Akutvårdens icke-brådskande uppdrag hanteras genom multiprofessionellt samarbete

Rusningen inom social- och hälsovårdstjänsterna har stått i rubrikerna under den senaste tiden, och det råder rusning också på jourerna och inom akutvården. Akutvården får allt oftare också icke-brådskande uppdrag, och olika multiprofessionella metoder för att sköta dessa uppdrag har utvecklats runt om i landet.
När nödcentraloperatören tar emot ett nödmeddelande börjar operatören omedelbart göra en riskbedömning och skapa en lägesbild av händelsen. Riskbedömningen utförs i enlighet med en särskild instruktion för uppdragshantering. Dessa instruktioner görs upp av de myndigheter som deltar i nödcentralsverksamheten. De definierar vilka faktorer som ska beaktas i den aktuella situationen och när det finns skäl att larma myndigheten till platsen.
Om nödcentralen klassificerar ett uppdrag inom akutvården som ett icke-brådskande uppdrag av prioritet D, kan uppdraget förmedlas till exempelvis en sjukskötare som ringer till patienten och gör en bedömning av vårdbehovet i enlighet med de kriterier som gäller inom social- och hälsovården. De patienter som inte tilldelas en enhet inom akutvården, dvs. en ambulans, kan ges vägledning att ta sig till jouren med någon annan transport. De kan också få telefonrådgivning och anvisningar om den fortsatta vården, eller så kan någon annan aktör inom social- och hälsovården skickas till platsen. I många områden har akutvården ett nära samarbete till exempel med hemsjukhuset.
Med en bedömning av vårdbehovet som hälso- och sjukvården utför är det möjligt att hänvisa patienten till den sannolikt mest ändamålsenliga vården.
− När hälso- och sjukvården behandlar de icke-brådskande uppdragen i telefon, hjälper det också oss att inrikta akutvårdsresurserna, så att vi kan säkerställa att akutvårdsresurserna i första hand används för hantering av sjukdomsattacker och allvarliga skador, preciserar branschchef Ari Ekstrand från Nödcentralsverket.
För medborgarna innebär detta bland annat att den som ringt till nödcentralen kan få ett samtal från ett okänt nummer efter nödsamtalet. Förfarandet gäller alla ärenden som uträttas med nödcentralen. Därför är det viktigt att se till att telefonen är ledig efter ett nödsamtal och att svara på eventuella samtal.
− Nödcentraloperatören informerar den som ringer om uppdraget förmedlas till exempel till en bedömning av vårdbehovet som utförs i telefon. Det är viktigt att lyssna på de instruktioner som ges på nödlinjen och att följa dem. Om situationen förändras innan hjälpen kommer eller myndigheterna tar kontakt är det viktigt att ringa 112 på nytt, tillägger Ekstrand.
Se även
Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret
Nödnumret ger säkerhet för barn och ungdomar
Det går att prata tryggt om självdestruktivitet
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2025 kl. 11.20.
Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret
112-dagen har utarbetat anvisningar för användning av nödnumret förutom för allmänheten även för barn och ungdomar, äldre och personer med främmande språk som modersmål. Läs anvisningarna och ta i bruk materialen.
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Beredskapsguiden, som riktar sig till hela befolkningen, innehåller anvisningar om beredskap för exceptionella situationer och om hur man ska agera under dem. Guiden finns nu under fliken Tjänster i mobilappen 112 Suomi.