Itsetuhoisuudesta voi puhua turvallisesti

Hätäkeskukseen tehdään vuosittain tuhansia hätäilmoituksia, jotka koskevat itsetuhoisuutta tai itsemurhan yritystä. Itsemurhien ehkäisypäivänä muistutetaankin, että itsetuhoisuuteen voi saada apua, ja siitä voi puhua turvallisesti.
Itsemurhien ehkäisypäivää vietetään jälleen 10.9.2024. Päivän tavoitteena on lisätä tietämystä itsemurhista ja itsetuhoisuudesta, ja vähentää itsemurhiin liittyvää leimautumista. Tarkoituksena on ennen kaikkea kertoa, että itsemurha on estettävissä, itsetuhoisiin ajatuksiin on saatavissa apua ja itsemurhasta voidaan puhua turvallisesti. Päivää on vietetty Suomessa vuodesta 2003.
Itsetuhoisuus ei ole hätäkeskuspäivystäjälle vieras aihe. Hätäkeskukseen tehdään vuosittain tuhansia hätäilmoituksia, jotka koskevat itsetuhoisuutta tai itsemurhan yritystä. Ilmoittajana voi olla avuntarvitsija itse tai esimerkiksi hänen läheinen.
− Hätäkeskuspäivystäjän tehtävä on aina suorittaa riskinarvio ja sen perusteella arvioida juuri senhetkinen avuntarve. Esimerkiksi lääkkeiden yliannostus voi olla ensihoidolle välitettävä tehtävä, ja poliisi taas on vastuuviranomainen, kun kyseessä on vaarallisen toiminnan keskeyttäminen. Apu voi tulla monessa eri muodossa, mutta tärkeintä on tietää, että hätätilanteessa apua on aina saatavilla, kehittämispäällikkö Tommi Hopearuoho Hätäkeskuslaitokselta kertoo.
Itsetuhoisuuteen liittyvät hätäpuhelut eivät aina vaadi kiireellisen viranomaisavun hälyttämistä. Joskus avuntarvitsija on päivystäjän kanssa keskusteltuaan kykeneväinen hakeutumaan avun piiriin itse. Mikäli kyseessä on enemmän keskusteluavun tarve, voidaan avuntarvitsija ohjata soittamaan esimerkiksi Mieli ry:n kriisipuhelimeen. Kriisipuhelin päivystää suomeksi numerossa 09 2525 0111 ympäri vuorokauden. Numero löytyy myös 112 Suomi -sovelluksesta.
Apua on saatavilla
Hätäkeskuspäivystäjän tutkintokoulutuksen aikana harjoitellaan laajasti vuorovaikutukseen liittyviä kokonaisuuksia. Opiskelija saa myös valmiudet kohdata kriisissä olevan asiakkaan. Työssään päivystäjä harjaantuu kohtaamaan ihmiselämän monia eri puolia, eikä itsetuhoisuudesta puhuminen ole päivystäjälle vierasta. Jos avuntarvitsija kertoo vaikeasta tilanteesta ja pahasta olosta, kysyy päivystäjä asiaa usein myös suoraan. Hätäkeskuspäivystäjälle on tärkeää kertoa voinnistaan rehellisesti. On myös tärkeää tietää, ettei itsetuhoisuudesta puhuminen lisää itsemurhan riskiä – päinvastoin.
− On tärkeää hakea apua ajoissa. Akuutissa hätätilanteessa tulee kuitenkin tehdä hätäilmoitus ja toimia päivystäjän ohjeiden mukaan, Hopearuoho kiteyttää.
EDIT 10.9.2024 klo 14.17 lisätty ruotsin- ja englanninkieliset versiot.
Tutustu myös
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Huh hellettä!
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Hätäkeskuksesta välitetään vuosittain yli 2240 synnytykseen liittyvää tehtävää. Hätäkeskuspäivystäjälle kokemus on ainutlaatuinen, kun puhelimen päässä kuuluukin uuden elämän ääni.
Hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten määrä laskussa
Hätäkeskuslaitoksen puolen vuoden tilastot osoittavat, että hätänumeron virheellinen käyttö on vähentynyt. Hätäkeskusten resurssit painottuivat alkuvuonna aiempaa enemmän kiireellisten hätäilmoitusten käsittelyyn.
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Liikenneturvan kyselyn mukaan joka neljäs suomalainen ei koe tietävänsä, miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Hätäkeskuspäivystäjän antamat ohjeet voivat onnettomuustilanteessa pelastaa henkiä.
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjä Tiina Mitts: kieltenopettajasta hätäkeskuspäivystäjäksi
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi on valittu ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta. Tiina korostaa työssään tiimityön merkitystä, vaikka hätäilmoitus vastaanotetaan yksin.
PRO112-palkittu Mika Lamu rakentaa turvallisuutta tekniikan ja yhteistyön voimin
Hätäkeskuslaitoksen vuosittainen PRO112-palkinto on myönnetty järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Palkinto on tunnustus hänen merkittävästä työstä hätäkeskustoiminnan ja hätänumeron 112 kehittämisen eteen. Mika panos on ollut erityisen merkittävä hätäkeskustietojärjestelmien kehitystyössä.