EU-projekt informerar barn om nödnummer

Nödcentralsverket deltar i ett EU-projekt för att synliggöra systemet för att hjälpa försvunna barn. Ett viktigt tema är att lära barn hur man använder nödnumret på rätt sätt.
Visste du att Europeiska kommissionen har reserverat telefonnumret 116 000 för försvunna barn? Tanken är att man ska kunna anmäla försvunna barn till ett och samma telefonnummer inom hela EU, oavsett vilket land man befinner sig i. Det är viktigt att lägga märke till att nödcentralsverksamheten är ordnad på ett helt annat sätt på andra håll i Europa än i Finland, och att det i andra EU-länder kan finnas tiotals myndighetsspecifika nödnummer. Det allmäneuropeiska numret 112 kan besvaras av en representant för en annan aktör, beroende på landet. Även av denna anledning har kommissionens vision varit att samma nummer ska kunna användas för att kontakta dem som arbetar med barns försvinnanden i hela Europa.
I Finland hjälper nödnumret 112 i alla nödsituationer, även när minderåriga försvinner. Nödcentraloperatörerna utbildas också i att identifiera sociala nödsituationer, och nödlinjen hanterar dagligen många ärenden relaterade till barn – försvinnanden och rymningar samt uppgifter som hör till socialväsendets ansvarsområde, som bedömning av minderårigas vård- och omsorgsbehov. När det gäller en nödsituation ska man alltid ringa 112.
Därför har EU:s gemensamma 116 000-nummer en annan roll i Finland: det är till för icke-brådskande samtal och fungerar främst som tipstelefon.
Du kan ringa tipstelefonen för försvunna barn när du vill:
• fråga om råd gällande ett försvunnet barn
• anmäla att ett barn som anmälts försvunnet har blivit hittat
• söka information om ditt försvunna barn
Viktigast att känna igen en nödsituation
Organisationen som hjälper i fråga om försvunna barn, Missing Children Europe, består av 32 gräsrotsorganisationer från 27 europeiska länder. MCE samordnar också den pågående KEEP SAFE-kampanjen, som genomförs i Finland under ledning av föreningen Lasten perusoikeudet ry. Nödcentralsverket medverkar i projektet, som inleddes i april. I Finland fokuserar projektet på att informera om hur nödnumret 112 används på rätt sätt, men också om telefonnumret för försvunna barn, 116 000.
− Även om det viktigaste i Finland är att komma ihåg nödnumret 112, är det också bra att komma ihåg numret för försvunna barn. Om en minderårig försvinner till exempel under en resa utomlands, hjälper numret överallt i Europa. Numret finns också i utbudet av tjänster i appen 112 Suomi, säger Nödcentralsverkets överdirektör Taito Vainio.
KEEP SAFE-projektet, som fortsätter till slutet av året, erbjuder bl.a. material och utbildning som gör det lättare för lärare och vårdnadshavare att berätta för barn om nödnumret. Det viktigaste är att ge en klar bild av när det gäller att ringa till nödnumret. Att känna igen en nödsituation och göra ett nödmeddelande har avgörande betydelse när någon behöver hjälp.
− Nödsamtalen besvaras av utbildade, skickliga nödcentraloperatörer. Du behöver inte vara rädd till exempel för att du inte vet vad allt du ska berätta om situationen. Nödcentraloperatören tar reda på allt som behövs, även när det är ett barn som ringer. Det viktigaste är att veta när man ska ringa, sammanfattar Taito Vainio.
See also
2024 in review
How to instruct different target groups in calling the emergency number
The emergency number provides safety for children
2024 in review
The Emergency Response Centre Agency’s financial statements for 2024 are complete. The service level of emergency response centre (ERC) operations remained good, even though we were not able to meet all our performance targets. During 2024, absences due to illness decreased and the work load was evened out. Customer confidence and satisfaction in ERC operations remained high.
Record number of emergency calls interpreted
The growth in the foreign-language population is reflected in the number of interpreted emergency calls. The demand for Ukrainian interpretation, for example, has increased significantly over the past few years.
Statistics on the emergency number 112
In 2024, the Emergency Response Centre Agency received an average of 7,600 emergency calls every day. Of these calls, 1,600 should not have been made to the emergency response centre. Roughly one half of the calls were passed on to authorities while the other half were handled by the emergency response centre operator through guidance and advice. The average time in which an emergency call was picked up was seven seconds.
How to instruct different target groups in calling the emergency number
The 112 Day campaign has issued instructions on calling the emergency number for the general public as well as children and young people, older people and foreign-language speakers. Learn more about the instructions and make use of the associated materials.
The emergency number provides safety for children
Teaching children how to use the emergency number correctly is a safety action. It is important to talk to children about identifying emergencies and encourage them to report an emergency.