Stöd till den operativa personalens yrkeskompetens

"" I nödcentralsoperatörens yrke fortsätter personalen att lära sig under hela arbetskarriären i takt med de förändringar som sker i verksamhetsmiljön. Vi vill ta ansvar för vår personal genom systematisk kompetensutveckling, men varje nödcentralsoperatör har också själv ansvar för sin kompetens och dess utveckling. 

Utgångspunkten för kompetensutvecklingen är att kompetensbehoven förutses och att de nödvändiga åtgärderna beaktas i årsplaneringen. I slutet av varje år börjar vi tillsammans med Nödcentralsverkets expertteam utarbeta utbildningsplanen för det kommande året. Vi planerar bland annat utbildnings- och introduktionsbehoven och tidpunkten för dem. Årsplanen kan ändras om det uppstår oförutsedda utbildningsbehov. 

Nödcentralsoperatörer är olika, precis som människor i allmänhet. De lär sig på olika sätt och befinner sig i olika skeden av sin karriär. 

Nödcentralsoperatörer är olika, precis som människor i allmänhet. De lär sig på olika sätt och befinner sig i olika skeden av sin karriär. Därför strävar vi efter att ordna så mycket individuell utbildning som möjligt vid nödcentralerna, så att olika behov kan beaktas bättre. Under årens lopp har vi medvetet minskat på de gemensamma utbildningarna och satsat på individuellt stöd. Vi använder en mängd olika metoder för att stödja yrkeskompetensen, till exempel kvalitetskontroll, drive-in-utbildningar, personliga utbildningsplaner och traditionella utbildningsdagar.

""

De ledande nödcentralsoperatörerna utför kvalitetskontroll i joursalen. I praktiken handlar kvalitetskontroll om att man lyssnar på och analyserar nödsamtal och går igenom de uppgifter som registrerats om uppdragen efter överenskomna teman. Målet är alltid att ge nödcentralsoperatören omedelbar positiv eller korrigerande respons på en observation. Inom kvalitetskontrollen aktualiseras ibland frågor som kan tas upp för behandling i annan utbildning. 

Drive-in-utbildning är en utbildning där nödcentralsoperatörerna turvis kommer från joursalen, ensamma eller några personer åt gången, för att repetera ett visst ämne. På det här sättet kan vi erbjuda ett lugnt ögonblick för studier, och varje nödcentralsoperatör kan koncentrera sig på de ämnen som är aktuella för dem. Vi ordnar gemensamma utbildningsdagar främst för att lära ut nya saker.

Utvecklingen av en enskild nödcentralsoperatör ges med  stöd av en personlig utbildningsplan. Den ledande nödcentraloperatören gör upp tillsammans med nödcentralsoperatören en plan för de ämnen som utbildningen ska handla om. Vi strävar efter att använda mångsidiga inlärningsmetoder, till exempel observation av arbetet, avlyssning och analys av egna inspelningar, handledning på arbetsstället eller teoretisk undervisning i klassrummet. Slutligen för vi ett samtal om vad vi har lärt oss och hur utbildningen ska fortsätta. 

Personalens höga yrkeskompetens är kärnan i nödcentralsverksamheten, och vi strävar efter att sörja för det genom god planering.

Pia Latva, sakkunnig, Vasa nödcentral