Olika betoningar för olika målgrupper

112-dagen är en riksomfattande kampanj vars syfte är att fästa finländarnas uppmärksamhet vid nödnumret 112 och vid att identifiera nödsituationer. I 112-utbildningen är det bra att fundera på den verksamhet och förståelse som är typisk för målgruppen. Exempelvis lönar det sig att betona andra saker för barn och unga än för äldre personer eller till exempel för invandrare och utlänningar.
Kännedomen om nödnumret 112 är av toppklass i Finland. Däremot kan det uppstå olika utmaningar i olika målgrupper vid identifiering av nödsituationer och nödmeddelande. Med hjälp av 112-dagens kampanj vill man uppmuntra olika målgrupper att agera i nödsituationer och öka deras förståelse för den finländska nödcentralstjänsten.
Under nödnummerveckan kan exempelvis daghem och skolor, arbetsplatser, hobbygrupper och föreningar dela värdefull information om nödnumret och nödsituationer till sin målgrupp. Vi alla behövs till detta!
Tillgången till hjälp fördröjs inte på grund av frågor
De allmänna anvisningarna för nödnumret betonar att man ska ringa nödnumret när man behöver brådskande hjälp av polisen, akutvården, räddningsväsendet eller social- och krisjouren på plats. En nödsituation är brådskande när liv, hälsa, egendom eller miljö är i fara.
En utbildad nödcentraloperatör svarar på nödmeddelandet och hjälper genom att ställa frågor och ge anvisningar. När man besvarar frågorna hjälper man nödcentraloperatören att reda ut hurdan hjälp hen förmedlar till platsen och hur brådskande. Du påskyndar tillgången till hjälp genom att besvara frågorna. Nödcentraloperatören kan larma hjälp redan under samtalet.
Det rings ofta till nödnumret även då det inte är fråga om en brådskande nödsituation. Alla överraskande situationer i vardagen, såsom elavbrott, utslag, magsjuka eller träd som fallit på gården, är nödvändigtvis inte nödsituationer. Säkerhetsmyndigheterna uppmuntrar människorna att ladda ner appen 112 Suomi, där man utöver nödnumret även har samlat andra säkerhets- och hälsotjänster.
Uppmuntran har en nyckelroll hos barn och unga
Barn och unga är ofta exemplariska nödanmälare, eftersom de lyssnar noggrant och följer nödcentraloperatörens anvisningar.
Det är dock bra att betona för barn och unga att nödmeddelandet är en modig gärning. Begäran om hjälp förvärrar aldrig situationen, men underlåtenhet att anmäla kan göra det. Uppringaren behöver inte på förhand veta vad hen ska berätta i nödsamtalet.
Ibland kan barn och unga ringa nödnumret på skämt. Osakliga och obefogade nödanmälningar kan fördröja tillgången till hjälp för en person i verklig nöd, varvid följderna kan vara allvarliga.
Äldre personer är inte till besvär
För äldre är det bra att betona att man i nödsituationer endast bör komma ihåg ett nummer – 112. Tillgången till hjälp fördröjs om man i en nödsituation först ringer en släkting eller vän. I en nödsituation lönar det sig inte att tänka sig att man är till bekymmer för andra.
I brådskande nödfall bör man ringa 112 så snabbt som möjligt. En utbildad nödcentraloperatör hjälper genom att ställa frågor och ge anvisningar.
Det är alltid bra att ringa nödsamtalet själv, om det är möjligt. Var och en kan bäst själv berätta till exempel om sina känningar. Nödsamtalet avslutas först när operatören ger sitt tillstånd till det.
Det lönar sig att hålla telefonen ledig, eftersom den hjälpande myndigheten kan efter nödsamtalet ringa från ett okänt nummer och be om ytterligare information.
För utlänningar lönar det sig att betona att det endast finns ett nummer för nödsituationer
För invandrare och utlänningar som vistas i Finland är det bra att betona att endast ett nummer – 112 – betjänar i brådskande nödsituationer. Den finländska modellen avviker ofta från utländska verksamhetsmodeller, eftersom det i världen kan finnas olika nödnummer för olika myndigheter och regioner. I Finland får man hjälpen via ett enda nödnummer när man behöver brådskande hjälp av polisen, akutvården, räddningsväsendet eller social- och krisjouren.
Om man inte hittar något gemensamt språk med nödcentralen, kan man få en tolk på linjen. Det lönar sig för personer med ett främmande språk som modersmål att lära sig att berätta på finska eller engelska vilket språk de talar. På detta sätt kan nödcentralen begära en tolk i korrekt språk på linjen.
Material för olika åldersgrupper
Under nödnummerveckan kan säkerhetsaktörer samt till exempel skolor, arbetsplatser, hobbygrupper och föreningar dela värdefull säkerhetsinformation om nödnumret och nödsituationer. Dessutom kan var och en av oss förbättra sin egen och sina närståendes säkerhet genom att fästa uppmärksamhet vid små gärningar och val i vardagen. Genom att delta i nödnummerveckan ökar kännedomen om nödnumret, identifieringen av nödsituationer och ringandet till nödnumret.
Material som riktar sig till olika målgrupper, såsom informationsinslagsvideor, affischer och utbildningspaket, finns på 112-dagens webbplats, 112.fi/sv/112-dagen.
Så här deltar du
Temadag: Under kampanjveckan kan vem som helst fira 112-dagens temadag till exempel på arbetsplatsen, i skolan eller i hobbyverksamheten.
Publikevenemang: Evenemang som ordnas i samarbete och riktar sig till allmänheten kan ordnas till exempel i köpcentrum, på gågator eller på brandstationer.
Sociala medier: Säkerhetsinformation kan även delas i sociala medier med hashtaggarna #112paiva #112dagen #112day.
Marknadsför evenemanget som riktar sig till allmänheten på 112-dagens webbplats.
See also
2024 in review
Statistics on the emergency number 112
How to instruct different target groups in calling the emergency number
2024 in review
The Emergency Response Centre Agency’s financial statements for 2024 are complete. The service level of emergency response centre (ERC) operations remained good, even though we were not able to meet all our performance targets. During 2024, absences due to illness decreased and the work load was evened out. Customer confidence and satisfaction in ERC operations remained high.
Record number of emergency calls interpreted
The growth in the foreign-language population is reflected in the number of interpreted emergency calls. The demand for Ukrainian interpretation, for example, has increased significantly over the past few years.
Statistics on the emergency number 112
In 2024, the Emergency Response Centre Agency received an average of 7,600 emergency calls every day. Of these calls, 1,600 should not have been made to the emergency response centre. Roughly one half of the calls were passed on to authorities while the other half were handled by the emergency response centre operator through guidance and advice. The average time in which an emergency call was picked up was seven seconds.
How to instruct different target groups in calling the emergency number
The 112 Day campaign has issued instructions on calling the emergency number for the general public as well as children and young people, older people and foreign-language speakers. Learn more about the instructions and make use of the associated materials.
The emergency number provides safety for children
Teaching children how to use the emergency number correctly is a safety action. It is important to talk to children about identifying emergencies and encourage them to report an emergency.