Det går att prata tryggt om självdestruktivitet

Tusentals nödmeddelanden som gäller självmord eller självmordsförsök görs årligen till nödcentralen. Målet med den suicidpreventiva dagen är att berätta att det finns hjälp att få för självdestruktiva tankar och att självmord kan diskuteras tryggt.
Suicidpreventiva dagen uppmärksammas igen 10.9.2024. Målet med dagen är att öka medvetenheten om självmord och självdestruktivitet och att minska stigmat som förknippas med självmord. Framför allt är syftet att berätta att självmord kan förebyggas, att det finns hjälp att få för självdestruktiva tankar och att självmord kan diskuteras tryggt. I Finland har dagen uppmärksammats sedan 2003.
Självdestruktivitet är inte ett främmande ämne för nödcentraloperatörer. Tusentals nödmeddelanden som gäller självmord eller självmordsförsök görs årligen till nödcentralen. Anmälaren kan vara den hjälpbehövande själv eller till exempel en närstående.
− Nödcentraloperatören har till uppgift att alltid utföra en riskbedömning och att bedöma hjälpbehovet i stunden utifrån den. Till exempel kan överdosering av läkemedel vara ett uppdrag som ska förmedlas till akutvården, medan polisen är ansvarig myndighet när det gäller att avbryta farliga handlingar. Hjälpen kan komma i många former, men det viktigaste är att veta att det alltid finns hjälp att få i en nödsituation, säger utvecklingschef Tommi Hopearuoho på Nödcentralsverket.
Nödsamtal som gäller självdestruktivitet kräver inte alltid att brådskande myndighetshjälp tillkallas. Ibland kan den hjälpbehövande uppsöka hjälp på egen hand efter att ha diskuterat med nödcentraloperatören. Om det finns ett behov av mer samtalshjälp kan den hjälpbehövande till exempel instrueras att ringa till Mieli rf:s kristelefon. Kristelefonen har dygnetruntjour på finska på numret 09 2525 0111. Den svenskspråkiga telefonjouren är öppen måndagar och onsdagar kl. 16-20, tisdagar, torsdagar och fredagar kl. 9-13. På svenska nås linjen via 09 25250112. Numret finns även i 112 Suomi-appen.
Det finns hjälp att få
Under examensutbildningen för nödcentraloperatörer övar man på interaktionsrelaterade helheter på ett omfattande sätt. Studerandena får också färdigheter att möta en klient som befinner sig i en kris. I sitt jobb får operatören en rutin för att möta många aspekter av mänskligt liv, och det är inte främmande för nödcentraloperatören att prata om självdestruktivitet. Om den hjälpbehövande berättar om en svår situation och mår dåligt, frågar operatören ofta direkt om detta. Det är viktigt att berätta ärligt för nödcentraloperatören om hur man mår. Det är också viktigt att veta att det faktum att man pratar om självdestruktivitet inte ökar risken för självmord – tvärtom.
− Det är viktigt att uppsöka hjälp i tid. I en akut nödsituation bör man dock göra ett nödmeddelande och handla enligt operatörens anvisningar, sammanfattar Hopearuoho.
Se även
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Sociala nödsituationer kräver tid av den som hjälper
Vilken värme!
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.
Yrkeskunniga inom nödcentralen prisbelönades för förtjänstfullt arbete
Yrkeskunniga inom nödcentralsverksamheten prisbelönades i dag i Helsingfors. PRO 112-priset för arbete som utförts för nödnumret och nödcentralsverksamheten överräcktes till systemchef Mika Lamu. Till årets nödcentraloperatör valdes ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral.
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Endast cirka hälften av finländarna vet att nödnumret 112 fungerar i alla EU-länder. Samtal till 112 i Europeiska unionens medlemsländer styrs alltid till nödcentralen i respektive land.