Nöd- och problemsituationer utomlands
112 är Europeiska unionens gemensamma nödnummer. Inom EU styrs samtal till nödnumret 112 alltid till destinationslandets nödcentral. Utomlands ansvarar myndigheterna inte bara för sina egna medborgares säkerhet utan också för utlänningar som vistas i deras område.
Nödcentralsverket tar emot nödmeddelanden i Fastlandsfinland. Nödnumret 112 i Finland kan inte kontaktas från utlandet.
Nödcentralsverkets internationella nummer
Nödcentralsverkets internationella nummer är avsett för situationer där den som ringer befinner sig utomlands men nödsituationen uppkommit i Finland. Nödcentralsverkets ledningscentral håller jour i det internationella numret. I brådskande nödsituationer kopplar ledningscentralen samtalet till den rätta nödlinjen och behovet av hjälp bedöms på nödcentralen på samma sätt som i anslutning till andra nödsamtal.
Nödcentralsverkets internationella nummer är +358 9 2297 0908. Numret finns på fliken för journummer i appen 112 Suomi.
Utrikesministeriets jour för konsulära tjänster
Nödcentralsverkets ledningscentral producerar jourtjänst till utrikesministeriet. Jourverksamheten enligt lagen om konsulära tjänster hjälper och vägleder finska medborgare och utlänningar som permanent bor i Finland och som blivit nödställda utomlands exempelvis i situationer i vilka de råkat ut för problem på grund av sjukdom, olycksfall, olycka, till följd av att de utsatts för ett brott eller av en annan jämförbar orsak.
Avgiftsfri telefonjour för konsulära tjänster: +358 9 1605 5555. Numret finns på fliken Journummer i appen 112 Suomi. Konsulära tjänster tillhandahålls också per e-post ([email protected]) samt på sidan Nettikonsuli på Facebook.
Utrikesministeriets jour håller öppet dygnet runt varje dag året om.
-
Inlärningen fortsätter under arbetskarriären
Nödcentralsoperatörer är olika, precis som människor i allmänhet. De lär sig på olika sätt och befinner sig i olika skeden av sin karriär. Sakkunnig Pia Latva berättar att inlärningen i nödcentralsoperatörens yrke fortsätter under hela arbetskarriären då verksamhetsmiljön förändras.
-
En arbetsdag i jourssalen
Ledande nödcentralsoperatören Aapo Asumaniemi beskriver vad allt ingår i en arbetsdag. En lyckad återupplivning, en brottsling som blivit gripen tack vare operatörens åtgärder, en inledande släckning som förhindrat uppkomsten av större skador, ett lyckat förlossningssamtal och gråten av en nyfödd baby i luren – det är några exempel på ögonblick som gör det här jobbet värdefullt.
-
Meddelanden som inte hör till nödnumret
I genomsnitt vart fjärde meddelande ankommer inte på nödcentralen. Nödcentralsoperatören Anne Mäkinen beskriver hurdana meddelandena är som inte hör till nödnumret.