Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör

Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Tiina har inte en helt typisk bakgrund till nödcentraloperatör. Innan hon inledde sin nuvarande karriär studerade hon språk och kultur (engelska och tyska) vid Vasa universitet och avlade lärarbehörigheten i Uleåborg. Livet ledde dock karriären till en annan väg, när hon råkade se en annons om utbildningen till nödcentraloperatör. Intresset för hjälparbete väcktes och beslutet att söka till skolan uppstod snabbt.
– Ett betydelsefullt arbete och att hjälpa andra fascinerade, beskriver Tiina beslutet att söka sig till nödcentraloperatörutbildningen.
För närvarande har hon arbetat på nödcentralen i över fem år och arbetar numera som ledande nödcentraloperatör.
En hjälpande mellanhand
Nödcentraloperatörens arbete är intensivt. Situationerna kan ändras på sekunder och kräva snabba, övervägda lösningar. Tiina berättar att rutin med tiden ger säkerhet, men ingenting undanröjer helt arbetets svårighetsgrad. Tiina beskriver sig vara en hjälpande mellanhand vars roll är att vara en länk mellan den nödlidande och hjälpen.
– Det handlar om att förmedla information från en person till en annan. Det är trevligt att kunna samarbeta med flera olika myndigheter, berättar Tiina.
Även om man tar emot samtalen ensam, utförs arbetet tillsammans. Teamet ger kontinuerligt stöd i bakgrunden och samarbetet med olika myndigheter är smidigt.
– Även om samtalet tas emot ensam, går arbetet inte att utföra på egen hand, sammanfattar Tiina.
När det gäller nödmeddelanden kommer Tiina i synnerhet ihåg situationer där man genom samarbete mellan flera olika myndigheter har kunnat hjälpa till exempel en självdestruktiv person. Responsen, både de positiva och de konstruktiva, är även en viktig del av utvecklingen av arbetet.
Vardag i och utanför salen
Tiina studerade till nödcentraloperatör genom en lokalt genomförd nödcentraloperatörkurs. Under kursen avlades studier förutom vid Räddningsinstitutet även vid Vasa nödcentral. Den lokala kursen möjliggjorde studier nära hemmet och familjen. Till slut blev kurskompisarna arbetskamrater, vilket underlättade inledandet av arbetet.
På arbetsplatsen värdesätter Tiina framför allt en bra stämning och samhörigheten. Vid sidan av arbetsskiften lagar man mat och håller knytkalas med de egna gruppmedlemmarna. Även andra evenemang för välbefinnande i arbetet ordnas året runt. Tiina berättar att överst i stället för tuffa arbetsuppgifter är arbetsplatsens allmänna stämning och atmosfär.
– Det här är en trevlig plats att arbeta på. En god stämning och humor i arbetsgemenskapen hjälper oss att orka även under tuffa dagar, säger Tiina.
På sin fritid kopplar Tiina av ute i naturen, genom att vandra och paddla med SUP-bräde. Tiina berättar att vändningarna av arbetsrytmen, skiftarbete och långa arbetsskift kräver att man vänjer sig i början, men med tiden har hon hittat fungerande rutiner till dem.
Ett arbete som kräver och belönar
Uppgiften som nödcentraloperatör kräver stresstålighet, förmåga att hålla sig lugn och vilja att hjälpa andra. Kontinuerlig inlärning av instruktioner och situationer hör även till det dagliga arbetet.
− Man måste bevara det yrkesmässiga lugnet och nöden får inte smitta via samtalet. Inget framskrider, även om man själv skulle skynda, berättar Tiina.
Också i krävande situationer bär förtroendet för det egna teamet. Tiina berättar att arbetsgemenskapen i Vasa är tät och att man kan stödja sig på kollegernas kompetens. Tiina har haft nytta av sin tidigare erfarenhet som lärare i synnerhet vid introduktion av nya arbetstagare. Också kunskaperna i engelska har varit till stor nytta på nödlinjen.
I framtiden söker Tiina inte stora karriärförändringar, utan njuter av arbetets mångfald och trivs i de nuvarande uppgifterna. I framtiden kan det vara att hon söker till chefsutbildningen.
– Om någon funderar på denna bransch, rekommenderar jag att man prövar. Man kan inte veta hurdant detta arbete är innan man prövar på det, uppmuntrar hon.
Tiina betonar att arbetet inte utförs ensam. Hon vill tacka alla människor som hon mött under sin karriär: Räddningsinstitutet som utvecklare av en stark grundkompetens, handledarna för stöd och uppmuntran i början av karriären och den egna gruppen samt hela nödcentralens personal och samarbetspartner för stöd och samarbete i vardagen.
− Detta arbete görs i samarbete och utvecklas med stöd av varandra, berättar Tiina.
Se även
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Yrkeskunniga inom nödcentralen prisbelönades för förtjänstfullt arbete
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.
Yrkeskunniga inom nödcentralen prisbelönades för förtjänstfullt arbete
Yrkeskunniga inom nödcentralsverksamheten prisbelönades i dag i Helsingfors. PRO 112-priset för arbete som utförts för nödnumret och nödcentralsverksamheten överräcktes till systemchef Mika Lamu. Till årets nödcentraloperatör valdes ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral.
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Endast cirka hälften av finländarna vet att nödnumret 112 fungerar i alla EU-länder. Samtal till 112 i Europeiska unionens medlemsländer styrs alltid till nödcentralen i respektive land.
Sociala nödsituationer kräver tid av den som hjälper
Nödcentralsverket förmedlar uppdrag också till social- och krisjouren. Antalet sådana uppdrag ökade med 4 procentenheter år 2024 jämfört med året innan och överskred antalet uppdrag till räddningsväsendet.