäkeskuslaitokseen, jossa ilmoitinlaitepäivystäjä asettaa manuaalisesti paloilmoittimen testaustilaan. Puhelun jälkeen testaaja suorittaa testin kohteessa. Testi päättyy, kun testaaja soittaa jälleen Hätäkeskuslaitoksen ilmoitinlaitepäivystäjälle, joka kytkee paloilmoittimen takaisin valvontaan.
Kiinteistön omistajan tai haltijan tulee testata automaattinen paloilmoitinlaite kerran kuukaudessa. Hätäkeskuslaitoksessa vastaanotetaan kuukaudessa noin 50 000 testauspuhelua. Testaukset ajoittuvat usein kuukauden ensimmäiselle viikolle klo 8–16 välille.
Testaus ilman puhelinsoittoa
Ensi vuodesta alkaen paloilmoitinlaitteiden testaajan ei enää tarvitse soittaa Hätäkeskuslaitokseen vaan testauksen voi suorittaa itsenäisesti ILTA-sovelluksessa. Sovelluksen avulla suoritettu testaus helpottaa asiakkaan ajanhallintaa ja poistaa testausten ruuhkahuippuja.
− ILTA luodaan helpottamaan asiakkaiden arkea, mutta myös palveluiden digitalisointi on tätä päivää, kertoo projektiasiantuntija Mari Suksi.
Digitalisoitu paloilmoitinlaitteiden testaus parantaa asiakkaille tarjottavia palvelua sekä tehostaa testaustoiminnan laatua ja seurattavuutta. Sovellus myös vapauttaa ilmoitinlaitepäivystäjän aikaa kiireellisimpiin työtehtäviin.
Myös sidosryhmille voidaan tarjota testauksen tietoja rajapinnan kautta.
Tietoturvallinen sovellus
ILTA-sovelluksen käyttäminen vaatii aina vahvan tunnistautumisen suomi.fi-tunnistuspalvelun avulla. Ennen sovelluksen käyttöä testaajille on myönnettävä oikeudet paloilmoitinlaitteisiin ILMO-järjestelmän kautta.
ILMO on Hätäkeskuslaitoksen palo- ja rikosilmoitinlaiteasiakkaiden sähköinen asiointipalvelu, jossa yritysasiakkaat voivat lähettää liittymishakemuksia sekä tarkastella, ylläpitää ja irtisanoa sopimuksia. ILMO-järjestelmää käyttävät erityisesti organisaatioiden sopimusvastaavat.
Myös paloilmoitinlaitetestausten seuranta ja raportointi paranevat sovelluksen myötä. Jatkossa testaushistoria on nähtävissä, raportoitavissa ja välitettävissä suoraan ILMO-järjestelmästä.
− Nyt viimeistään kannattaa ottaa ILMO aktiiviseen käyttöön, kannustaa Suksi.
Käyttöönotto vuonna 2024
ILTA-sovelluksen on tarkoitus tulla käyttöön vuoden 2024 aikana. Sovelluksen myötä testaajat voivat ajoittaa ilmoitinlaitteiden testauksen silloin, kun se itselle parhaiten sopii. Itsenäisesti suoritettu testaus helpottaa ajanhallintaa, tekee testaushistorian näkyvämmäksi ja vahvistaa tietoturvaa.
Sovelluksesta on luotu käyttöliittymä-proto, jota on jo esitelty muutamille tuleville käyttäjille. Käyttäjät ovat ottaneet ILTA-sovelluksen hyvin vastaan ja kokevat, että sovellus tuo heidän työhönsä helpotusta ja apua.
− Useat testaajat odottavat jo innolla sovelluksen varsinaista käyttöönottoa, kertoo projektiasiantuntija Suksi.
Hätä- ja ongelmatilanteet ulkomailla – näin toimit
Vain noin puolet suomalaisista tietää, että hätänumero 112 toimii kaikissa EU-maissa. Soitto 112:een ohjautuu Euroopan Unionin jäsenmaissa aina kohdemaan hätäkeskukseen.
Sosiaaliset hätätilanteet vaativat auttajalta aikaa
Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2024 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 4 prosenttiyksikköä, ja ne ohittivat pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Neljätoistavuotiaan toiminta säästi suuremmilta tuhoilta
Juho Karkiaisen toiminta savuhavainnon yhteydessä ja rohkeus hätäilmoituksen tekemiseen mahdollisti maastopalon rajaamisen alkuunsa. Juhon ansiosta hätäkeskus pystyi tekemään nopean hälytyksen ja välittämään tärkeät lisätiedot pelastustoimelle.
Koulukiusaaminen voi olla rikos – hätätilanteen tunnistaminen keskeistä
Lasten ja nuorten kanssa on tärkeää puhua hätäilmoituksen merkityksestä. Esimerkiksi fyysinen väkivalta on aina rikos, vaikka sitä kutsuttaisiin koulukiusaamiseksi. Meneillään oleva väkivaltatilanne on aina syy soittaa hätänumeroon 112.
Vedestä pelastamisessa korostuu toiminnan nopeus ja sijaintitieto
Yleisillä uimarannoilla on viime viikkojen aikana tapahtunut huomattavasti tavanomaista enemmän hukkumisia ja vakavia läheltä piti -tilanteita. Tilanteen tunnistaminen ja avun nopea hälyttäminen on ratkaisevaa, kun kyse on veden varaan joutuneesta. Hukkuva ihminen kykenee harvoin huutamaan apua, mikä korostaa muiden roolia hätätilanteen havaitsemisessa.