Det går att prata tryggt om självdestruktivitet

Tusentals nödmeddelanden som gäller självmord eller självmordsförsök görs årligen till nödcentralen. Målet med den suicidpreventiva dagen är att berätta att det finns hjälp att få för självdestruktiva tankar och att självmord kan diskuteras tryggt.
Suicidpreventiva dagen uppmärksammas igen 10.9.2024. Målet med dagen är att öka medvetenheten om självmord och självdestruktivitet och att minska stigmat som förknippas med självmord. Framför allt är syftet att berätta att självmord kan förebyggas, att det finns hjälp att få för självdestruktiva tankar och att självmord kan diskuteras tryggt. I Finland har dagen uppmärksammats sedan 2003.
Självdestruktivitet är inte ett främmande ämne för nödcentraloperatörer. Tusentals nödmeddelanden som gäller självmord eller självmordsförsök görs årligen till nödcentralen. Anmälaren kan vara den hjälpbehövande själv eller till exempel en närstående.
− Nödcentraloperatören har till uppgift att alltid utföra en riskbedömning och att bedöma hjälpbehovet i stunden utifrån den. Till exempel kan överdosering av läkemedel vara ett uppdrag som ska förmedlas till akutvården, medan polisen är ansvarig myndighet när det gäller att avbryta farliga handlingar. Hjälpen kan komma i många former, men det viktigaste är att veta att det alltid finns hjälp att få i en nödsituation, säger utvecklingschef Tommi Hopearuoho på Nödcentralsverket.
Nödsamtal som gäller självdestruktivitet kräver inte alltid att brådskande myndighetshjälp tillkallas. Ibland kan den hjälpbehövande uppsöka hjälp på egen hand efter att ha diskuterat med nödcentraloperatören. Om det finns ett behov av mer samtalshjälp kan den hjälpbehövande till exempel instrueras att ringa till Mieli rf:s kristelefon. Kristelefonen har dygnetruntjour på finska på numret 09 2525 0111. Den svenskspråkiga telefonjouren är öppen måndagar och onsdagar kl. 16-20, tisdagar, torsdagar och fredagar kl. 9-13. På svenska nås linjen via 09 25250112. Numret finns även i 112 Suomi-appen.
Det finns hjälp att få
Under examensutbildningen för nödcentraloperatörer övar man på interaktionsrelaterade helheter på ett omfattande sätt. Studerandena får också färdigheter att möta en klient som befinner sig i en kris. I sitt jobb får operatören en rutin för att möta många aspekter av mänskligt liv, och det är inte främmande för nödcentraloperatören att prata om självdestruktivitet. Om den hjälpbehövande berättar om en svår situation och mår dåligt, frågar operatören ofta direkt om detta. Det är viktigt att berätta ärligt för nödcentraloperatören om hur man mår. Det är också viktigt att veta att det faktum att man pratar om självdestruktivitet inte ökar risken för självmord – tvärtom.
− Det är viktigt att uppsöka hjälp i tid. I en akut nödsituation bör man dock göra ett nödmeddelande och handla enligt operatörens anvisningar, sammanfattar Hopearuoho.
Se även
Nödfallen stannar inte upp under julen
Hitta rätt hjälp i specialsituationer
Nya egenskaper till 112 Suomi -appen
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2025 kl. 11.20.
Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret
112-dagen har utarbetat anvisningar för användning av nödnumret förutom för allmänheten även för barn och ungdomar, äldre och personer med främmande språk som modersmål. Läs anvisningarna och ta i bruk materialen.
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Beredskapsguiden, som riktar sig till hela befolkningen, innehåller anvisningar om beredskap för exceptionella situationer och om hur man ska agera under dem. Guiden finns nu under fliken Tjänster i mobilappen 112 Suomi.