Utredning: Programmen för integrationsfrämjande bidrar till ökat samarbete men saknar starkare målinriktning

Kommunernas program för integrationsfrämjande ökar samarbetet och engagerar beslutsfattarna i arbetet med att främja integration. Enligt en utredning av Innolink Group Oy och Migrationsinstitutet bör programmens målinriktning och i synnerhet måluppföljningen dock ännu utvecklas.
Arbetet med att göra upp program för integrationsfrämjande stärker samarbetet mellan olika kommuner, mellan olika sektorer och mellan olika myndigheter. Enligt utredningen varierar kommunernas program för integrationsfrämjande till innehåll och användningsändamål, särskilt när det gäller huruvida programmet är ett målprogram, en beskrivning av tjänsterna eller ett mellanting av dessa.
Målformuleringen och måluppföljningen fokuserar på åtgärder och inte på att följa upp integrationsfrämjandet, om mål över huvud taget har angetts. I många kommuner mäts framstegen inte tillräckligt konkret, eller i värsta fall finns det inte ens en strävan att följa upp arbetet och utvärdera åtgärdernas effekter.
Kommunerna vill ha tydligare anvisningar för programmen
Utredningen om kommunernas program för integrationsfrämjande har beställts av arbets- och näringsministeriet och utarbetats av Innolink Group Oy och Migrationsinstitutet. Resultaten av utredningen kommer att användas i det arbete med att revidera lagen om främjande av integration som inleddes efter redogörelsen om behoven av att reformera integrationsfrämjandet.
Enligt utredningen har kommunerna inte alltid kompetens eller resurser att utföra krävande målinriktat programarbete. Därför behövs det mer stöd och mer detaljerade anvisningar för programarbetet, om också den kommande lagstiftningen kräver att kommunerna gör upp ett program för integrationsfrämjande.
En del kommuner vill också ha gemensamma mätare för integrationsfrämjandet. Olikheterna mellan kommunerna innebär dock en utmaning när det gäller att utarbeta enhetliga anvisningar.
Programmen för integrationsfrämjande bör kopplas till kommunernas strategiska verksamhet
I största delen av kommunerna upplevs programmen för integrationsfrämjande vara nyttiga. Programmen underlättar i synnerhet förmedlingen av information, väcker diskussion och ökar samarbetet. För att programmen ska ha större nytta och effekter bör de dock i högre grad kopplas till kommunernas strategiska verksamhet, påpekas det i utredningen.
Kommunerna bör också utöka måluppföljningen och engagera invandrade och andra kommuninvånare i beredningen av programmen. Statsförvaltningen bör å sin sida förtydliga anvisningarna, ordna utbildning för kommunerna och erbjuda stöd för uppföljningen.
Ytterligare information:
Antti Kaihovaara, specialsakkunnig, arbets- och näringsministeriet, tfn 0295 047 125,
Finnish Emergency Response Centre operations attracting international interest
Each year, the unique Finnish model for producing ERC services attracts international guests to visit Finland in order to monitor daily operations at emergency response centres. Visitors want to emulate the model, which is cost efficient and makes it possible to dispatch help quickly.
Director General Taito Vainio: our reliability will be maintained in all circumstances
Taito Vainio started his second five-year term as the Director General of the Emergency Response Centre Agency in early March. In the coming years, his work will be characterised by the challenges arising from the changes in the operating environment.
Task prioritisation makes it possible to provide help in acute emergencies
The Emergency Response Centre Agency’s guidelines for handling prehospital emergency care tasks were revised at the end of November 2023. The change is reflected in the number of tasks assigned to prehospital emergency care and in their priority distribution.
2024 in review
The Emergency Response Centre Agency’s financial statements for 2024 are complete. The service level of emergency response centre (ERC) operations remained good, even though we were not able to meet all our performance targets. During 2024, absences due to illness decreased and the work load was evened out. Customer confidence and satisfaction in ERC operations remained high.
Record number of emergency calls interpreted
The growth in the foreign-language population is reflected in the number of interpreted emergency calls. The demand for Ukrainian interpretation, for example, has increased significantly over the past few years.