Akutvårdens icke-brådskande uppdrag hanteras genom multiprofessionellt samarbete

Rusningen inom social- och hälsovårdstjänsterna har stått i rubrikerna under den senaste tiden, och det råder rusning också på jourerna och inom akutvården. Akutvården får allt oftare också icke-brådskande uppdrag, och olika multiprofessionella metoder för att sköta dessa uppdrag har utvecklats runt om i landet.
När nödcentraloperatören tar emot ett nödmeddelande börjar operatören omedelbart göra en riskbedömning och skapa en lägesbild av händelsen. Riskbedömningen utförs i enlighet med en särskild instruktion för uppdragshantering. Dessa instruktioner görs upp av de myndigheter som deltar i nödcentralsverksamheten. De definierar vilka faktorer som ska beaktas i den aktuella situationen och när det finns skäl att larma myndigheten till platsen.
Om nödcentralen klassificerar ett uppdrag inom akutvården som ett icke-brådskande uppdrag av prioritet D, kan uppdraget förmedlas till exempelvis en sjukskötare som ringer till patienten och gör en bedömning av vårdbehovet i enlighet med de kriterier som gäller inom social- och hälsovården. De patienter som inte tilldelas en enhet inom akutvården, dvs. en ambulans, kan ges vägledning att ta sig till jouren med någon annan transport. De kan också få telefonrådgivning och anvisningar om den fortsatta vården, eller så kan någon annan aktör inom social- och hälsovården skickas till platsen. I många områden har akutvården ett nära samarbete till exempel med hemsjukhuset.
Med en bedömning av vårdbehovet som hälso- och sjukvården utför är det möjligt att hänvisa patienten till den sannolikt mest ändamålsenliga vården.
− När hälso- och sjukvården behandlar de icke-brådskande uppdragen i telefon, hjälper det också oss att inrikta akutvårdsresurserna, så att vi kan säkerställa att akutvårdsresurserna i första hand används för hantering av sjukdomsattacker och allvarliga skador, preciserar branschchef Ari Ekstrand från Nödcentralsverket.
För medborgarna innebär detta bland annat att den som ringt till nödcentralen kan få ett samtal från ett okänt nummer efter nödsamtalet. Förfarandet gäller alla ärenden som uträttas med nödcentralen. Därför är det viktigt att se till att telefonen är ledig efter ett nödsamtal och att svara på eventuella samtal.
− Nödcentraloperatören informerar den som ringer om uppdraget förmedlas till exempel till en bedömning av vårdbehovet som utförs i telefon. Det är viktigt att lyssna på de instruktioner som ges på nödlinjen och att följa dem. Om situationen förändras innan hjälpen kommer eller myndigheterna tar kontakt är det viktigt att ringa 112 på nytt, tillägger Ekstrand.
See also
Knowing your location can save your life
Emergency response centres preparing for the school closing weekend
Task prioritisation makes it possible to provide help in acute emergencies
Knowing your location can save your life
When it comes to emergency calls, the most important thing in terms of getting help is to know where you are so that help can reach you as quickly as possible. Technology and especially the 112 Suomi app are good tools for determining your location.
Emergency response centres preparing for the school closing weekend
The coming weekend will see young people deservedly celebrate the end of the school year and the start of the summer holiday. For the emergency line, the school closing weekend is usually busier than a normal summer weekend.
Finnish Emergency Response Centre operations attracting international interest
Each year, the unique Finnish model for producing ERC services attracts international guests to visit Finland in order to monitor daily operations at emergency response centres. Visitors want to emulate the model, which is cost efficient and makes it possible to dispatch help quickly.
Director General Taito Vainio: our reliability will be maintained in all circumstances
Taito Vainio started his second five-year term as the Director General of the Emergency Response Centre Agency in early March. In the coming years, his work will be characterised by the challenges arising from the changes in the operating environment.
Task prioritisation makes it possible to provide help in acute emergencies
The Emergency Response Centre Agency’s guidelines for handling prehospital emergency care tasks were revised at the end of November 2023. The change is reflected in the number of tasks assigned to prehospital emergency care and in their priority distribution.