Päivystysapu 116117 vai hätänumero 112 – miten valitsen?

Viime aikoina on uutisoitu terveyspalvelujen ruuhkautumisesta, ja sen yhteydessä on usein noussut esiin päivystysavun numero 116117. Epäselvyyksien välttämiseksi on paikallaan kerrata, milloin kuuluu soittaa hätänumeroon, ja milloin päivystysapuun.
Päivystysapu 116117 on hyvinvointialueiden järjestämä neuvontapalvelu, joka neuvoo äkillisissä terveysongelmissa. Päivystysavun numeroon tulee soittaa ennen päivystykseen hakeutumista. Päivystysavussa terveydenhuollon ammattilaiset kertovat, vaatiiko tilanne käynnin päivystyksessä. Mikäli tilanteeseen riittää itsehoito, saa päivystysavun kautta luotettavat itsehoito-ohjeet.
− Henkeä uhkaavassa tilanteessa tulee aina soittaa hätänumeroon. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi kova rintakipu, hengitysvaikeus, tajuttomuus, halvausoireet tai äkillinen kouristelu. Silloin soitetaan 112, kertoo Ari Ekstrand, toimialapäällikkö Hätäkeskuslaitokselta.
Päivystysapu auttaa kaikissa tilanteissa, jotka ovat kiireellisiä mutta eivät varsinaisia hätätilanteita. Päivystysapuun kuuluvia tilanteita ovat esimerkiksi erilaiset kiputilat, joihin ei itsehoito auta. Mikäli päivystysavussa todetaan, että tilanne vaatii ensihoitopalvelua, voidaan ilmoittajaa ohjeistaa soittamaan hätänumeroon. Joillain alueilla puhelu voidaan myös saattaen siirtää, jolloin ilmoittaja on tärkeää pysyä linjalla, kunnes puhelu on siirtynyt hätäkeskukseen. Tärkeää on joka tilanteessa kuunnella annettuja ohjeita ja noudattaa niitä.
Tärkeää on tunnistaa hätätilanne
Palveluiden monimuotoistuessa on tärkeää pitää mielessä kaikista keskeisin asia – mikäli kyseessä on hätätilanne, tule välittömästi tehdä hätäilmoitus. Jos kyse ei ole hätätilanteesta, mutta kyseessä on äkillinen terveysvaiva, tulee soittaa päivystysapuun. Mikäli hätäkeskuspäivystäjä tekemänsä riskinarvion jälkeen ohjeistaa ilmoittajaa soittamaan päivystysapuun, on hän todennut, että paras apu tilanteeseen löytyy jostain muualta kuin ensihoidosta, esimerkiksi kiireellisen hoidontarpeen arvioinnista tai päivystyksestä. Kyse ei ole siitä, että kiellettäisiin mahdollisuus hoitoon, vaan että tilanne ei edellytä ensihoitopalvelun hälyttämistä. Ensihoito tulee ensisijaisesti kohdentaa sairaskohtauksiin ja vakaviin vammautumisiin.
−112Suomi -sovelluksesta löytyy kattava palveluvalikoima ja runsaasti eri päivystysnumeroita. Muista myös ottaa sovellus käyttöön sen lataamisen jälkeen ja tutustu palveluvalikoimaan etukäteen. Pelkkä sovelluksen avaaminen ei avaa hätäpuheluyhteyttä hätäkeskukseen, Ekstrand neuvoo.
Päivystysapu palvelee kiireellisissä terveysongelmissa 24/7. Päivystysavun toiminnassa on alueellisia eroja, tarkista oman alueesi ohjeistus päivystysavun verkkosivuilta.
Päivystysapu 116117 tarjoaa apua äkillisiin terveysongelmiin sekä päivystyspalveluihin hakeutumiseen ja ohjausta sosiaalihuollon palveluihin.
Hätänumero 112 auttaa kiireellisissä hätätilanteissa, jolloin paikalle tarvitaan auttavia viranomaisia (poliisi, ensihoito, pelastus, sosiaali).
Soita 112, kun tiedät tai epäilet hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön olevan uhattuna tai vaarassa.
Tutustu myös
Jaa vaaratiedote kaverille 112 Suomi -sovelluksen avulla
Sijaintitieto voi pelastaa hengen
Hätäkeskuksissa varaudutaan päättäjäisviikonloppuun
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Hätäkeskuksesta välitetään vuosittain yli 2240 synnytykseen liittyvää tehtävää. Hätäkeskuspäivystäjälle kokemus on ainutlaatuinen, kun puhelimen päässä kuuluukin uuden elämän ääni.
Hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten määrä laskussa
Hätäkeskuslaitoksen puolen vuoden tilastot osoittavat, että hätänumeron virheellinen käyttö on vähentynyt. Hätäkeskusten resurssit painottuivat alkuvuonna aiempaa enemmän kiireellisten hätäilmoitusten käsittelyyn.
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Liikenneturvan kyselyn mukaan joka neljäs suomalainen ei koe tietävänsä, miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Hätäkeskuspäivystäjän antamat ohjeet voivat onnettomuustilanteessa pelastaa henkiä.
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjä Tiina Mitts: kieltenopettajasta hätäkeskuspäivystäjäksi
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi on valittu ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta. Tiina korostaa työssään tiimityön merkitystä, vaikka hätäilmoitus vastaanotetaan yksin.
PRO112-palkittu Mika Lamu rakentaa turvallisuutta tekniikan ja yhteistyön voimin
Hätäkeskuslaitoksen vuosittainen PRO112-palkinto on myönnetty järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Palkinto on tunnustus hänen merkittävästä työstä hätäkeskustoiminnan ja hätänumeron 112 kehittämisen eteen. Mika panos on ollut erityisen merkittävä hätäkeskustietojärjestelmien kehitystyössä.