Absences due to illness decreased and job satisfaction rose in 2023
The Emergency Response Centre Agency’s financial statements for 2023 are complete. Last year, the number of employee absences due to illness fell, new ERC operators were recruited, and employee satisfaction increased.
eCall offers safety in situations where the driver cannot call for help
There has recently been discussion in the news about automatic emergency call systems in vehicles. The Europe-wide eCall connects directly to the nearest emergency response centre and sends information directly to the centre's information system.
The missing children hotline improves safety across the EU
In the event that an underage child becomes missing, it is important to inform the responsible authorities quickly. For this purpose, assistance is available from a common European hotline. In Finland, the hotline can be used for sharing tips about missing children. In emergencies, the number to call is 112.
Real-time text for emergency services will be introduced in 2025
Emergency calls using real-time text (RTT) will be made available by the end of 2025. The new option for emergency calls will especially help people with hearing or speech impairments. The Emergency Response Centre Administration has already taken the first steps in the development of RTT.
Emergency response centre operator awarded for outstanding performance
The European Emergency Number Association EENA awarded a Finnish emergency response centre operator for outstanding work in assisting a person that had fallen through the ice in the wilderness. Finland’s emergency response centres are built around the professionalism of ERC operators and cooperation between authorities, and the case demonstrates the effectiveness of this approach.
Hätäkeskuspäivystäjäksi valmistunut Minna aikoo hakea töihin Keravan hätäkeskukseen
Minna Tukiainen (32) on yksi 18.12. Pelastusopistosta valmistuneista hätäkeskuspäivystäjistä. Hänelle myönnettiin hyvästä opiskelumenestyksestä PRO112-stipendi.
Minna oli kiinnostunut hätäkeskuspäivystäjän koulutuksesta jo aiemmin, ja lähti koulutukseen, kun se sopi hänen elämäntilanteeseensa.
"Opiskelut sujuivat hyvin, välillä jatkuva uuden opettelu oli toki rankkaakin, mutta meillä oli huippuryhmä ja todella ammattitaitoiset opettajat", hän kiittelee.
Minna koki parhaiten omaa osaamistaan kehittävimpinä käytännön opinnot simulaatiojaksoissa ja rastipäivinä. Lisäksi kuukauden harjoittelu hätäkeskuksessa opetti todella paljon.
"Tietenkin myös käytännön harjoitukset eri alojen tehtävistä, esimerkiksi ensiapu- ja alkusammutusharjoitukset olivat mielenkiintoisia. Mielenkiinto opintoihin säilyi suurena koko 1,5 vuoden opiskelun ajan", hän sanoo.
Haastavinta Minnalle oli muun elämän sovittaminen opintoihin, sillä hän teki välillä töitä opintojen ohessa. Hän on opetellut olemaan itselleen armollinen, koska kaikkea ei voi osata vielä tässä vaiheessa, ja työn käytännön opettelu jatkuu vielä työpaikallakin.
"Aion hakea töihin Keravan hätäkeskukseen, mihin liittyy myös kotipaikan vaihto Kuopiosta Järvenpäähän. Odotan, että oppiminen jatkuu edelleen, ja oletan, että uusia tilanteita tulee varmasti vastaan vielä pitkän aikaa. Toivon, että kokemuksen karttuessa riittävästi työtehtäviin tulee myös vaihtelevuutta."
Minnasta on mukava päästä tiukan opiskelujakson jälkeen työskentelemään uuteen työyhteisöön ja uusien työkavereiden pariin.
"Odotan töiden alkua, on hienoa päästä tekemään koulutusta vastaavaa työtä. Turvallisuusala kiehtoo minua ja koen, että työssä on merkitystä joka päivä sekä minulle, että hätänumeroon soittaville asiakkaille", hän sanoo lopuksi.
Pelastusopisto järjesti virtuaalisen valmistujaisjuhlan perjantaina 18.12. Tuolloin hätäkeskuspäivystäjän tutkintotodistuksen sai 23 henkilöä.
Hakuaika seuraavaan koulutukseen on juuri nyt auki ja jatkuu 8.1. saakka. Kaikki Hätäkeskuslaitoksen avoimet työpaikat löytyvät valtiolle.fi-palvelusta.