Akutvårdens icke-brådskande uppdrag hanteras genom multiprofessionellt samarbete

Rusningen inom social- och hälsovårdstjänsterna har stått i rubrikerna under den senaste tiden, och det råder rusning också på jourerna och inom akutvården. Akutvården får allt oftare också icke-brådskande uppdrag, och olika multiprofessionella metoder för att sköta dessa uppdrag har utvecklats runt om i landet.
När nödcentraloperatören tar emot ett nödmeddelande börjar operatören omedelbart göra en riskbedömning och skapa en lägesbild av händelsen. Riskbedömningen utförs i enlighet med en särskild instruktion för uppdragshantering. Dessa instruktioner görs upp av de myndigheter som deltar i nödcentralsverksamheten. De definierar vilka faktorer som ska beaktas i den aktuella situationen och när det finns skäl att larma myndigheten till platsen.
Om nödcentralen klassificerar ett uppdrag inom akutvården som ett icke-brådskande uppdrag av prioritet D, kan uppdraget förmedlas till exempelvis en sjukskötare som ringer till patienten och gör en bedömning av vårdbehovet i enlighet med de kriterier som gäller inom social- och hälsovården. De patienter som inte tilldelas en enhet inom akutvården, dvs. en ambulans, kan ges vägledning att ta sig till jouren med någon annan transport. De kan också få telefonrådgivning och anvisningar om den fortsatta vården, eller så kan någon annan aktör inom social- och hälsovården skickas till platsen. I många områden har akutvården ett nära samarbete till exempel med hemsjukhuset.
Med en bedömning av vårdbehovet som hälso- och sjukvården utför är det möjligt att hänvisa patienten till den sannolikt mest ändamålsenliga vården.
− När hälso- och sjukvården behandlar de icke-brådskande uppdragen i telefon, hjälper det också oss att inrikta akutvårdsresurserna, så att vi kan säkerställa att akutvårdsresurserna i första hand används för hantering av sjukdomsattacker och allvarliga skador, preciserar branschchef Ari Ekstrand från Nödcentralsverket.
För medborgarna innebär detta bland annat att den som ringt till nödcentralen kan få ett samtal från ett okänt nummer efter nödsamtalet. Förfarandet gäller alla ärenden som uträttas med nödcentralen. Därför är det viktigt att se till att telefonen är ledig efter ett nödsamtal och att svara på eventuella samtal.
− Nödcentraloperatören informerar den som ringer om uppdraget förmedlas till exempel till en bedömning av vårdbehovet som utförs i telefon. Det är viktigt att lyssna på de instruktioner som ges på nödlinjen och att följa dem. Om situationen förändras innan hjälpen kommer eller myndigheterna tar kontakt är det viktigt att ringa 112 på nytt, tillägger Ekstrand.
See also
Knowing your location can save your life
Emergency response centres preparing for the school closing weekend
Task prioritisation makes it possible to provide help in acute emergencies
Emergencies and problem situations abroad – This is what you should do
Only approximately half of Finns know that the emergency number 112 works in all EU countries. When you call 112 in an EU member state, the call is always routed to a local emergency response centre.
Social emergencies require time
The Emergency Response Centre Agency also forwards tasks to social and crisis emergency services. In 2024, the number of these tasks increased by 4 percentage points compared to the previous year, overtaking the number of tasks forwarded to rescue services.
Fourteen-Year-Old’s Actions Prevented Greater Damage
Juho Karkiainen’s response to observing smoke and his courage to make an emergency call enabled the containment of a wildfire at an early stage. Thanks to Juho, the emergency response center was able to issue a rapid alert and relay crucial additional information to the rescue services.
Bullying Can Be a Crime – Recognizing Emergencies Is Crucial
It’s important to talk with children and young people about the importance of making an emergency call. For example, physical violence is always a crime, even if it’s referred to as school bullying. An ongoing violent situation is always a reason to call the emergency number 112.
Speed of action and location information are crucial in water rescues
In recent weeks, there has been a significantly higher number of drownings and serious near-miss incidents at public beaches than usual. Recognizing the situation and calling for help quickly is critical when someone ends up in the water. A drowning person is rarely able to call for help, which highlights the importance of others in noticing the emergency.