Vuoden Hätäkeskuspäivystäjä Tiina Mitts: kieltenopettajasta hätäkeskuspäivystäjäksi

Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi on valittu ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta. Tiina korostaa työssään tiimityön merkitystä, vaikka hätäilmoitus vastaanotetaan yksin.
Tiinalla ei ole aivan tyypillinen tausta hätäkeskuspäivystäjäksi. Ennen nykyistä uraansa hän opiskeli englannin ja saksan kieltä ja kulttuuria Vaasan yliopistossa ja suoritti opettajan pätevyyden Oulussa. Elämä vei työuran kuitenkin toisaalle, kun hän sattui näkemään mainoksen hätäkeskuspäivystäjän koulutuksesta. Kiinnostus auttamistyöhön heräsi, ja päätös hakea kouluun syntyi nopeasti.
– Merkityksellinen työ ja toisten auttaminen kiehtoivat, Tiina kuvailee päätöstä hakeutua hätäkeskuspäivystäjäkoulutukseen.
Nykyään hän on työskennellyt hätäkeskuksessa yli viisi vuotta ja toimii tällä hetkellä ylipäivystäjän tehtävissä.
Auttava välikäsi
Hätäkeskuspäivystäjän työ on intensiivistä. Tilanteet voivat muuttua sekunneissa ja vaatia nopeita, harkittuja ratkaisuja. Tiina kertoo, että ajan myötä rutiini tuo varmuutta, mutta mikään ei täysin poista työn vaativuutta. Tiina kuvailee olevansa auttava välikäsi, jonka rooli on olla linkki hädässä olevan ja avun välillä.
− Se on tiedon välittämistä yhdeltä toiselle. On kiva päästä tekemään monien eri viranomaisten kanssa yhteistyötä, Tiina kertoo.
Vaikka puhelut otetaan yksin, työtä tehdään yhdessä. Tiimi on jatkuvasti taustalla tukena, ja yhteistyö eri viranomaisten kanssa on saumatonta.
– Vaikka puhelu otetaan yksin, töitä ei tehdä yksin, Tiina tiivistää.
Hätäilmoituksista Tiina muistaa erityisesti tilanteet, joissa esimerkiksi itsetuhoista henkilöä on pystytty auttamaan monen eri viranomaisen välisellä yhteistyöllä. Myös palautteet, sekä positiiviset että rakentavat, ovat tärkeä osa työn kehittämistä.
Arki salissa ja sen ulkopuolella
Tiina opiskeli hätäkeskuspäivystäjäksi paikallisesti toteutetulla hätäkeskuspäivystäjäkurssilla. Kurssin aikana opintoja suoritettiin Pelastusopiston lisäksi Vaasan hätäkeskuksessa. Paikallinen kurssi mahdollisti opiskelun lähellä kotia ja perhettä. Kurssikavereista tuli lopulta työkavereita, mikä teki töiden aloituksesta pehmeämmän.
Työpaikalla Tiina arvostaa ennen kaikkea hyvää ilmapiiriä ja yhteisöllisyyttä. Työvuorojen lomassa oman ryhmäläisten kanssa kokkaillaan ja pidetään nyyttäreitä. Myös muita tyhy-tapahtumia järjestetään ympäri vuoden. Tiina kertoo, että rankkojen työtehtävien sijaan päällimmäisenä mielessä on työpaikan yleinen fiilis ja ilmapiiri.
– Tämä on tosi kiva paikka olla töissä. Työyhteisön hyvä henki ja huumori auttavat jaksamaan raskainakin päivinä, Tiina sanoo.
Vapaalla Tiina palautuu luonnossa ulkoillen, patikoiden ja suppaillen. Tiina kertoo, että työrytmin kääntymiset, vuorotyö ja pitkät työvuorot vaativat alkuun totuttelua, mutta ajan myötä niihin on löytynyt toimivat rutiinit.
Työ, joka vaatii ja palkitsee
Hätäkeskuspäivystäjän tehtävä vaatii paineensietokykyä, kykyä pysyä rauhallisena ja halua auttaa. Myös ohjeiden ja tilanteiden jatkuva opiskelu kuuluu työn arkeen.
− Täytyy säilyttää ammattimainen rauha eikä hätä saa tarttua puhelun läpi. Mikään ei etene, vaikka itse alkaisi hätäilemään, Tiina kertoo.
Vaativissakin tilanteissa luottamus omaan tiimiin kantaa. Tiina kertoo, että työyhteisö Vaasassa on tiivis ja kollegoiden osaamiseen voi nojata. Aikaisempi kokemus opettajana on ollut Tiinalle hyödyksi erityisesti uusien työntekijöiden ohjauksessa. Myös englannin kielen osaamisesta on ollut suuri hyöty hätälinjalla.
Tulevaisuudelta Tiina ei hae suuria uramuutoksia, vaan nauttii työn monipuolisuudesta ja viihtyy nykyisissä tehtävissä. Tulevaisuudessa voi olla edessä esimieskoulutukseen hakeutuminen.
– Jos joku pohtii tätä alaa, suosittelen kokeilemaan. Tästä työstä ei voi tietää, millaista tämä on, ennen kuin tätä kokeilee, hän kannustaa.
Tiina korostaa, että työtä ei tehdä yksin. Hänen haluaa jakaa kiitosta kaikille matkan varrella kohtaamille ihmisille: Pelastusopistolle vahvan perusosaamisen kehittäjänä, ohjaajille tuesta ja kannustuksesta uran alkuvaiheessa ja omalle ryhmälle sekä koko hätäkeskuksen henkilöstölle ja yhteistyötahoille tuesta ja yhteistyöstä arkisen aherruksen äärellä.
− Yhteistyössä tätä työtä tehdään ja kehitetään toinen toistaan tukien, Tiina kertoo.
Tutustu myös
PRO112-palkittu Mika Lamu rakentaa turvallisuutta tekniikan ja yhteistyön voimin
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Ylijohtaja Taito Vainio: toimintavarmuutemme säilyy kaikissa oloissa
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjä Tiina Mitts: kieltenopettajasta hätäkeskuspäivystäjäksi
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi on valittu ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta. Tiina korostaa työssään tiimityön merkitystä, vaikka hätäilmoitus vastaanotetaan yksin.
PRO112-palkittu Mika Lamu rakentaa turvallisuutta tekniikan ja yhteistyön voimin
Hätäkeskuslaitoksen vuosittainen PRO112-palkinto on myönnetty järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Palkinto on tunnustus hänen merkittävästä työstä hätäkeskustoiminnan ja hätänumeron 112 kehittämisen eteen. Mika panos on ollut erityisen merkittävä hätäkeskustietojärjestelmien kehitystyössä.
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Helsingissä. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi valittiin ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta.
Jaa vaaratiedote kaverille 112 Suomi -sovelluksen avulla
Uusimmassa päivityksessä sovelluksen tiedote-ominaisuutta on paranneltu, ja vaara- ja viranomaistiedotteet on nyt mahdollista jakaa kaverille esimerkiksi viestillä tai somessa.
Hätä- ja ongelmatilanteet ulkomailla – näin toimit
Vain noin puolet suomalaisista tietää, että hätänumero 112 toimii kaikissa EU-maissa. Soitto 112:een ohjautuu Euroopan Unionin jäsenmaissa aina kohdemaan hätäkeskukseen.