Dataombudsmannens byrå inleder en utredning om användningen av molntjänster inom den offentliga sektorn som en del av de europeiska tillsynsmyndigheternas gemensamma åtgärd
Dataombudsmannens byrå deltar tillsammans med 22 andra tillsynsmyndigheter i Europeiska dataskyddsstyrelsens gemensamma åtgärd för att utreda användningen av molntjänster inom den offentliga sektorn. Dataskyddsstyrelsens åtgärd inleddes den 15 februari.
Tillsynsmyndigheterna utreder särskilt utmaningar i efterlevnaden av dataskyddsförordningen i när det gäller användningen av molntjänster inom offentliga organisationer. Åtgärden riktas mot sammanlagt 80 offentliga organisationer inom bland annat hälso- och sjukvård, finansiering, beskattning, utbildning och IT-tjänster. I organisationerna ingår även till exempel EU-organ.
Dataombudsmannens byrå har valt tre aktörer inom den offentliga sektorn som föremål för åtgärden. Till dessa aktörer skickas en enkät som tillsynsmyndigheterna gjort upp tillsammans. Organisationerna har valts ut för det sameuropeiska projektet särskilt eftersom de behandlar betydande mängder personuppgifter om finländare. Enkäten skickas till aktörerna inom en vecka.
Åtgärden som gäller molntjänster är Europeiska dataskyddsstyrelsens första samordnade åtgärd för att genomföra dataskyddsstyrelsens strategiska mål om att ytterligare effektivisera samarbetet mellan de europeiska tillsynsmyndigheterna.
Syftet med den gemensamma åtgärden är att få information om bland annat processer relaterade till upphandlingen av molntjänster, utmaningar gällande internationella överföringar av uppgifter, användningen av skyddsåtgärder och arrangemang gällande förhållandet mellan den personuppgiftsansvarige och personuppgiftsbiträdet. Med hjälp av samordnad styrning och verksamhet strävar tillsynsmyndigheterna efter att främja bästa praxis och säkerställa ett adekvat dataskydd vid användning av molntjänster.
Tillsynsmyndigheterna analyserar resultaten av åtgärden samordnat och beslutar nationellt om eventuella fortsatta åtgärder. Utifrån de sammanställda resultaten kan riktade fortsatta åtgärder vidtas också på EU-nivå. Europeiska dataskyddsstyrelsen publicerar en rapport om analysresultaten före utgången av år 2022.
Mer information:
Dataombudsman Anu Talus, anu.talus(at)om.fi, tfn 029 566 6766
Meddelande på Europeiska dataskyddsstyrelsens webbplats: Launch of coordinated enforcement on use of cloud by public sector (15.2.2022)
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.