Dataombudsmannens byrå inleder en utredning om användningen av molntjänster inom den offentliga sektorn som en del av de europeiska tillsynsmyndigheternas gemensamma åtgärd
Dataombudsmannens byrå deltar tillsammans med 22 andra tillsynsmyndigheter i Europeiska dataskyddsstyrelsens gemensamma åtgärd för att utreda användningen av molntjänster inom den offentliga sektorn. Dataskyddsstyrelsens åtgärd inleddes den 15 februari.
Tillsynsmyndigheterna utreder särskilt utmaningar i efterlevnaden av dataskyddsförordningen i när det gäller användningen av molntjänster inom offentliga organisationer. Åtgärden riktas mot sammanlagt 80 offentliga organisationer inom bland annat hälso- och sjukvård, finansiering, beskattning, utbildning och IT-tjänster. I organisationerna ingår även till exempel EU-organ.
Dataombudsmannens byrå har valt tre aktörer inom den offentliga sektorn som föremål för åtgärden. Till dessa aktörer skickas en enkät som tillsynsmyndigheterna gjort upp tillsammans. Organisationerna har valts ut för det sameuropeiska projektet särskilt eftersom de behandlar betydande mängder personuppgifter om finländare. Enkäten skickas till aktörerna inom en vecka.
Åtgärden som gäller molntjänster är Europeiska dataskyddsstyrelsens första samordnade åtgärd för att genomföra dataskyddsstyrelsens strategiska mål om att ytterligare effektivisera samarbetet mellan de europeiska tillsynsmyndigheterna.
Syftet med den gemensamma åtgärden är att få information om bland annat processer relaterade till upphandlingen av molntjänster, utmaningar gällande internationella överföringar av uppgifter, användningen av skyddsåtgärder och arrangemang gällande förhållandet mellan den personuppgiftsansvarige och personuppgiftsbiträdet. Med hjälp av samordnad styrning och verksamhet strävar tillsynsmyndigheterna efter att främja bästa praxis och säkerställa ett adekvat dataskydd vid användning av molntjänster.
Tillsynsmyndigheterna analyserar resultaten av åtgärden samordnat och beslutar nationellt om eventuella fortsatta åtgärder. Utifrån de sammanställda resultaten kan riktade fortsatta åtgärder vidtas också på EU-nivå. Europeiska dataskyddsstyrelsen publicerar en rapport om analysresultaten före utgången av år 2022.
Mer information:
Dataombudsman Anu Talus, anu.talus(at)om.fi, tfn 029 566 6766
Meddelande på Europeiska dataskyddsstyrelsens webbplats: Launch of coordinated enforcement on use of cloud by public sector (15.2.2022)
Antalet nödtextmeddelanden tredubblades
Användningen av nödtextmeddelandetjänsten för personer med nedsatt hörsel eller talhämning har tredubblats på tre år. Ökningen beror på slopandet av registreringsskyldigheten.
Nödcentralsverkets anseende som helhet är på god nivå
Enligt undersökningen Luottamus&Maine har Nödcentralsverket det fjärde bästa anseendet inom den offentliga förvaltningen. Allmänheten upplevde ansvarsfullhet samt produkter och tjänster som de bästa delområdena inom anseendet.
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!
Välbefinnande skapas tillsammans
En yrkeskompetent, engagerad och välmående personal är Nödcentralsverkets viktigaste resurs och strategiska tyngdpunkt. I det nya programmet för arbetshälsa betonas utvecklingen av kompetensen i ledning av arbetsförmåga och karriärledning allt mer.
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.