Opas häiriöihin ja kriiseihin varautumisesta nyt 112 Suomi -sovelluksessa

Koko väestölle suunnattuun varautumisoppaaseen on koottu ohjeita poikkeuksellisiin tilanteisiin varautumisesta ja niiden aikana toimimisesta. Opas löytyy nyt 112 Suomi -mobiilisovelluksen palveluvalikoimasta.
Ihmisten oma varautuminen ja toiminta vaikuttavat siihen, miten hyvin pärjäämme, kun jotain poikkeuksellista tapahtuu. Siksi on tärkeää, että luotettavat toimintaohjeet löytyvät myös mobiilisti.
Sisäministeriön tuottama opas häiriö- ja kriisitilanteisiin varautumisesta julkaistiin marraskuussa 2024. Suomi.fi-verkkopalveluun rakennettu laaja-alainen opas kokoaa yhteen eri toimijoiden varautumis- ja toimintaohjeita. Oppaaseen pääsee nyt suoraan myös 112 Suomi -mobiilisovelluksesta, jolla tavoitetaan jo runsaat kaksi miljoonaa käyttäjää.
− Varautuminen tarkoittaa ennakkoon valmistautumista erilaisiin häiriöihin ja kriiseihin. Kansalaisten olisi hyvä varautua ennalta esimerkiksi pitkiin sähkö-, vesi- ja tietoliikennekatkoihin, sään ääri-ilmiöihin, suuronnettomuuksiin sekä pandemian kaltaisiin pitkäkestoisiin kriiseihin, kertoo viestintäjohtaja Eriikka Koistinen sisäministeriöstä.
112 Suomi -sovelluksen tarkoituksena on tarjota väestölle turvallisuuteen liittyviä palveluita ja ohjeita kootusti yhdestä paikasta.
− Varautuminen on tärkeä kansalaistaito, joka koskettaa meitä kaikkia. Siksi siihen liittyvät ohjeet ovat tärkeä lisä sovelluksen palvelukokonaisuuteen. Kannustankin ihmisiä lataamaan älypuhelimiin 112 Suomi -sovelluksen ja tutustumaan sen kattavaan palvelusisältöön. Myös se on hyvää varautumista yllättävien tilanteiden varalle, muistuttaa Hätäkeskuslaitoksen sovellusasiantuntija Sami Suomalainen.
Suomi.fi-verkkopalvelu tarjoaa kansalaisille erilaisiin elämäntilanteisiin liittyviä toimintaohjeita ja palveluita.
− Monet kansalaiset haluavat löytää selkeää tietoa varautumisesta helposti yhdestä osoitteesta. Tietoa on ollut paljon tarjolla eri sivustoilla, mutta Suomi.fin varautumisoppaaseen on koottu yhteistyössä eri tahojen ohjeet ja palvelut. On erinomaista, että opas löytyy nyt myös 112 Suomi -sovelluksesta, kiteyttää johtava asiantuntija Terhi Tuokkola Suomi.fi-verkkopalvelua tuottavasta Digi- ja väestötietovirastosta.
Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -mobiilisovellus on kehitetty yhteistyössä eri turvallisuustoimijoiden kanssa. Varautumisohjeet löytyvät sovelluksesta kohdasta Palvelut, jonka alla on Toimintaohjeet. Maksuttoman 112 Suomi -sovelluksen voi ladata puhelimeen sovelluskaupasta (App Gallery, Google Play, App Store).
Edit 4.4.2025 klo 13:30 lisätty kieliversio (englanti).
See also
Record number of emergency calls interpreted
Director General Taito Vainio: our reliability will be maintained in all circumstances
Taito Vainio started his second five-year term as the Director General of the Emergency Response Centre Agency in early March. In the coming years, his work will be characterised by the challenges arising from the changes in the operating environment.
Task prioritisation makes it possible to provide help in acute emergencies
The Emergency Response Centre Agency’s guidelines for handling prehospital emergency care tasks were revised at the end of November 2023. The change is reflected in the number of tasks assigned to prehospital emergency care and in their priority distribution.
2024 in review
The Emergency Response Centre Agency’s financial statements for 2024 are complete. The service level of emergency response centre (ERC) operations remained good, even though we were not able to meet all our performance targets. During 2024, absences due to illness decreased and the work load was evened out. Customer confidence and satisfaction in ERC operations remained high.
Record number of emergency calls interpreted
The growth in the foreign-language population is reflected in the number of interpreted emergency calls. The demand for Ukrainian interpretation, for example, has increased significantly over the past few years.
Statistics on the emergency number 112
In 2024, the Emergency Response Centre Agency received an average of 7,600 emergency calls every day. Of these calls, 1,600 should not have been made to the emergency response centre. Roughly one half of the calls were passed on to authorities while the other half were handled by the emergency response centre operator through guidance and advice. The average time in which an emergency call was picked up was seven seconds.