Ökad mångfald viktig även inom den offentliga förvaltningen – ny digital utbildning ger verktyg
.jpg/351a7c1f-267d-7c97-c95b-c4ca72f944bc?t=1703855993718&width=1200)
Att ta hänsyn till mångfalden i vardagen på arbetsplatsen är allt viktigare när mångfalden i samhället ökar. En ny digital utbildning för anställda inom den offentliga förvaltningen ger information och verktyg för att kunna stärka arbetsgemenskapens mångfald och inkluderande kultur.
Antalet personer med ett främmande språk som modersmål har fyrdubblats i Finland under de senaste tjugo åren, och trenden ser ut att fortsätta. Förståelsen om mångfalden av kön har blivit bättre. Möjligheten för personer med funktionsnedsättning och för partiellt arbetsföra personer att arbeta främjas aktivt. För att var och en ska kunna vara sig själv i arbetsgemenskapen behövs det åtgärder som bidrar till mångfalden och inkluderingen på arbetsplatserna.
Arbets- och näringsministeriet har lanserat en webbutbildning som riktar sig till anställda inom den offentliga förvaltningen. Utbildningen ger konkreta verktyg för att öka mångfalden och den inkluderande kulturen på arbetsplatserna. Utbildningen som är öppen för alla finns att få på statsförvaltningens lärplattform eOppiva.
Utbildning är ett sätt att stötta den offentliga sektorn att medverka i utvecklingen av mångfalden i samhället. I ett jämlikt samhälle är olika befolkningsgrupper representerade i olika organisationer och arbetsuppgifter. Personalens ålders- och könsfördelning och andelen personer med ett främmande språk som modersmål bör även inom den offentliga sektorn återspegla befolkningen i arbetsför ålder mer än i dag.
Vardagsrutiner är viktiga
Vardagsrutiner är av stor betydelse när man talar om arbetet med att öka mångfalden och inkluderingen. Utbildningen ger information om åtgärder som hjälper att öka mångfalden genom rekrytering och att ta hänsyn till minoriteter samt om vad man kan göra om man upptäcker diskriminering eller rasism på arbetsplatsen.
Människor kan bli utsatta för diskriminering eller fördomar på grund av till exempel ålder, religion eller hälsotillstånd. Särskilt utsatta för diskriminering är de som hör till en grupp som är associerad med negativa stereotypier och fördomar.
Trots att mekanismerna för diskriminering ofta är likadana, blir olika grupper diskriminerade i olika situationer. Utbildningens syfte är att väcka människor till insikt om diskrimineringen i olika grupper och att identifiera och ifrågasätta de strukturer som leder till diskriminering samt att utmana sina egna tänkesätt.
Mångfald förbättrar jämställhet
Mångfaldsökande handlingsmodeller ger organisationer en möjlighet att se till att jämställdhet och likabehandling förverkligas. Modellerna förbättrar också tillgången till arbetskraft och arbetstagarnas välbefinnande. En diversifierad organisation har också i sista hand förmåga att tjäna sina kunder och samhället på ett bättre sätt.
Utbildningen på eOppiva är en del av Programmet för mångfalden i arbetslivet som bygger på statsminister Sanna Marins regeringsprogram. Mångfaldsprogrammet samordnas av arbets- och näringsministeriet. Den svenskspråkiga versionen av utbildningen blir klar senare i år.
Mer information:
Anna Bruun, konsultativ tjänsteman, tfn +358 295 048 254
Finnish Emergency Response Centre operations attracting international interest
Each year, the unique Finnish model for producing ERC services attracts international guests to visit Finland in order to monitor daily operations at emergency response centres. Visitors want to emulate the model, which is cost efficient and makes it possible to dispatch help quickly.
Director General Taito Vainio: our reliability will be maintained in all circumstances
Taito Vainio started his second five-year term as the Director General of the Emergency Response Centre Agency in early March. In the coming years, his work will be characterised by the challenges arising from the changes in the operating environment.
Task prioritisation makes it possible to provide help in acute emergencies
The Emergency Response Centre Agency’s guidelines for handling prehospital emergency care tasks were revised at the end of November 2023. The change is reflected in the number of tasks assigned to prehospital emergency care and in their priority distribution.
2024 in review
The Emergency Response Centre Agency’s financial statements for 2024 are complete. The service level of emergency response centre (ERC) operations remained good, even though we were not able to meet all our performance targets. During 2024, absences due to illness decreased and the work load was evened out. Customer confidence and satisfaction in ERC operations remained high.
Record number of emergency calls interpreted
The growth in the foreign-language population is reflected in the number of interpreted emergency calls. The demand for Ukrainian interpretation, for example, has increased significantly over the past few years.