112.fi kevennettynä
112.fi -verkkosivulla on ruuhkaa tai huoltokatko. Kevennetyiltä sivuilta löydätte tiedotteet, ohjeet hätänumeron 112 käyttöön, voimassa olevat vaaratiedotteet ja yhteystiedot.
Kiireellisessä hätätilanteessa, soita 112.
Tiedotteet
- 11.03.2025 - Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
- 11.02.2025 - Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
- 07.02.2025 - Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11.2.
- 05.02.2025 - Näin opastat hätänumeron käyttöä eri kohderyhmille
- 04.02.2025 - Opas häiriöihin ja kriiseihin varautumisesta nyt 112 Suomi -sovelluksessa
- 29.01.2025 - Hätänumeroon soittamista ei tarvitse jännittää
- 14.01.2025 - Eri kohderyhmille painotetaan hätänumerosta eri asioita
- 02.01.2025 - Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa 14 200 ilmoitusta
- 27.12.2024 - Hätänumeroon tehtiin jouluna 19 700 ilmoitusta
- 18.12.2024 - Hätätilanteet eivät pysähdy edes jouluna
- 04.12.2024 - Hätäkeskuslaitokseen luotetaan
- 23.09.2024 - Petteri Helisten Kuopion hätäkeskuksen päälliköksi
- 03.09.2024 - 112 Suomi -sovellukseen uusia ominaisuuksia
- 28.08.2024 - Ensihoidolle välitetyt tehtävät kääntyivät laskuun
- 19.08.2024 - Yleinen ALV-kanta muuttuu – Vaikuttaa ilmoitinlaitteiden laskutukseen 1.9. alkaen
- 24.06.2024 - Juhannuksena 28 300 hätäilmoitusta
- 18.06.2024 - Kesälomakaudella hätätilanteita tapahtuu tavallista enemmän
- 03.06.2024 - Koulut päättyivät – hätänumeroon 15 900 ilmoitusta
- 22.05.2024 - Työhyvinvointi näkyy arjessa
- 07.05.2024 - ILTA-palvelun käyttöönotto siirtyy keväälle 2025
- 22.04.2024 - Uusia työkaluja jaksamisen tueksi
- 09.04.2024 - Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
- 15.03.2024 - Vuonna 2023 sairauspoissaolot laskivat ja työtyytyväisyys nousi
- 07.03.2024 - Hätäilmoitusten määrä nousi yli kolmeen miljoonaan
- 08.02.2024 - Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 112-päivänä
- 05.02.2024 - 112-päivä muistuttaa hätänumeron oikeasta käytöstä
- 31.01.2024 - Varautumisohjeet ovat nyt saatavilla 112 Suomi -sovelluksessa
- 10.01.2024 - Tulkkauksen tarve hätäpuheluissa lähes tuplaantui
- 02.01.2024 - Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa noin 13 200 ilmoitusta
- 27.12.2023 - Hätänumeroon tehtiin jouluna 21 400 ilmoitusta
- 20.12.2023 - Joulunaika tuo kiireen hätäkeskuksiin
- 12.12.2023 - Hätäkeskuslaitoksen maine kärkisijalla
- 07.12.2023 - Hätäilmoitus viittomakielellä -kokeilu päättyy vuoden 2023 lopussa
- 25.09.2023 - Uusi johtamisjärjestelmä voimaan vuoden 2024 alussa
- 20.09.2023 - Henkilöstötilanne sekä työtyytyväisyys paranivat alkuvuonna
- 11.08.2023 - Hätäilmoitusten määrä kasvoi alkuvuonna merkittävästi
- 13.07.2023 - Hätäkeskuslaitoksen laillisuusvalvonta selvitti 3.7.2023 Mikkelin Otavassa tapahtuneen hätätilanteen käsittelyn
- 26.06.2023 - Juhannus työllisti hätäkeskuksia
- 20.06.2023 - Hätäkeskuspäivystäjän vinkit turvallisen juhannuksen viettoon
- 08.06.2023 - ILMO-järjestelmä toimii jälleen normaalisti
- 31.05.2023 - Oppiminen on tärkeä työelämätaito
- 31.05.2023 - Ihminen tarvitsee kohtaamista
- 31.05.2023 - ILMO-järjestelmässä palo- ja rikosilmoitinlaitteiden asiointi sujuu kätevästi
- 03.05.2023 - Haku hätäkeskuspäivystäjän kaksikieliseen koulutukseen alkaa ensi viikolla
- 02.05.2023 - Vapun hätäpuheluissa korostuivat alkoholin aiheuttamat ongelmat
- 27.03.2023 - Hätäkeskuspäivystäjät ylsivät hyvään palvelutasoon kasvaneesta työmäärästä huolimatta
- 14.03.2023 - Häiriö ilmoitinlaitteiden ilmoitusten käsittelyssä
- 23.02.2023 - Rikosuhripäivystys löytyy nyt 112 Suomi -sovelluksen palveluista
- 09.02.2023 - Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11. helmikuuta
- 08.02.2023 - Hätäraketteja Espoon taivaalla 12.2. klo 9-17
- 18.01.2023 - Saat vaara- ja viranomaistiedotteet suoraan puhelimeesi lataamalla 112 Suomi -sovelluksen
- 18.01.2023 - 112 Suomi -sovellukseen saavutettavuusparannuksia
- 10.01.2023 - Hätänumeroviikkoa vietetään helmikuussa
- 03.01.2023 - ILMO-järjestelmä lähettää 10.1.2023 alkaen sähköposti-ilmoituksia – Päivitäthän sopimusvastaavien tiedot
- 02.01.2023 - Vuodenvaihteessa hätänumeroon 15 000 ilmoitusta
- 30.12.2022 - Uudenvuoden yövuoro on yksi vuoden kiireisimmistä työvuoroista hätäkeskuksissa
- 27.12.2022 - Joulun aikaan hätänumeroon 20 617 ilmoitusta
- 21.12.2022 - Yksinäisyys ja kotiolojen ongelmat korostuvat jouluisin 112:ssa
- 13.12.2022 - Hätäilmoitus viittomakielellä -kokeilu jatkuu ensi vuoden
- 05.12.2022 - Hätäkeskuslaitoksen maine on julkishallinnon kolmanneksi paras
- 04.11.2022 - 112 Suomi -sovellus mukana Vuoden digitaalisin teko -kilpailun finaalissa
- 27.10.2022 - Marika Sahlberg on Vuoden hätäkeskuspäivystäjä 2022
- 27.10.2022 - PRO 112 -palkittu Lasse Matilainen: Hätäkeskus on yhteiskunnan hermokeskus
- 05.10.2022 - Palo- ja rikosilmoitinlaitteisiin liittyvät sopimusehdot muuttuvat marraskuun alussa
- 21.09.2022 - Hätäpuheluiden vikatilanteen uusiutuminen epätodennäköistä – korjaustoimet vastaavan tilanteen estämiseksi käynnissä
- 16.09.2022 - Viraston 20-vuotista taivalta juhlistettiin sidosryhmien kanssa
- 25.08.2022 - Hätäilmoitusten määrä nousi koronakriisiä edeltävälle tasolle
- 16.08.2022 - Olet ulkomailla ja saat tiedon Suomessa olevasta kiireellisestä hätätilanteesta – Näin toimit
- 02.08.2022 - ILMO-järjestelmän päivitys
- 27.06.2022 - Juhannus työllisti hätäkeskuksia
- 21.06.2022 - Hätäkeskuspäivystäjän vinkit juhannuksen juhlijoille
- 07.06.2022 - Henkilöstökatsaus 2021: Työhyvinvointiin panostaen
- 01.06.2022 - Hätäilmoitus viittomakielellä -kokeilu jatkuu vuoden loppuun
- 02.05.2022 - Alkoholinkäyttöön liittyvät ilmoitukset korostuivat vappuna hätänumerossa
- 25.03.2022 - Yhteinen toimintaohje selkeyttää vastuita lastensuojelun luvattomissa poissaoloissa
- 24.03.2022 - Hätäpuheluun vastattiin keskimäärin 4 sekunnissa
- 21.02.2022 - Hätänumeroon soittaneet arvostavat hätäkeskuspäivystäjien ammattitaitoa
- 11.02.2022 - 112-päivä: Turvallisuuden tunne on noussut aiempaa merkityksellisemmäksi
- 08.02.2022 - Luottamus hätäkeskuspalveluun vahvistaa turvallisuuden tunnetta
- 02.01.2022 - Minkälaisiin tilanteisiin hätänumerosta pyydettiin vuodenvaihteessa apua?
- 27.12.2021 - Minkälaisiin tilanteisiin hätänumerosta pyydettiin joulupyhinä apua?
- 21.12.2021 - Yksinäisyys ja alkoholin aiheuttamat ongelmat korostuvat joulunaikaan hätänumerossa
- 17.12.2021 - Hätäkeskuslaitoksella on jälleen julkishallinnon paras maine
- 01.12.2021 - Palo- ja rikosilmoitinlaitteisiin liittyvä sähköinen asiointipalvelu on nyt käytössä
- 09.11.2021 - Palo- ja rikosilmoitinlaitteisiin liittyvä sähköinen asiointipalvelu otetaan käyttöön joulukuussa
- 29.10.2021 - Laajoista kansalaisia koskevista tietoturvahäiriöistä ja -tilanteista tiedotetaan 112 Suomi -sovelluksen avulla
- 20.10.2021 - PRO 112 -palkittu Juha Viitaluoma: ”Hädässä olevien auttaminen on sydämenasia”
- 20.10.2021 - Vuoden 2021 Hätäkeskuspäivystäjä on Roope Ojala
- 26.08.2021 - Helteinen kesä piti hätäkeskukset kiireisinä
- 17.08.2021 - Matkustusilmoituksen voi nyt tehdä 112 Suomi -mobiilisovelluksen kautta
- 28.06.2021 - Juhannus työllisti hätäkeskuksia
- 22.06.2021 - Hätäkeskuspäivystäjän vinkit juhannuksen viettoon
- 15.06.2021 - Hätäilmoitus viittomakielellä -kokeilu käynnistyy kesäkuussa 2021
- 02.06.2021 - Kuopion kouluiskussa apu paikalle kahdeksassa minuutissa
- 20.05.2021 - 112 Suomi -sovelluksesta virallinen vaaratiedotekanava
- 11.05.2021 - Häiriötilanne ohi ilmoitinlaitetoiminnassa 12.5. klo 10.45.
- 02.05.2021 - Minkälaisiin tilanteisiin hätänumerosta pyydettiin vappuna apua?
- 21.04.2021 - Ylläpito- ja jatkokehittäminen siirtyy Instalta Cinialle
- 25.03.2021 - Henkilöstökertomus 2020: Lähtövaihtuvuus puolittui
- 23.03.2021 - Hätäkeskuslaitos aloitti yhteistyön Onnettomuustutkintakeskuksen kanssa
- 01.03.2021 - Ilmoitinlaitteisiin uusi asiakaspalvelunumero 3.3.2021
- 11.02.2021 - AVH-oireiden tunnistaminen löytyy nyt 112 Suomi -mobiilisovelluksesta
- 09.02.2021 - 112-päivää vietetään virtuaalisesti 11. helmikuuta
- 08.02.2021 - 112-hätätekstiviestipalvelussa Telian liittymiä koskeva katkos 9. helmikuuta – hätäpuhelut toimivat normaalisti
- 01.02.2021 - 112-hätätekstiviestipalvelussa Telian liittymiä koskeva katkos 2. helmikuuta
- 01.02.2021 - Hätäilmoitusten määrä laski 6 prosentilla
- 26.01.2021 - 112-hätätekstiviestipalvelussa Telian liittymiä koskeva lyhyt katkos ensi yönä
- 21.01.2021 - 112 Suomi -mobiilisovellus apuna hätätilanteessa myös muualla Euroopassa
- 02.01.2021 - Minkälaisiin tilanteisiin hätänumerosta pyydettiin vuodenvaihteessa apua?
- 27.12.2020 - Minkälaisiin tilanteisiin hätänumerosta pyydettiin joulupyhinä apua?
- 22.12.2020 - Yksinäisyys ja kotiolojen ongelmat korostuvat hätänumerossa jouluisin
Palaute hätäkeskuslaitokselle
Huomioithan, että hätäilmoituksen voi tehdä vain soittamalla 112 tai hätätekstiviestillä numeroon 112.
Palautelomake siirtyy turvapostipalveluun, jolloin palautteesi lähtee salattuna Hätäkeskuslaitoksen kirjaamoon. Mikäli haluat palautteestasi kirjallisen kopion, tulosta palaute ennen lähettämistä.
Mikäli katsot Hätäkeskuslaitoksen virkamiehen menetelleen virheellisesti tai laiminlyöneen virkatehtäviensä suorittamisen, voit tehdä asiasta hallintokantelun.
Hallintokantelu tulee tehdä kirjallisesti ja sen voi lähettää salattuna osoitteesta https://securemail.112.fi/. Hallintokantelun Hätäkeskuslaitoksen toiminnasta voi tehdä kuka tahansa. Kantelusta on ilmettävä, kuka sen on tehnyt, vähintään nimi ja yhteystiedot ja miksi pitää virkamiehen tai viraston menettelyä virheellisenä.