VIRASTO

Viraston tehtävä

Hätäkeskuslaitos on sisäministeriön hallinnonalaan kuuluva itsenäinen virasto, jota tulosohjaa sisäministeriö yhdessä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa. Operatiivinen toiminta ja siihen liittyvät hallinto- ja tukipalvelut kuuluvat Hätäkeskuslaitokselle, kun taas tulosohjaus, resurssit ja lainsäädäntö kuuluvat ohjaaville ministeriöille. Viraston toiminta perustuu hätäkeskustoiminnasta säädettyyn lakiin (692/2010). 

Hätäkeskuslaitos tuottaa hätäkeskuspalvelut koko Suomessa Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Viraston toiminnan perusajatus on kiteytetty viraston missioon, joka on ”Avun ja turvan ensimmäinen viranomaislenkki auttamisen ketjussa”. Hätäkeskuksissa pääosassa on 1,5 vuotta kestäneen tutkintokoulutuksen saanut hätäkeskuspäivystäjä. 

Hätäkeskukset vastaanottavat hätänumeroon 112 tehtäviä hätäilmoituksia ja välittävät tehtävät ja ilmoitukset tarpeen mukaan auttaville turvallisuusviranomaisille ja yhteistyökumppaneille. Hätäkeskukset myös neuvovat ja opastavat hätäilmoituksen tekijää. Yhteiskunnan kriisinsietokyvyn näkökulmasta Hätäkeskuslaitos sovittaa yhteen kiireellisten hälytysviranomaisten toimintaa ja huolehtii niiden resurssien priorisoinnista.  

Poliisi-, pelastus- sosiaali- ja terveystoimi sekä Rajavartiolaitos tuottavat omaan toimialaansa liittyvät tehtävien käsittelyä, välittämistä sekä muut ilmoituksen tai tehtävän hoitamista koskevat ohjeet Hätäkeskuslaitokselle. Hätäkeskustoimintaan osallistuvien viranomaisten yhteiskäytössä olevan hätäkeskustietojärjestelmän avulla hätäkeskuspäivystäjä pystyy hälyttämään tehtävälle nopeimmat ja tarkoituksenmukaisimmat viranomaisyksiköt sekä välittämään niille tarvittavat tiedot. Verkottuneen toimintamallin ansiosta Hätäkeskuslaitos pystyy tuottamaan kansalaisille ja viranomaisille tasapuoliset hätäkeskuspalvelut kaikkialla Suomessa. 

Hätäkeskuslaitos on hätäkeskustoiminnan asiantuntijaorganisaatio Suomessa. Palvelun tuottamisen lisäksi viraston tehtävänä on kehittää hätäkeskuspalveluihin liittyviä toimintatapoja.  

Suomessa on kuusi hätäkeskusta, jotka sijaitsevat Keravalla, Turussa, Porissa, Vaasassa, Kuopiossa ja Oulussa. Lisäksi virastolla on Keravalla sijaitseva johtokeskus sekä hallinto- ja tukipalveluja tuottava yksikkö Porissa. 

Hätäkeskustoimintaa koskevat lait ja asetukset 

  • Oppiminen jatkuu työuralla

    Hätäkeskuspäivystäjät, kuten ihmiset ylipäätään ovat erilaisia. He oppivat eri tavoin ja ovat uransa eri vaiheissa. Asiantuntija Pia Latva kertoo, että hätäkeskuspäivystäjän ammatissa oppiminen jatkuu koko työuran ajan toimintaympäristön muuttuessa.

  • Työpäivä päivystyssalissa

    Ylipäivystäjä Aapo Asumaniemi kuvailee, mitä kaikkea hätäkeskuspäivystäjän työpäivään sisältyy. Onnistunut elvytys, päivystäjän toimien ansiosta kiinni jäänyt rikollinen, tulipalon alkusammutus, joka estää isommat lisävahingot, onnistunut synnytyspuhelu ja vastasyntyneen itku luurin toisessa päässä. Siinä muutamia esimerkkejä, joiden takia tätä työtä on varsin hienoa tehdä. 

  • Hätä­numeroon kuulumattomat ilmoitukset

    Keskimäärin joka neljäs ilmoitus ei kuuluisi hätäkeskuksen hoidettavaksi. Hätäkeskuspäivystäjä Anne Mäkinen kuvailee, minkälaisia hätänumeroon kuulumattomat ilmoitukset ovat.