Det nya ledningssystemet träder i kraft i början av år 2024
Nödcentralsverkets ledningssystem genomgår en reform. Till följd av detta stärker man nödcentralernas roll ytterligare. Ämbetsverkets nya struktur träder i kraft 1.1.2024 och medför också nya uppgifter och utnämningar.
Personalsituationen och arbetstillfredsställelsen blev bättre under början av året
Under början av året rekryterades 61 nya nödcentraloperatörer till Nödcentralsverket, sjukfrånvaron började minska och personalens arbetstillfredsställelse ökade.
Textinmatning i realtid som nödmeddelandemetod 2025
Det kommer att vara möjligt att skicka nödmeddelanden i realtid (RTT) i slutet av 2025. Den nya nödmeddelandemetoden är särskilt användbar för personer som har svårt att höra eller tala. Vid Nödcentralsverket har man redan tagit de första stegen i utvecklingen av RTT.
Utvecklingen av ledningen av arbetsförmågan ger redan resultat
Ledarskapet har varit föremål för utveckling vid Nödcentralsverket under de senaste åren, och arbetet fortsätter. Ett område för utveckling har varit ledning av arbetsförmågan, som förbättrar personalens arbetshälsa.
Betydligt fler nödmeddelanden under första halvåret
Nödcentralsverket fick cirka 1,5 miljoner nödmeddelanden under första halvåret i år. Mängden är 10 procentenheter större än under motsvarande period året innan. Ökning skedde i huvudsak genom kontakter i ärenden som inte hör till nödcentralstjänsterna. Svarstiden på nödmeddelanden låg kvar på en utmärkt nivå.
Jourhjälpen 116117 eller nödnumret 112 – hur väljer jag?

Under den senaste tiden har det rapporterats om köbildning i hälso- och sjukvårdstjänsterna. I samband med detta har jourhjälpens nummer 116117 kommit upp. För att undvika oklarheter är det bra att repetera när man ska ringa nödnumret och när man ska ringa jourhjälpen.
Jourhjälpen 116117 är en rådgivningstjänst som ordnas av välfärdsområdena och som ger råd om plötsliga hälsoproblem. Du ska ringa jourhjälpen före du söker dig till akuten. I Jourhjälpen berättar personer med yrkesutbildning inom hälso- och sjukvården om situationen kräver ett besök på jouren. Om egenvård räcker för situationen får du tillförlitliga egenvårdsanvisningar av jourhjälpen.
– I en livshotande situation ska man alltid ringa nödnumret. Sådana situationer inkluderar till exempel svår bröstsmärta, andningssvårigheter, medvetslöshet, förlamningssymtom eller plötsliga kramper. Då ringer man 112, säger Ari Ekstrand, branschchef på Nödcentralsverket.
Jourhjälpen hjälper till i alla situationer som är brådskande, men inte faktiska nödsituationer. Situationer som hör till jourhjälpen är till exempel olika smärttillstånd där självmedicinering inte hjälper. Om jourhjälpen bedömer att situationen kräver akutvård kan den som ringer instrueras att ringa till nödnumret. I vissa områden kan samtalet också vidarekopplas, och då är det viktigt att den som ringer stannar kvar på linjen tills samtalet har kopplats till nödcentralen. I alla situationer är det viktigt att lyssna på och följa instruktionerna.
Det viktiga är att identifiera nödsituationen
När tjänsterna blir mer mångsidiga är det viktigt att ha det väsentligaste i åtanke – i en nödsituation ska du omedelbart göra ett nödmeddelande. Om det inte är fråga om en nödsituation utan ett plötsligt hälsoproblem, ska du ringa jourhjälpen. Om nödcentraloperatören efter en riskbedömning instruerar anmälaren att ringa jourhjälpen, har operatören uppgett att den bästa hjälpen för situationen är något annat än akutvården, till exempel en bedömning av vårdbehov och skyndsamhet eller besök på jouren. Det är inte fråga om att neka tillgång till vård, utan om att situationen inte kräver att man larmar akutvården. Akutvården ska i första hand inriktas på sjukdomsanfall och allvarliga skador.
– 112 Suomi-appen har ett omfattande utbud av tjänster och många olika journummer. Se också till att du aktiverar appen efter att du har laddat ner den, och bekanta dig med tjänsteutbudet på förhand. Bara att öppna appen med telefonen öppnar inte en nödsamtalsanslutning till nödcentralen, säger Ekstrand.
Jourhjälpen betjänar vid brådskande hälsoproblem 24/7. Det finns regionala skillnader i jourhjälpens verksamhet, kontrollera anvisningarna för ditt område på Jourhjälpens webbsida.
-
Jourhjälpen 116117 ger hjälp vid plötsliga problem med hälsan, att hitta rätt jourtjänst och vägledning om socialvårdstjänsterna.
Nödnumret 112 hjälper i brådskande nödsituationer där hjälpande myndigheter behövs på plats (polisen, akutvården, räddningsväsendet, socialvården).
Nödnumret 112 är rätt nummer om du vet eller misstänker att det föreligger fara för liv, hälsa, egendom eller miljön.