Itsetuhoisuudesta voi puhua turvallisesti

Hätäkeskukseen tehdään vuosittain tuhansia hätäilmoituksia, jotka koskevat itsetuhoisuutta tai itsemurhan yritystä. Itsemurhien ehkäisypäivänä muistutetaankin, että itsetuhoisuuteen voi saada apua, ja siitä voi puhua turvallisesti.
Itsemurhien ehkäisypäivää vietetään jälleen 10.9.2024. Päivän tavoitteena on lisätä tietämystä itsemurhista ja itsetuhoisuudesta, ja vähentää itsemurhiin liittyvää leimautumista. Tarkoituksena on ennen kaikkea kertoa, että itsemurha on estettävissä, itsetuhoisiin ajatuksiin on saatavissa apua ja itsemurhasta voidaan puhua turvallisesti. Päivää on vietetty Suomessa vuodesta 2003.
Itsetuhoisuus ei ole hätäkeskuspäivystäjälle vieras aihe. Hätäkeskukseen tehdään vuosittain tuhansia hätäilmoituksia, jotka koskevat itsetuhoisuutta tai itsemurhan yritystä. Ilmoittajana voi olla avuntarvitsija itse tai esimerkiksi hänen läheinen.
− Hätäkeskuspäivystäjän tehtävä on aina suorittaa riskinarvio ja sen perusteella arvioida juuri senhetkinen avuntarve. Esimerkiksi lääkkeiden yliannostus voi olla ensihoidolle välitettävä tehtävä, ja poliisi taas on vastuuviranomainen, kun kyseessä on vaarallisen toiminnan keskeyttäminen. Apu voi tulla monessa eri muodossa, mutta tärkeintä on tietää, että hätätilanteessa apua on aina saatavilla, kehittämispäällikkö Tommi Hopearuoho Hätäkeskuslaitokselta kertoo.
Itsetuhoisuuteen liittyvät hätäpuhelut eivät aina vaadi kiireellisen viranomaisavun hälyttämistä. Joskus avuntarvitsija on päivystäjän kanssa keskusteltuaan kykeneväinen hakeutumaan avun piiriin itse. Mikäli kyseessä on enemmän keskusteluavun tarve, voidaan avuntarvitsija ohjata soittamaan esimerkiksi Mieli ry:n kriisipuhelimeen. Kriisipuhelin päivystää suomeksi numerossa 09 2525 0111 ympäri vuorokauden. Numero löytyy myös 112 Suomi -sovelluksesta.
Apua on saatavilla
Hätäkeskuspäivystäjän tutkintokoulutuksen aikana harjoitellaan laajasti vuorovaikutukseen liittyviä kokonaisuuksia. Opiskelija saa myös valmiudet kohdata kriisissä olevan asiakkaan. Työssään päivystäjä harjaantuu kohtaamaan ihmiselämän monia eri puolia, eikä itsetuhoisuudesta puhuminen ole päivystäjälle vierasta. Jos avuntarvitsija kertoo vaikeasta tilanteesta ja pahasta olosta, kysyy päivystäjä asiaa usein myös suoraan. Hätäkeskuspäivystäjälle on tärkeää kertoa voinnistaan rehellisesti. On myös tärkeää tietää, ettei itsetuhoisuudesta puhuminen lisää itsemurhan riskiä – päinvastoin.
− On tärkeää hakea apua ajoissa. Akuutissa hätätilanteessa tulee kuitenkin tehdä hätäilmoitus ja toimia päivystäjän ohjeiden mukaan, Hopearuoho kiteyttää.
EDIT 10.9.2024 klo 14.17 lisätty ruotsin- ja englanninkieliset versiot.
See also
Distress may turn to joy in a call involving childbirth
ERC operators provide instructions on what to do at the scene of an accident
Social emergencies require time
Distress may turn to joy in a call involving childbirth
The Emergency Response centre sends assistance to more than 2,240 assignments involving childbirth each year. For the ERC operator, the experience is unique, as the sounds of new life can be heard at the other end of the line.
ERC operators provide instructions on what to do at the scene of an accident
According to a survey by the Finnish Road Safety Council (Liikenneturva), one in four Finns do not feel that they know what to do at the scene of an accident. The instructions provided by an ERC operator can save lives in an accident situation.
Emergencies and problem situations abroad – This is what you should do
Only approximately half of Finns know that the emergency number 112 works in all EU countries. When you call 112 in an EU member state, the call is always routed to a local emergency response centre.
Social emergencies require time
The Emergency Response Centre Agency also forwards tasks to social and crisis emergency services. In 2024, the number of these tasks increased by 4 percentage points compared to the previous year, overtaking the number of tasks forwarded to rescue services.
Fourteen-Year-Old’s Actions Prevented Greater Damage
Juho Karkiainen’s response to observing smoke and his courage to make an emergency call enabled the containment of a wildfire at an early stage. Thanks to Juho, the emergency response center was able to issue a rapid alert and relay crucial additional information to the rescue services.