EU-hanke tuo hätänumerotietoutta lapsille

Hätäkeskuslaitos osallistuu EU-hankkeeseen, jossa kadonneiden lasten auttamisjärjestelmää tehdään näkyväksi. Keskeisenä teemana on hätänumeron oikean käytön opettaminen lapsille.
Tiesitkö, että Euroopan komissio on varannut yhteisen puhelinnumeron 116 000 kadonneita lapsia varten? Tahtotila on ollut, että maasta riippumatta kadonneista lapsista voisi ilmoittaa kaikkialla EU-alueella samaan numeroon. Huomionarvoista on, että muualla Euroopassa hätäkeskustoiminta on järjestetty varsin eri tavoin kuin Suomessa, ja toisissa EU-maissa voi olla kymmeniä viranomaiskohtaisia hätänumeroita. Yleiseurooppalaiseen 112-numeroon taas voi maasta riippuen vastata eri toimijan edustaja. Tästäkin syystä komission tahtotila on ollut, että kaikkialla Euroopassa samasta numerosta saa yhteyden lasten katoamisia hoitaviin tahoihin.
Suomessa hätänumero 112 auttaa kaikissa hätätilanteissa, ja niitä ovat myös alaikäisten katoamiset. Hätäkeskuspäivystäjät koulutetaan myös sosiaalisten hätätilanteiden tunnistamiseen, ja hätälinjalla hoidetaankin päivittäin paljon lapsiin liittyviä asioita – katoamisia ja karkaamisia sekä sosiaalitoimen tehtäväkenttään kuuluvia tehtäviä kuten alaikäisen hoidon- ja huolenpidontarpeen arviointia. Kun on kyse hätätilanteesta, tulee aina soittaa hätänumeroon 112.
EU:n yhteisen 116 000 -numeron rooli onkin Suomessa tästä syystä erilainen: se on kiireettömiä soittoja varten, ja se palvelee lähinnä vihjepuhelimena.
Kadonneita lapsia koskevaan vihjepuhelimeen voit soittaa tilanteissa, kun haluat:
• kysyä neuvoa lapsen katoamiseen liittyvissä asioissa
• ilmoittaa kadonneeksi ilmoitetun lapsen löytymisestä
• hakea tietoa kadonneesta lapsestasi.
Hätätilanteen tunnistaminen avainasemassa
Kadonneiden lasten auttamisjärjestö Missing Children Europe kokoaa 32 ruohonjuuritason organisaatiota 27 Euroopan maasta. MCE koordinoi myös tällä hetkellä käynnissä olevaa KEEP SAFE -kampanjaa, jota Suomessa tehdään Lasten perusoikeudet ry:n johdolla. Hätäkeskuslaitos osallistuu huhtikuussa alkaneeseen hankkeeseen, jonka keskiössä Suomessa on viestiä hätänumeron 112 oikeasta käytöstä, mutta myös kadonneiden lasten numerosta 116 000.
− Vaikka Suomessa on keskeisintä muistaa hätänumero 112, ei kadonneiden lasten numeroa kuitenkaan sovi unohtaa. Esimerkiksi ulkomaanmatkan yhteydessä tapahtuvan alaikäisen katoamisen yhteydessä numero auttaa kaikkialla Euroopassa. Numeron löytää myös 112 Suomi -sovelluksen palveluvalikoimasta, Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja Taito Vainio kertoo.
Vuoden loppuun jatkuvan KEEP SAFE -hankkeen avulla tarjotaan mm. materiaaleja ja koulutusta opettajille ja huoltajille, joiden avulla hätänumerosta on helpompaa puhua lapsille. Kaikista keskeisintä on välittää selkeä kuva siitä, milloin hätänumeroon tulee soittaa. Hätätilanteen tunnistaminen ja hätäilmoituksen tekeminen on ratkaisevassa asemassa, kun apua tarvitaan.
− Hätäpuheluun vastaa ammattitaitoiset, tehtävään koulutetut hätäkeskuspäivystäjät. Ei siis tarvitse pelätä sitä, ettei tietäisi mitä kaikkea tilanteesta kuuluu kertoa. Päivystäjä osaa selvittää tarvittavat asiat, ja tämä koskee myös tilanteita, joissa hätäilmoituksen tekijä on lapsi. Tärkeintä on tietää milloin kuuluu soittaa, Taito Vainio kiteyttää.
Se även
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Nödcentralerna förbereder sig inför skolavslutningshelgen
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Nu kan ett nödtextmeddelande skickas till nödnumret 112 från vilket telefonnummer som helst. Tjänsten är avsedd särskilt för personer som har nedsatt hörsel eller talhämning.
Appen 112 Suomi 10 år
Appen 112 Suomi har med åren vuxit till en servicehelhet för säkerheten. Dess tjänster hjälper vid olika nöd- och problemsituationer såväl under normala förhållanden som vid störningar och undantagsförhållanden.
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Med tanke på hjälpen är den viktigaste saken i ett nödsamtal att man vet sin position för att hjälparna hittar fram så fort som möjligt. Tekniken och särskilt appen 112 Suomi är bra hjälpmedel för detta.
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 24 900 (28 300 år 2024) nödsamtal mellan fredagen den 20 juni och söndagen den 22 juni.
Under semesterperioden behövs 112-tjänsten mer än vanligt
Man kan jämföra antalet nödmeddelanden med vädret: ju vackrare och varmare väder, desto mer händer och sker det. Problem, liksom olycksfall av olika slag och olyckor till sjöss, som vanligtvis orsakas på grund av alkohol framhävs under midsommaren i en större grad i nödmeddelandena.