Suomalainen hätäkeskustoiminta herättää kansainvälistä kiinnostusta

Suomen ainutlaatuinen malli tuottaa hätäkeskuspalveluita houkuttelee vuosittain useita kansainvälisiä vieraita seuraamaan hätäkeskustoiminnan arkea. Kustannustehokkaasta ja avun nopean hälyttämisen mahdollistavasta mallista halutaan ottaa mallia maailmalla.
Hätäkeskuslaitos saa vuosittain satoja kansainvälisiä vieraita eri puolilta maailmaa. Vierailijoille esitetään valtakunnallista hätäkeskustoimintaa, hätäkeskussalin organisoitumista, viranomaisten välistä yhteistyötä ja johtokeskuksen roolia tilannekuvan ylläpitäjänä. Vierailijoita käy maailman joka kolkasta – niin Euroopasta, Yhdysvalloista, Aasiasta, Australiasta kuin Afrikan maista.
Huhtikuun alussa Keravan hätäkeskukseen saapui kerralla vieraita lähes 20 eri maasta. Vieraita oli muun muassa Sveitsistä, Malesiasta, Yhdysvalloista, Iso-Britanniasta, Albaniasta, Saksasta ja Singaporesta.
− Vieraat ovat yleisesti ottaen aina hämmentyneitä siitä, kuinka saumatonta hätäkeskustoiminta Suomessa on ja miten yksi päivystäjä pystyy käsittelemään itsenäisesti eri viranomaisten hätäilmoitukset, Taito Vainio Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja kertoo.
Yksi numero
Suomessa hätätilanteissa saa apua vain yhdestä numerosta, 112. Hätäilmoitukseen vastaa hätäkeskuspäivystäjä, joka tekee tilanteesta riskinarvion viranomaisilta saaduilla ohjeilla. Jos tilanne vaatii, hätäkeskuspäivystäjä pystyy nopeasti hälyttämään paikan päälle poliisin, ensihoidon, pelastuksen ja sosiaalitoimen.
Toimintamalli, jossa yksi päivystäjä käsittelee itsenäisesti hätäilmoituksen toimialasta riippumatta, on kansainvälisesti ainutlaatuinen. Useissa maissa poliisille, ensihoidolle ja pelastuksella on omat hätänumerot. Lisäksi eri toimijoilla on omat hätäkeskukset, joissa oman vastuualueen hätäilmoitukset käsitellään. Joissakin maissa hätäkeskuspalveluista vastaa yksityinen yritys, joka toimii hätäpuheluiden välittäjänä.
− Meidän valtakunnallinen, verkottunut malli on maailmalla poikkeuksellinen. Hätäilmoitukseen voidaan vastata valtakunnallisesti kuudesta eri hätäkeskuksesta ilmoittajan sijainnista riippumatta, Vainio kertoo.
Verkottunut toimintamalli mahdollistaa hätäilmoituksen nopean vastausajan. Viime vuonna hätäpuheluihin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa. Verkottunut toimintamalli on vertaansa vailla myös ruuhkatilanteissa sekä häiriö- ja poikkeusoloissa. Hätäkeskuslaitoksen varautumista ja valmiutta erilaisiin tilanteisiin harjoitellaan säännöllisesti.
Saumatonta yhteistyötä
Hätäkeskuspalveluiden organisoiminen yhdelle toimijalle vaatii viranomaisilta yhteistyötä, yhteisiä toimintamalleja ja aktiivista vuoropuhelua. Hätäilmoituksen käsittely, riskinarvio ja resurssien ohjaus vaikuttavat suoraan viranomaisten toimintaan ja kansalaisten turvallisuuteen. Yhteisiä järjestelmiä, kuten viranomaisradioverkkoa ja hätäkeskustietojärjestelmää, käytetään arjen yhteistyön sujuvoittamiseen.
− Yhteistyö viranomaisten välillä auttaa vastaamaan kansalaisten odotuksiin ja kehittämään auttamisen ketjua kokonaisuutena, Vainio toteaa.
Hätäilmoitusten keskitetty vastaanotto on yhteiskunnalle kustannustehokas. Vuonna 2024 hätäkeskustoiminta kustansi 12,6 euroa yhtä asukasta kohden.
− Kustannus on vuositasolla noin 1,5 kahvipakettia, Vainio kuvailee.
Kansainvälinen suurkonferenssi
Helsingin Messukeskuksessa järjestettiin 9.–11. huhtikuuta kansainvälinen EENA 2025 Conference & Exhibition. Euroopan hätänumerojärjestö EENA järjestämä konferenssi kokosi yhteen turvallisuusviranomaisia, 112-palveluiden tuottajia, turvallisuuden ja teknologian edustajia ympäri maailmaa. Tapahtuman teemoina olivat muun muassa seuraavan sukupolven teknologia, erilaiset hätäkeskusratkaisut maailmalta sekä kriisinhallintastrategiat.
Ennen kolmipäivästä konferenssia eri maiden 112-palveluiden tuottajat tutustuivat Suomen hätäkeskustoimintaan Keravan hätäkeskuksessa. Hätäkeskukseen saapui hätäkeskustoiminnan ammattilaisia 17:sta eri maasta. Tilaisuuden jälkeen jokaisen vieraan kasvoilta pystyi lukemaan saman ilmeen: tämän mallin haluamme myös meille.
See also
Emergencies and problem situations abroad – This is what you should do
Knowing your location can save your life
Emergency response centres preparing for the school closing weekend
Emergencies and problem situations abroad – This is what you should do
Only approximately half of Finns know that the emergency number 112 works in all EU countries. When you call 112 in an EU member state, the call is always routed to a local emergency response centre.
Social emergencies require time
The Emergency Response Centre Agency also forwards tasks to social and crisis emergency services. In 2024, the number of these tasks increased by 4 percentage points compared to the previous year, overtaking the number of tasks forwarded to rescue services.
Fourteen-Year-Old’s Actions Prevented Greater Damage
Juho Karkiainen’s response to observing smoke and his courage to make an emergency call enabled the containment of a wildfire at an early stage. Thanks to Juho, the emergency response center was able to issue a rapid alert and relay crucial additional information to the rescue services.
Bullying Can Be a Crime – Recognizing Emergencies Is Crucial
It’s important to talk with children and young people about the importance of making an emergency call. For example, physical violence is always a crime, even if it’s referred to as school bullying. An ongoing violent situation is always a reason to call the emergency number 112.
Speed of action and location information are crucial in water rescues
In recent weeks, there has been a significantly higher number of drownings and serious near-miss incidents at public beaches than usual. Recognizing the situation and calling for help quickly is critical when someone ends up in the water. A drowning person is rarely able to call for help, which highlights the importance of others in noticing the emergency.