Jourhjälpen 116117 eller nödnumret 112 – hur väljer jag?

Under den senaste tiden har det rapporterats om köbildning i hälso- och sjukvårdstjänsterna. I samband med detta har jourhjälpens nummer 116117 kommit upp. För att undvika oklarheter är det bra att repetera när man ska ringa nödnumret och när man ska ringa jourhjälpen.
Jourhjälpen 116117 är en rådgivningstjänst som ordnas av välfärdsområdena och som ger råd om plötsliga hälsoproblem. Du ska ringa jourhjälpen före du söker dig till akuten. I Jourhjälpen berättar personer med yrkesutbildning inom hälso- och sjukvården om situationen kräver ett besök på jouren. Om egenvård räcker för situationen får du tillförlitliga egenvårdsanvisningar av jourhjälpen.
– I en livshotande situation ska man alltid ringa nödnumret. Sådana situationer inkluderar till exempel svår bröstsmärta, andningssvårigheter, medvetslöshet, förlamningssymtom eller plötsliga kramper. Då ringer man 112, säger Ari Ekstrand, branschchef på Nödcentralsverket.
Jourhjälpen hjälper till i alla situationer som är brådskande, men inte faktiska nödsituationer. Situationer som hör till jourhjälpen är till exempel olika smärttillstånd där självmedicinering inte hjälper. Om jourhjälpen bedömer att situationen kräver akutvård kan den som ringer instrueras att ringa till nödnumret. I vissa områden kan samtalet också vidarekopplas, och då är det viktigt att den som ringer stannar kvar på linjen tills samtalet har kopplats till nödcentralen. I alla situationer är det viktigt att lyssna på och följa instruktionerna.
Det viktiga är att identifiera nödsituationen
När tjänsterna blir mer mångsidiga är det viktigt att ha det väsentligaste i åtanke – i en nödsituation ska du omedelbart göra ett nödmeddelande. Om det inte är fråga om en nödsituation utan ett plötsligt hälsoproblem, ska du ringa jourhjälpen. Om nödcentraloperatören efter en riskbedömning instruerar anmälaren att ringa jourhjälpen, har operatören uppgett att den bästa hjälpen för situationen är något annat än akutvården, till exempel en bedömning av vårdbehov och skyndsamhet eller besök på jouren. Det är inte fråga om att neka tillgång till vård, utan om att situationen inte kräver att man larmar akutvården. Akutvården ska i första hand inriktas på sjukdomsanfall och allvarliga skador.
– 112 Suomi-appen har ett omfattande utbud av tjänster och många olika journummer. Se också till att du aktiverar appen efter att du har laddat ner den, och bekanta dig med tjänsteutbudet på förhand. Bara att öppna appen med telefonen öppnar inte en nödsamtalsanslutning till nödcentralen, säger Ekstrand.
Jourhjälpen betjänar vid brådskande hälsoproblem 24/7. Det finns regionala skillnader i jourhjälpens verksamhet, kontrollera anvisningarna för ditt område på Jourhjälpens webbsida.
Jourhjälpen 116117 ger hjälp vid plötsliga problem med hälsan, att hitta rätt jourtjänst och vägledning om socialvårdstjänsterna.
Nödnumret 112 hjälper i brådskande nödsituationer där hjälpande myndigheter behövs på plats (polisen, akutvården, räddningsväsendet, socialvården).
Nödnumret 112 är rätt nummer om du vet eller misstänker att det föreligger fara för liv, hälsa, egendom eller miljön.
See also
2024 in review
How to instruct different target groups in calling the emergency number
The emergency number provides safety for children
2024 in review
The Emergency Response Centre Agency’s financial statements for 2024 are complete. The service level of emergency response centre (ERC) operations remained good, even though we were not able to meet all our performance targets. During 2024, absences due to illness decreased and the work load was evened out. Customer confidence and satisfaction in ERC operations remained high.
Record number of emergency calls interpreted
The growth in the foreign-language population is reflected in the number of interpreted emergency calls. The demand for Ukrainian interpretation, for example, has increased significantly over the past few years.
Statistics on the emergency number 112
In 2024, the Emergency Response Centre Agency received an average of 7,600 emergency calls every day. Of these calls, 1,600 should not have been made to the emergency response centre. Roughly one half of the calls were passed on to authorities while the other half were handled by the emergency response centre operator through guidance and advice. The average time in which an emergency call was picked up was seven seconds.
How to instruct different target groups in calling the emergency number
The 112 Day campaign has issued instructions on calling the emergency number for the general public as well as children and young people, older people and foreign-language speakers. Learn more about the instructions and make use of the associated materials.
The emergency number provides safety for children
Teaching children how to use the emergency number correctly is a safety action. It is important to talk to children about identifying emergencies and encourage them to report an emergency.