Dataombudsmannens byrå inleder en utredning om användningen av molntjänster inom den offentliga sektorn som en del av de europeiska tillsynsmyndigheternas gemensamma åtgärd
Dataombudsmannens byrå deltar tillsammans med 22 andra tillsynsmyndigheter i Europeiska dataskyddsstyrelsens gemensamma åtgärd för att utreda användningen av molntjänster inom den offentliga sektorn. Dataskyddsstyrelsens åtgärd inleddes den 15 februari.
Tillsynsmyndigheterna utreder särskilt utmaningar i efterlevnaden av dataskyddsförordningen i när det gäller användningen av molntjänster inom offentliga organisationer. Åtgärden riktas mot sammanlagt 80 offentliga organisationer inom bland annat hälso- och sjukvård, finansiering, beskattning, utbildning och IT-tjänster. I organisationerna ingår även till exempel EU-organ.
Dataombudsmannens byrå har valt tre aktörer inom den offentliga sektorn som föremål för åtgärden. Till dessa aktörer skickas en enkät som tillsynsmyndigheterna gjort upp tillsammans. Organisationerna har valts ut för det sameuropeiska projektet särskilt eftersom de behandlar betydande mängder personuppgifter om finländare. Enkäten skickas till aktörerna inom en vecka.
Åtgärden som gäller molntjänster är Europeiska dataskyddsstyrelsens första samordnade åtgärd för att genomföra dataskyddsstyrelsens strategiska mål om att ytterligare effektivisera samarbetet mellan de europeiska tillsynsmyndigheterna.
Syftet med den gemensamma åtgärden är att få information om bland annat processer relaterade till upphandlingen av molntjänster, utmaningar gällande internationella överföringar av uppgifter, användningen av skyddsåtgärder och arrangemang gällande förhållandet mellan den personuppgiftsansvarige och personuppgiftsbiträdet. Med hjälp av samordnad styrning och verksamhet strävar tillsynsmyndigheterna efter att främja bästa praxis och säkerställa ett adekvat dataskydd vid användning av molntjänster.
Tillsynsmyndigheterna analyserar resultaten av åtgärden samordnat och beslutar nationellt om eventuella fortsatta åtgärder. Utifrån de sammanställda resultaten kan riktade fortsatta åtgärder vidtas också på EU-nivå. Europeiska dataskyddsstyrelsen publicerar en rapport om analysresultaten före utgången av år 2022.
Mer information:
Dataombudsman Anu Talus, anu.talus(at)om.fi, tfn 029 566 6766
Meddelande på Europeiska dataskyddsstyrelsens webbplats: Launch of coordinated enforcement on use of cloud by public sector (15.2.2022)
Distress may turn to joy in a call involving childbirth
The Emergency Response centre sends assistance to more than 2,240 assignments involving childbirth each year. For the ERC operator, the experience is unique, as the sounds of new life can be heard at the other end of the line.
ERC operators provide instructions on what to do at the scene of an accident
According to a survey by the Finnish Road Safety Council (Liikenneturva), one in four Finns do not feel that they know what to do at the scene of an accident. The instructions provided by an ERC operator can save lives in an accident situation.
Emergencies and problem situations abroad – This is what you should do
Only approximately half of Finns know that the emergency number 112 works in all EU countries. When you call 112 in an EU member state, the call is always routed to a local emergency response centre.
Social emergencies require time
The Emergency Response Centre Agency also forwards tasks to social and crisis emergency services. In 2024, the number of these tasks increased by 4 percentage points compared to the previous year, overtaking the number of tasks forwarded to rescue services.
Fourteen-Year-Old’s Actions Prevented Greater Damage
Juho Karkiainen’s response to observing smoke and his courage to make an emergency call enabled the containment of a wildfire at an early stage. Thanks to Juho, the emergency response center was able to issue a rapid alert and relay crucial additional information to the rescue services.