Reaaliaikainen tekstinsyöttö hätäilmoitustavaksi vuonna 2025

Hätäilmoituksen tekeminen reaaliaikaisella tekstinsyötöllä (RTT) tulee mahdolliseksi vuoden 2025 loppuun mennessä. Uusi hätäilmoitustapa auttaa erityisesti henkilöitä, joilla on kuulemisen tai puhumisen kanssa haasteita. Hätäkeskuslaitoksella on jo otettu ensiaskelia RTT:n kehitystyössä.
RTT (Real Time Text) eli reaaliaikainen tekstinsyöttö hätäilmoitustapana mahdollistaa jatkuvan reaaliaikaisen viestinnän hätäkeskuksen ja ilmoittajan välillä tekstipohjaisesti merkki kerrallaan.
Hätäilmoitus reaaliaikaisella tekstinsyötöllä on tarkoitettu erityisesti sellaisille henkilöille, joilla on kuulemisen tai puhumisen kanssa haasteita ja ketkä ovat tähän asti käyttäneet hätätekstiviestiä hätäilmoitustapana. Palvelu on kuitenkin avoin kaikille, eikä sen käyttäminen vaadi ennakkorekisteröitymistä. Henkilöitä, jotka pystyvät tekemään hätäilmoituksen puhetta käyttäen, kehotetaan silti jatkossakin tekemään hätäilmoitus soittamalla.
− Hätäilmoituksen tekeminen soittamalla ja puhetta käyttäen on aina nopeampi tapa kuin kirjoittaminen, kertoo sovellusasiantuntija Sami Suomalainen.
Palvelun käyttö on maksutonta. Jotta hätäilmoituksen voi tehdä RTT:llä, tarvitsee ilmoittaja älypuhelimen. Kun ilmoittaja soittaa hätänumeroon 112, puhelimen käyttöjärjestelmä antaa automaattisesti vaihtoehtona hyödyntää RTT:tä puheen sijaan.
RTT:ssä kirjoitettu teksti välittyy välittömästi kirjain kirjaimelta. Kaikki kirjoitettu ja poistettu näkyy reaaliaikaisesti kumpaankin suuntaan, kuten myös virhenäppäilyt ja niiden poisto.
− Tällä tavoitellaan sitä, että avuntarvitsijalle syntyy reaaliaikaisuuden tunne vuorovaikutuksessa hätäkeskuksen kanssa. Samalla tavalla kuin, jos puhuisimme puhelimessa, kertoo Suomalainen.
Taustalla esteettömyysdirektiivi
Uuden hätäilmoitustavan taustalla on EU:n esteettömyysdirektiivin ja sitä myöden kotimaisen lainsäädännön vaatimukset. Esteettömyysdirektiivin tavoite on edistää kaikkien ja erityisesti vammaisten henkilöiden mahdollisuutta itsenäiseen asiointiin YK:n vammaisyleissopimuksen mukaisesti.
− Käyttäjille, joilla on haasteita kuulemisen tai puhumisen kanssa, RTT tarjoaa uuden merkittävän ja yhdenvertaisen hätäilmoituskanavan, kertoo Suomalainen.
RTT tulee pakolliseksi jokaiseen EU:n maahan vuoden 2025 loppuun mennessä. Toistaiseksi RTT on käytössä vasta kahdessa EU-maassa. Kokemukset RTT:n käytöstä ovat olleet myönteisiä eikä uusi hätäilmoitustapa ole kasvattanut ilmoitusmääriä merkittävästi.
Suunnittelutyö käynnissä
Hätäkeskuslaitoksessa uuden hätäilmoitustavan suunnittelutyö on hyvässä vauhdissa. Loppuvuoden aikana tavoitteena on saada valmiiksi tekninen toteutussuunnittelu ja varmistaa projektin riittävä rahoitus. Tavoitteena on tekninen toteutusvalmius vuoden 2024 loppuun mennessä. Palvelu tulee käyttöön vuoden 2025 loppuun mennessä.
RTT:n kehittämisessä huomioidaan mahdollisimman hyvin hätäkeskuspäivystäjän ja hätäilmoituksen tekijän tarpeet. Tavoitteena on, että tekniikka palvelee käyttäjiä eikä toisinpäin.
− Olemme kehitystyön alkumetreillä. Vielä on paljon selvitettävää ja tutkittavaa emmekä tiedä vastausta kaikkiin kysymyksiin. Näen tässä kuitenkin paljon mahdollisuuksia, kertoo Suomalainen.
See also
Emergency response centres preparing for the school closing weekend
Task prioritisation makes it possible to provide help in acute emergencies
Record number of emergency calls interpreted
Emergency response centres preparing for the school closing weekend
The coming weekend will see young people deservedly celebrate the end of the school year and the start of the summer holiday. For the emergency line, the school closing weekend is usually busier than a normal summer weekend.
Finnish Emergency Response Centre operations attracting international interest
Each year, the unique Finnish model for producing ERC services attracts international guests to visit Finland in order to monitor daily operations at emergency response centres. Visitors want to emulate the model, which is cost efficient and makes it possible to dispatch help quickly.
Director General Taito Vainio: our reliability will be maintained in all circumstances
Taito Vainio started his second five-year term as the Director General of the Emergency Response Centre Agency in early March. In the coming years, his work will be characterised by the challenges arising from the changes in the operating environment.
Task prioritisation makes it possible to provide help in acute emergencies
The Emergency Response Centre Agency’s guidelines for handling prehospital emergency care tasks were revised at the end of November 2023. The change is reflected in the number of tasks assigned to prehospital emergency care and in their priority distribution.
2024 in review
The Emergency Response Centre Agency’s financial statements for 2024 are complete. The service level of emergency response centre (ERC) operations remained good, even though we were not able to meet all our performance targets. During 2024, absences due to illness decreased and the work load was evened out. Customer confidence and satisfaction in ERC operations remained high.