EU-hanke tuo hätänumerotietoutta lapsille
Hätäkeskuslaitos osallistuu EU-hankkeeseen, jossa kadonneiden lasten auttamisjärjestelmää tehdään näkyväksi. Keskeisenä teemana on hätänumeron oikean käytön opettaminen lapsille.
Tiesitkö, että Euroopan komissio on varannut yhteisen puhelinnumeron 116 000 kadonneita lapsia varten? Tahtotila on ollut, että maasta riippumatta kadonneista lapsista voisi ilmoittaa kaikkialla EU-alueella samaan numeroon. Huomionarvoista on, että muualla Euroopassa hätäkeskustoiminta on järjestetty varsin eri tavoin kuin Suomessa, ja toisissa EU-maissa voi olla kymmeniä viranomaiskohtaisia hätänumeroita. Yleiseurooppalaiseen 112-numeroon taas voi maasta riippuen vastata eri toimijan edustaja. Tästäkin syystä komission tahtotila on ollut, että kaikkialla Euroopassa samasta numerosta saa yhteyden lasten katoamisia hoitaviin tahoihin.
Suomessa hätänumero 112 auttaa kaikissa hätätilanteissa, ja niitä ovat myös alaikäisten katoamiset. Hätäkeskuspäivystäjät koulutetaan myös sosiaalisten hätätilanteiden tunnistamiseen, ja hätälinjalla hoidetaankin päivittäin paljon lapsiin liittyviä asioita – katoamisia ja karkaamisia sekä sosiaalitoimen tehtäväkenttään kuuluvia tehtäviä kuten alaikäisen hoidon- ja huolenpidontarpeen arviointia. Kun on kyse hätätilanteesta, tulee aina soittaa hätänumeroon 112.
EU:n yhteisen 116 000 -numeron rooli onkin Suomessa tästä syystä erilainen: se on kiireettömiä soittoja varten, ja se palvelee lähinnä vihjepuhelimena.
Kadonneita lapsia koskevaan vihjepuhelimeen voit soittaa tilanteissa, kun haluat:
• kysyä neuvoa lapsen katoamiseen liittyvissä asioissa
• ilmoittaa kadonneeksi ilmoitetun lapsen löytymisestä
• hakea tietoa kadonneesta lapsestasi.
Hätätilanteen tunnistaminen avainasemassa
Kadonneiden lasten auttamisjärjestö Missing Children Europe kokoaa 32 ruohonjuuritason organisaatiota 27 Euroopan maasta. MCE koordinoi myös tällä hetkellä käynnissä olevaa KEEP SAFE -kampanjaa, jota Suomessa tehdään Lasten perusoikeudet ry:n johdolla. Hätäkeskuslaitos osallistuu huhtikuussa alkaneeseen hankkeeseen, jonka keskiössä Suomessa on viestiä hätänumeron 112 oikeasta käytöstä, mutta myös kadonneiden lasten numerosta 116 000.
− Vaikka Suomessa on keskeisintä muistaa hätänumero 112, ei kadonneiden lasten numeroa kuitenkaan sovi unohtaa. Esimerkiksi ulkomaanmatkan yhteydessä tapahtuvan alaikäisen katoamisen yhteydessä numero auttaa kaikkialla Euroopassa. Numeron löytää myös 112 Suomi -sovelluksen palveluvalikoimasta, Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja Taito Vainio kertoo.
Vuoden loppuun jatkuvan KEEP SAFE -hankkeen avulla tarjotaan mm. materiaaleja ja koulutusta opettajille ja huoltajille, joiden avulla hätänumerosta on helpompaa puhua lapsille. Kaikista keskeisintä on välittää selkeä kuva siitä, milloin hätänumeroon tulee soittaa. Hätätilanteen tunnistaminen ja hätäilmoituksen tekeminen on ratkaisevassa asemassa, kun apua tarvitaan.
− Hätäpuheluun vastaa ammattitaitoiset, tehtävään koulutetut hätäkeskuspäivystäjät. Ei siis tarvitse pelätä sitä, ettei tietäisi mitä kaikkea tilanteesta kuuluu kertoa. Päivystäjä osaa selvittää tarvittavat asiat, ja tämä koskee myös tilanteita, joissa hätäilmoituksen tekijä on lapsi. Tärkeintä on tietää milloin kuuluu soittaa, Taito Vainio kiteyttää.
Se även
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Nödcentralerna förbereder sig inför skolavslutningshelgen
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!
Välbefinnande skapas tillsammans
En yrkeskompetent, engagerad och välmående personal är Nödcentralsverkets viktigaste resurs och strategiska tyngdpunkt. I det nya programmet för arbetshälsa betonas utvecklingen av kompetensen i ledning av arbetsförmåga och karriärledning allt mer.
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.