Itsetuhoisuudesta voi puhua turvallisesti
Hätäkeskukseen tehdään vuosittain tuhansia hätäilmoituksia, jotka koskevat itsetuhoisuutta tai itsemurhan yritystä. Itsemurhien ehkäisypäivänä muistutetaankin, että itsetuhoisuuteen voi saada apua, ja siitä voi puhua turvallisesti.
Itsemurhien ehkäisypäivää vietetään jälleen 10.9.2024. Päivän tavoitteena on lisätä tietämystä itsemurhista ja itsetuhoisuudesta, ja vähentää itsemurhiin liittyvää leimautumista. Tarkoituksena on ennen kaikkea kertoa, että itsemurha on estettävissä, itsetuhoisiin ajatuksiin on saatavissa apua ja itsemurhasta voidaan puhua turvallisesti. Päivää on vietetty Suomessa vuodesta 2003.
Itsetuhoisuus ei ole hätäkeskuspäivystäjälle vieras aihe. Hätäkeskukseen tehdään vuosittain tuhansia hätäilmoituksia, jotka koskevat itsetuhoisuutta tai itsemurhan yritystä. Ilmoittajana voi olla avuntarvitsija itse tai esimerkiksi hänen läheinen.
− Hätäkeskuspäivystäjän tehtävä on aina suorittaa riskinarvio ja sen perusteella arvioida juuri senhetkinen avuntarve. Esimerkiksi lääkkeiden yliannostus voi olla ensihoidolle välitettävä tehtävä, ja poliisi taas on vastuuviranomainen, kun kyseessä on vaarallisen toiminnan keskeyttäminen. Apu voi tulla monessa eri muodossa, mutta tärkeintä on tietää, että hätätilanteessa apua on aina saatavilla, kehittämispäällikkö Tommi Hopearuoho Hätäkeskuslaitokselta kertoo.
Itsetuhoisuuteen liittyvät hätäpuhelut eivät aina vaadi kiireellisen viranomaisavun hälyttämistä. Joskus avuntarvitsija on päivystäjän kanssa keskusteltuaan kykeneväinen hakeutumaan avun piiriin itse. Mikäli kyseessä on enemmän keskusteluavun tarve, voidaan avuntarvitsija ohjata soittamaan esimerkiksi Mieli ry:n kriisipuhelimeen. Kriisipuhelin päivystää suomeksi numerossa 09 2525 0111 ympäri vuorokauden. Numero löytyy myös 112 Suomi -sovelluksesta.
Apua on saatavilla
Hätäkeskuspäivystäjän tutkintokoulutuksen aikana harjoitellaan laajasti vuorovaikutukseen liittyviä kokonaisuuksia. Opiskelija saa myös valmiudet kohdata kriisissä olevan asiakkaan. Työssään päivystäjä harjaantuu kohtaamaan ihmiselämän monia eri puolia, eikä itsetuhoisuudesta puhuminen ole päivystäjälle vierasta. Jos avuntarvitsija kertoo vaikeasta tilanteesta ja pahasta olosta, kysyy päivystäjä asiaa usein myös suoraan. Hätäkeskuspäivystäjälle on tärkeää kertoa voinnistaan rehellisesti. On myös tärkeää tietää, ettei itsetuhoisuudesta puhuminen lisää itsemurhan riskiä – päinvastoin.
− On tärkeää hakea apua ajoissa. Akuutissa hätätilanteessa tulee kuitenkin tehdä hätäilmoitus ja toimia päivystäjän ohjeiden mukaan, Hopearuoho kiteyttää.
EDIT 10.9.2024 klo 14.17 lisätty ruotsin- ja englanninkieliset versiot.
Se även
Intressegrupper berömmer Nödcentralsverkets verksamhet
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Vilken värme!
Intressegrupper berömmer Nödcentralsverkets verksamhet
Nödcentralsverkets verksamhet och kommunikation får mycket bra betyg av intressegrupperna. Resultaten från en intressentundersökning som genomfördes hösten 2025 visar att myndigheten fungerar pålitligt, professionellt och effektivt även i krävande situationer.
Den mörka sidan av julen syns på 112-nödlinjen
Julen är inte en glad fest för alla. Den traditionella familjehögtiden återspeglas till nödcentralen i form av sorgliga och dystra människoöden. I nödmeddelandena under julhelgen framhävs i synnerhet ensamhet, användning av rusmedel och hemlarm.
Antalet nödtextmeddelanden tredubblades
Användningen av nödtextmeddelandetjänsten för personer med nedsatt hörsel eller talhämning har tredubblats på tre år. Ökningen beror på slopandet av registreringsskyldigheten.
Nödcentralsverkets anseende som helhet är på god nivå
Enligt undersökningen Luottamus&Maine har Nödcentralsverket det fjärde bästa anseendet inom den offentliga förvaltningen. Allmänheten upplevde ansvarsfullhet samt produkter och tjänster som de bästa delområdena inom anseendet.
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!