Vuoden Hätäkeskuspäivystäjä Tiina Mitts: kieltenopettajasta hätäkeskuspäivystäjäksi

Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi on valittu ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta. Tiina korostaa työssään tiimityön merkitystä, vaikka hätäilmoitus vastaanotetaan yksin.
Tiinalla ei ole aivan tyypillinen tausta hätäkeskuspäivystäjäksi. Ennen nykyistä uraansa hän opiskeli englannin ja saksan kieltä ja kulttuuria Vaasan yliopistossa ja suoritti opettajan pätevyyden Oulussa. Elämä vei työuran kuitenkin toisaalle, kun hän sattui näkemään mainoksen hätäkeskuspäivystäjän koulutuksesta. Kiinnostus auttamistyöhön heräsi, ja päätös hakea kouluun syntyi nopeasti.
– Merkityksellinen työ ja toisten auttaminen kiehtoivat, Tiina kuvailee päätöstä hakeutua hätäkeskuspäivystäjäkoulutukseen.
Nykyään hän on työskennellyt hätäkeskuksessa yli viisi vuotta ja toimii tällä hetkellä ylipäivystäjän tehtävissä.
Auttava välikäsi
Hätäkeskuspäivystäjän työ on intensiivistä. Tilanteet voivat muuttua sekunneissa ja vaatia nopeita, harkittuja ratkaisuja. Tiina kertoo, että ajan myötä rutiini tuo varmuutta, mutta mikään ei täysin poista työn vaativuutta. Tiina kuvailee olevansa auttava välikäsi, jonka rooli on olla linkki hädässä olevan ja avun välillä.
− Se on tiedon välittämistä yhdeltä toiselle. On kiva päästä tekemään monien eri viranomaisten kanssa yhteistyötä, Tiina kertoo.
Vaikka puhelut otetaan yksin, työtä tehdään yhdessä. Tiimi on jatkuvasti taustalla tukena, ja yhteistyö eri viranomaisten kanssa on saumatonta.
– Vaikka puhelu otetaan yksin, töitä ei tehdä yksin, Tiina tiivistää.
Hätäilmoituksista Tiina muistaa erityisesti tilanteet, joissa esimerkiksi itsetuhoista henkilöä on pystytty auttamaan monen eri viranomaisen välisellä yhteistyöllä. Myös palautteet, sekä positiiviset että rakentavat, ovat tärkeä osa työn kehittämistä.
Arki salissa ja sen ulkopuolella
Tiina opiskeli hätäkeskuspäivystäjäksi paikallisesti toteutetulla hätäkeskuspäivystäjäkurssilla. Kurssin aikana opintoja suoritettiin Pelastusopiston lisäksi Vaasan hätäkeskuksessa. Paikallinen kurssi mahdollisti opiskelun lähellä kotia ja perhettä. Kurssikavereista tuli lopulta työkavereita, mikä teki töiden aloituksesta pehmeämmän.
Työpaikalla Tiina arvostaa ennen kaikkea hyvää ilmapiiriä ja yhteisöllisyyttä. Työvuorojen lomassa oman ryhmäläisten kanssa kokkaillaan ja pidetään nyyttäreitä. Myös muita tyhy-tapahtumia järjestetään ympäri vuoden. Tiina kertoo, että rankkojen työtehtävien sijaan päällimmäisenä mielessä on työpaikan yleinen fiilis ja ilmapiiri.
– Tämä on tosi kiva paikka olla töissä. Työyhteisön hyvä henki ja huumori auttavat jaksamaan raskainakin päivinä, Tiina sanoo.
Vapaalla Tiina palautuu luonnossa ulkoillen, patikoiden ja suppaillen. Tiina kertoo, että työrytmin kääntymiset, vuorotyö ja pitkät työvuorot vaativat alkuun totuttelua, mutta ajan myötä niihin on löytynyt toimivat rutiinit.
Työ, joka vaatii ja palkitsee
Hätäkeskuspäivystäjän tehtävä vaatii paineensietokykyä, kykyä pysyä rauhallisena ja halua auttaa. Myös ohjeiden ja tilanteiden jatkuva opiskelu kuuluu työn arkeen.
− Täytyy säilyttää ammattimainen rauha eikä hätä saa tarttua puhelun läpi. Mikään ei etene, vaikka itse alkaisi hätäilemään, Tiina kertoo.
Vaativissakin tilanteissa luottamus omaan tiimiin kantaa. Tiina kertoo, että työyhteisö Vaasassa on tiivis ja kollegoiden osaamiseen voi nojata. Aikaisempi kokemus opettajana on ollut Tiinalle hyödyksi erityisesti uusien työntekijöiden ohjauksessa. Myös englannin kielen osaamisesta on ollut suuri hyöty hätälinjalla.
Tulevaisuudelta Tiina ei hae suuria uramuutoksia, vaan nauttii työn monipuolisuudesta ja viihtyy nykyisissä tehtävissä. Tulevaisuudessa voi olla edessä esimieskoulutukseen hakeutuminen.
– Jos joku pohtii tätä alaa, suosittelen kokeilemaan. Tästä työstä ei voi tietää, millaista tämä on, ennen kuin tätä kokeilee, hän kannustaa.
Tiina korostaa, että työtä ei tehdä yksin. Hänen haluaa jakaa kiitosta kaikille matkan varrella kohtaamille ihmisille: Pelastusopistolle vahvan perusosaamisen kehittäjänä, ohjaajille tuesta ja kannustuksesta uran alkuvaiheessa ja omalle ryhmälle sekä koko hätäkeskuksen henkilöstölle ja yhteistyötahoille tuesta ja yhteistyöstä arkisen aherruksen äärellä.
− Yhteistyössä tätä työtä tehdään ja kehitetään toinen toistaan tukien, Tiina kertoo.
Se även
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Yrkeskunniga inom nödcentralen prisbelönades för förtjänstfullt arbete
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.
Yrkeskunniga inom nödcentralen prisbelönades för förtjänstfullt arbete
Yrkeskunniga inom nödcentralsverksamheten prisbelönades i dag i Helsingfors. PRO 112-priset för arbete som utförts för nödnumret och nödcentralsverksamheten överräcktes till systemchef Mika Lamu. Till årets nödcentraloperatör valdes ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral.
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Endast cirka hälften av finländarna vet att nödnumret 112 fungerar i alla EU-länder. Samtal till 112 i Europeiska unionens medlemsländer styrs alltid till nödcentralen i respektive land.
Sociala nödsituationer kräver tid av den som hjälper
Nödcentralsverket förmedlar uppdrag också till social- och krisjouren. Antalet sådana uppdrag ökade med 4 procentenheter år 2024 jämfört med året innan och överskred antalet uppdrag till räddningsväsendet.