Absences due to illness decreased and job satisfaction rose in 2023
The Emergency Response Centre Agency’s financial statements for 2023 are complete. Last year, the number of employee absences due to illness fell, new ERC operators were recruited, and employee satisfaction increased.
eCall offers safety in situations where the driver cannot call for help
There has recently been discussion in the news about automatic emergency call systems in vehicles. The Europe-wide eCall connects directly to the nearest emergency response centre and sends information directly to the centre's information system.
The missing children hotline improves safety across the EU
In the event that an underage child becomes missing, it is important to inform the responsible authorities quickly. For this purpose, assistance is available from a common European hotline. In Finland, the hotline can be used for sharing tips about missing children. In emergencies, the number to call is 112.
Real-time text for emergency services will be introduced in 2025
Emergency calls using real-time text (RTT) will be made available by the end of 2025. The new option for emergency calls will especially help people with hearing or speech impairments. The Emergency Response Centre Administration has already taken the first steps in the development of RTT.
Emergency response centre operator awarded for outstanding performance
The European Emergency Number Association EENA awarded a Finnish emergency response centre operator for outstanding work in assisting a person that had fallen through the ice in the wilderness. Finland’s emergency response centres are built around the professionalism of ERC operators and cooperation between authorities, and the case demonstrates the effectiveness of this approach.
Hätäkeskustoiminnasta annettua lakia uudistetaan
Sisäministeriö on asettanut säädöshankkeen, jossa valmistellaan muutokset hätäkeskustoiminnasta annettuun lakiin ja sitä täydentäviin lakeihin. Tavoitteena on ajantasaistaa ja selkeyttää säännöksiä esiselvityksen ja siitä saadun lausuntopalautteen pohjalta.
Hätäkeskuslaitos katsoo, että lakiuudistukseen myötä toimintavalmiuteen liittyvä tietojen käsittely erilaisissa johto- ja tilannekeskuksissa sekä viranomaisten välillä pitäisi olla mahdollista tarkoituksenmukaisessa laajuudessa. Tämä tarkoittaa sitä, että laissa on säädetty selkeästi Hätäkeskuslaitoksen johtokeskuksen tehtävistä ja sen yhteydestä muiden toimijoiden johto- tai tilannekeskuksiin.
- On hyvä, että nyt tarkastellaan lainsäädännön kautta muuttanutta toimintaympäristöämme. Uusi lainsäädäntö mahdollistaa täten myös kehittämistyömme. Uuden lain tulee mahdollistaa järkevä toiminta siten, että mm. kaikki viranomaiset eivät rakenna omia johto- tai tilannekeskuksiaan toisistaan riippumattomasti, vaan siten, että hyödynnetään yhteiskäyttöisyyttä siltä osin kuin se on mahdollista. Tämä tarkoittaa myös sitä, että laissa säädetyt tehtävät koskevat koko Hätäkeskuslaitoksen henkilöstöä, ei pelkästään tiettyä henkilöstöryhmää, Hätäkeskuslaitoksen johtaja Taito Vainio toteaa.
Hätäkeskuslaitoksella on uudelle lainsäädännölle myös toiveita hätäkeskuspäivystäjien muodollisiin pätevyysvaatimuksiin liittyen.
- Hätäkeskuspäivystäjien muodollisia pätevyysvaatimuksia on tarkennettava siten, että hätäkeskustoimintaan liittyvien eri viranomaisten peruskoulutusta tarkastellaan yhdenmukaisesti. Tämän lisäksi olisi tarpeen luoda mekanismi, jolla akuuttiin hätäkeskuspäivystäjäpulaan voidaan reagoida nopeasti, Vaino pohtii.
Lakiuudistuksella voidaan vaikuttaa myös hätäkeskustietojärjestelmään.
- Hätäkeskustietojärjestelmän käyttötarkoituksen laajennukset on lainsäädäntöuudistuksessa mietittävä tarkoin. Muiden hätäkeskustoimintaan osallistuvien viranomaisten oikeudet hätäkeskustietojärjestelmän käyttöön erilaisessa toiminnassa on joka tapauksessa oltava yhtenäiset. Tämä tarkoittaa tietojärjestelmän käyttöä mm. valvonta- ja oma-aloitteisissa tehtävissä, analyysi- ja suunnittelutoiminnassa sekä koulutuskäytössä. Myös tietojen hallinnan vastuut pitää olla selkeät ja kaikille toimijoille yhdenmukaiset, Vainio listaa.
- Uudistushankkeessa meille on tietysti myös erityisen tärkeää se, että muutokset eivät aiheuta taloudellisia lisävelvoitteita Hätäkeskuslaitokselle ilman, että niihin osoitetaan tarvittava lisärahoitus.
Säädöshanke on asetettu ajalle 1.12.2020–31.12.2021. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle kevätistuntokaudella 2021.