EU-projekt informerar barn om nödnummer

Nödcentralsverket deltar i ett EU-projekt för att synliggöra systemet för att hjälpa försvunna barn. Ett viktigt tema är att lära barn hur man använder nödnumret på rätt sätt.
Visste du att Europeiska kommissionen har reserverat telefonnumret 116 000 för försvunna barn? Tanken är att man ska kunna anmäla försvunna barn till ett och samma telefonnummer inom hela EU, oavsett vilket land man befinner sig i. Det är viktigt att lägga märke till att nödcentralsverksamheten är ordnad på ett helt annat sätt på andra håll i Europa än i Finland, och att det i andra EU-länder kan finnas tiotals myndighetsspecifika nödnummer. Det allmäneuropeiska numret 112 kan besvaras av en representant för en annan aktör, beroende på landet. Även av denna anledning har kommissionens vision varit att samma nummer ska kunna användas för att kontakta dem som arbetar med barns försvinnanden i hela Europa.
I Finland hjälper nödnumret 112 i alla nödsituationer, även när minderåriga försvinner. Nödcentraloperatörerna utbildas också i att identifiera sociala nödsituationer, och nödlinjen hanterar dagligen många ärenden relaterade till barn – försvinnanden och rymningar samt uppgifter som hör till socialväsendets ansvarsområde, som bedömning av minderårigas vård- och omsorgsbehov. När det gäller en nödsituation ska man alltid ringa 112.
Därför har EU:s gemensamma 116 000-nummer en annan roll i Finland: det är till för icke-brådskande samtal och fungerar främst som tipstelefon.
Du kan ringa tipstelefonen för försvunna barn när du vill:
• fråga om råd gällande ett försvunnet barn
• anmäla att ett barn som anmälts försvunnet har blivit hittat
• söka information om ditt försvunna barn
Viktigast att känna igen en nödsituation
Organisationen som hjälper i fråga om försvunna barn, Missing Children Europe, består av 32 gräsrotsorganisationer från 27 europeiska länder. MCE samordnar också den pågående KEEP SAFE-kampanjen, som genomförs i Finland under ledning av föreningen Lasten perusoikeudet ry. Nödcentralsverket medverkar i projektet, som inleddes i april. I Finland fokuserar projektet på att informera om hur nödnumret 112 används på rätt sätt, men också om telefonnumret för försvunna barn, 116 000.
− Även om det viktigaste i Finland är att komma ihåg nödnumret 112, är det också bra att komma ihåg numret för försvunna barn. Om en minderårig försvinner till exempel under en resa utomlands, hjälper numret överallt i Europa. Numret finns också i utbudet av tjänster i appen 112 Suomi, säger Nödcentralsverkets överdirektör Taito Vainio.
KEEP SAFE-projektet, som fortsätter till slutet av året, erbjuder bl.a. material och utbildning som gör det lättare för lärare och vårdnadshavare att berätta för barn om nödnumret. Det viktigaste är att ge en klar bild av när det gäller att ringa till nödnumret. Att känna igen en nödsituation och göra ett nödmeddelande har avgörande betydelse när någon behöver hjälp.
− Nödsamtalen besvaras av utbildade, skickliga nödcentraloperatörer. Du behöver inte vara rädd till exempel för att du inte vet vad allt du ska berätta om situationen. Nödcentraloperatören tar reda på allt som behövs, även när det är ett barn som ringer. Det viktigaste är att veta när man ska ringa, sammanfattar Taito Vainio.
Se även
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Nödcentralerna förbereder sig inför skolavslutningshelgen
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.
Yrkeskunniga inom nödcentralen prisbelönades för förtjänstfullt arbete
Yrkeskunniga inom nödcentralsverksamheten prisbelönades i dag i Helsingfors. PRO 112-priset för arbete som utförts för nödnumret och nödcentralsverksamheten överräcktes till systemchef Mika Lamu. Till årets nödcentraloperatör valdes ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral.
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Endast cirka hälften av finländarna vet att nödnumret 112 fungerar i alla EU-länder. Samtal till 112 i Europeiska unionens medlemsländer styrs alltid till nödcentralen i respektive land.