Det går att prata tryggt om självdestruktivitet
Tusentals nödmeddelanden som gäller självmord eller självmordsförsök görs årligen till nödcentralen. Målet med den suicidpreventiva dagen är att berätta att det finns hjälp att få för självdestruktiva tankar och att självmord kan diskuteras tryggt.
Suicidpreventiva dagen uppmärksammas igen 10.9.2024. Målet med dagen är att öka medvetenheten om självmord och självdestruktivitet och att minska stigmat som förknippas med självmord. Framför allt är syftet att berätta att självmord kan förebyggas, att det finns hjälp att få för självdestruktiva tankar och att självmord kan diskuteras tryggt. I Finland har dagen uppmärksammats sedan 2003.
Självdestruktivitet är inte ett främmande ämne för nödcentraloperatörer. Tusentals nödmeddelanden som gäller självmord eller självmordsförsök görs årligen till nödcentralen. Anmälaren kan vara den hjälpbehövande själv eller till exempel en närstående.
− Nödcentraloperatören har till uppgift att alltid utföra en riskbedömning och att bedöma hjälpbehovet i stunden utifrån den. Till exempel kan överdosering av läkemedel vara ett uppdrag som ska förmedlas till akutvården, medan polisen är ansvarig myndighet när det gäller att avbryta farliga handlingar. Hjälpen kan komma i många former, men det viktigaste är att veta att det alltid finns hjälp att få i en nödsituation, säger utvecklingschef Tommi Hopearuoho på Nödcentralsverket.
Nödsamtal som gäller självdestruktivitet kräver inte alltid att brådskande myndighetshjälp tillkallas. Ibland kan den hjälpbehövande uppsöka hjälp på egen hand efter att ha diskuterat med nödcentraloperatören. Om det finns ett behov av mer samtalshjälp kan den hjälpbehövande till exempel instrueras att ringa till Mieli rf:s kristelefon. Kristelefonen har dygnetruntjour på finska på numret 09 2525 0111. Den svenskspråkiga telefonjouren är öppen måndagar och onsdagar kl. 16-20, tisdagar, torsdagar och fredagar kl. 9-13. På svenska nås linjen via 09 25250112. Numret finns även i 112 Suomi-appen.
Det finns hjälp att få
Under examensutbildningen för nödcentraloperatörer övar man på interaktionsrelaterade helheter på ett omfattande sätt. Studerandena får också färdigheter att möta en klient som befinner sig i en kris. I sitt jobb får operatören en rutin för att möta många aspekter av mänskligt liv, och det är inte främmande för nödcentraloperatören att prata om självdestruktivitet. Om den hjälpbehövande berättar om en svår situation och mår dåligt, frågar operatören ofta direkt om detta. Det är viktigt att berätta ärligt för nödcentraloperatören om hur man mår. Det är också viktigt att veta att det faktum att man pratar om självdestruktivitet inte ökar risken för självmord – tvärtom.
− Det är viktigt att uppsöka hjälp i tid. I en akut nödsituation bör man dock göra ett nödmeddelande och handla enligt operatörens anvisningar, sammanfattar Hopearuoho.
Se även
Intressegrupper berömmer Nödcentralsverkets verksamhet
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Vilken värme!
Intressegrupper berömmer Nödcentralsverkets verksamhet
Nödcentralsverkets verksamhet och kommunikation får mycket bra betyg av intressegrupperna. Resultaten från en intressentundersökning som genomfördes hösten 2025 visar att myndigheten fungerar pålitligt, professionellt och effektivt även i krävande situationer.
Den mörka sidan av julen syns på 112-nödlinjen
Julen är inte en glad fest för alla. Den traditionella familjehögtiden återspeglas till nödcentralen i form av sorgliga och dystra människoöden. I nödmeddelandena under julhelgen framhävs i synnerhet ensamhet, användning av rusmedel och hemlarm.
Antalet nödtextmeddelanden tredubblades
Användningen av nödtextmeddelandetjänsten för personer med nedsatt hörsel eller talhämning har tredubblats på tre år. Ökningen beror på slopandet av registreringsskyldigheten.
Nödcentralsverkets anseende som helhet är på god nivå
Enligt undersökningen Luottamus&Maine har Nödcentralsverket det fjärde bästa anseendet inom den offentliga förvaltningen. Allmänheten upplevde ansvarsfullhet samt produkter och tjänster som de bästa delområdena inom anseendet.
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!