Nödcentralsverkets uppgift
Nödcentralsverket är ett självständigt ämbetsverk inom inrikesministeriets förvaltningsområde. Inrikesministeriet ansvarar för ämbetsverkets resultatstyrning tillsammans med social- och hälsovårdsministeriet. Den operativa verksamheten och de förvaltnings- och stödtjänster som anknyter till den operativa verksamheten ankommer på Nödcentralsverket, medan resultatstyrningen, resurserna och lagstiftningen ankommer på de styrande ministerierna. Nödcentralsverkets verksamhet bygger på lagen om nödcentralsverksamhet (692/2010).
Nödcentralsverket producerar nödcentralstjänsterna överallt i Finland med undantag av Åland. Grundtanken för ämbetsverkets verksamhet sammanfattas i dess mission: ”Den första undsättande och skyddande myndighetslänken i den hjälpande kedjan”. Huvudrollen i nödcentralerna har nödcentralsoperatörerna, som fått en 1,5 år lång examensutbildning.
Nödcentralerna tar emot nödmeddelanden till nödnumret 112 och förmedlar vid behov uppdrag och anmälningar till hjälpande säkerhetsmyndigheter och samarbetspartner. Nödcentralerna ger också råd och handledning till den som lämnar ett nödmeddelande. Med tanke på samhällets kristålighet samordnar Nödcentralsverket beredskapsmyndigheternas verksamhet och sköter om prioriteringen av deras resurser.
Polisen, räddningsväsendet, social- och hälsovården samt Gränsbevakningsväsendet ger Nödcentralsverket anvisningar om behandlingen och förmedlingen av uppdrag och övriga anvisningar om hanteringen av uppdrag och anmälningar inom sina sektorer. Med hjälp av nödcentralsdatasystemet, som är gemensamt för alla myndigheter som deltar i nödcentralsverksamheten, kan nödcentralsoperatören larma de snabbaste och lämpligaste myndighetsenheterna till ett uppdrag och förmedla de nödvändiga uppgifterna om uppdraget till dem. Tack vare den nätverksbaserade verksamhetsmodellen kan Nödcentralsverket erbjuda medborgare och myndigheter jämlika nödcentralstjänster överallt i Finland.
Nödcentralsverket är en sakkunnigorganisation inom nödcentralsverksamheten i Finland. Utöver att producera tjänsten har ämbetsverket till uppgift att utveckla verksamhetssätten inom nödcentralstjänsterna.
I Finland finns sex nödcentraler. De är förlagda till Kervo, Åbo, Björneborg, Vasa, Kuopio och Uleåborg. Dessutom har Nödcentralsverket en ledningscentral i Kervo samt en enhet som tillhandahåller förvaltnings- och stödtjänster i Björneborg.
Lagar och förordningar som gäller nödcentralsverksamhet
- Lag om nödcentralsverksamhet på Finlex webbtjänst
- Statsrådets förordning om nödcentralsverksamhet på Finlex webbtjänst
- Statsrådets förordning om ändring av statsrådets förordning om nödcentralsverksamhet på Finlex webbtjänst
- Inrikesministeriets förordning om Nödcentralsverkets avgiftsbelagda prestationer på Finlex webbtjänst
Nödcentralsverkets symbol beskriver nödcentralsverksamheten. Telefonluren symboliserar mottagningen av nödmeddelanden. Kanterna på fyrkanten som står på sin spets bildar fyra pilar, som står för hjälpen som rycker ut och för de olika myndighetssektorerna: räddnings-, polis- och social- och hälsovårdsväsendet.
-
Inlärningen fortsätter under arbetskarriären
Nödcentralsoperatörer är olika, precis som människor i allmänhet. De lär sig på olika sätt och befinner sig i olika skeden av sin karriär. Sakkunnig Pia Latva berättar att inlärningen i nödcentralsoperatörens yrke fortsätter under hela arbetskarriären då verksamhetsmiljön förändras.
-
En arbetsdag i jourssalen
Ledande nödcentralsoperatören Aapo Asumaniemi beskriver vad allt ingår i en arbetsdag. En lyckad återupplivning, en brottsling som blivit gripen tack vare operatörens åtgärder, en inledande släckning som förhindrat uppkomsten av större skador, ett lyckat förlossningssamtal och gråten av en nyfödd baby i luren – det är några exempel på ögonblick som gör det här jobbet värdefullt.
-
Meddelanden som inte hör till nödnumret
I genomsnitt vart fjärde meddelande ankommer inte på nödcentralen. Nödcentralsoperatören Anne Mäkinen beskriver hurdana meddelandena är som inte hör till nödnumret.