Nya verktyg stöder personalens välbefinnande på jobbet
Nödcentralsverket testar nya sätt att stödja personalens välbefinnande. Nödcentralen i Kervo utvecklar en metod för multiprofessionella samtal, och därtill pågår ett pilotprojekt för kamratstöd som omfattar hela Nödcentralsverket.
Nödcentralsproffs belönades för förtjänstfullt arbete
Proffs inom nödcentralsverksamhet belönades i dag i Tammerfors. Priset PRO 112 för förtjänstfullt arbete för nödnumret och nödcentralsverksamheten tilldelades Minna Ylinen från Björneborg. Anniina Takala från Åbo utsågs till Årets nödcentralsoperatör.
Det gäller att sköta om sig
Årets nödcentraloperatör Anniina har haft många vändningar i sin karriär: hon arbetade först som sjukskötare, men studerade sedan till nödcentralsoperatör. Senare bytte hon från nödcentralen i Björneborg till en tjänst i Åbo. Under årens lopp har Anniina lärt sig att ta hand om sig själv och återhämta sig från arbetet.
Det mest givande är att lyckas tillsammans
Virve-huvudanvändaren Minna Ylinen är en erfaren expert inom nödcentralsverksamhet. Hon har jobbat med många olika datasystem, hanterat lärorika störningar och upplevt framgångar tillsammans med arbetskamraterna under sin karriär.
Färre sjukfrånvaron och bättre trivsel i arbetet år 2023
Nödcentralsverkets bokslut för 2023 är färdigt. I fjol började personalens sjukfrånvaron minska, rekryteringen av nödcentraloperatörer var lyckad och personaltillfredsställelsen förbättrades.
Päivystysapu 116117 vai hätänumero 112 – miten valitsen?
Viime aikoina on uutisoitu terveyspalvelujen ruuhkautumisesta, ja sen yhteydessä on usein noussut esiin päivystysavun numero 116117. Epäselvyyksien välttämiseksi on paikallaan kerrata, milloin kuuluu soittaa hätänumeroon, ja milloin päivystysapuun.
Päivystysapu 116117 on hyvinvointialueiden järjestämä neuvontapalvelu, joka neuvoo äkillisissä terveysongelmissa. Päivystysavun numeroon tulee soittaa ennen päivystykseen hakeutumista. Päivystysavussa terveydenhuollon ammattilaiset kertovat, vaatiiko tilanne käynnin päivystyksessä. Mikäli tilanteeseen riittää itsehoito, saa päivystysavun kautta luotettavat itsehoito-ohjeet.
− Henkeä uhkaavassa tilanteessa tulee aina soittaa hätänumeroon. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi kova rintakipu, hengitysvaikeus, tajuttomuus, halvausoireet tai äkillinen kouristelu. Silloin soitetaan 112, kertoo Ari Ekstrand, toimialapäällikkö Hätäkeskuslaitokselta.
Päivystysapu auttaa kaikissa tilanteissa, jotka ovat kiireellisiä mutta eivät varsinaisia hätätilanteita. Päivystysapuun kuuluvia tilanteita ovat esimerkiksi erilaiset kiputilat, joihin ei itsehoito auta. Mikäli päivystysavussa todetaan, että tilanne vaatii ensihoitopalvelua, voidaan ilmoittajaa ohjeistaa soittamaan hätänumeroon. Joillain alueilla puhelu voidaan myös saattaen siirtää, jolloin ilmoittaja on tärkeää pysyä linjalla, kunnes puhelu on siirtynyt hätäkeskukseen. Tärkeää on joka tilanteessa kuunnella annettuja ohjeita ja noudattaa niitä.
Tärkeää on tunnistaa hätätilanne
Palveluiden monimuotoistuessa on tärkeää pitää mielessä kaikista keskeisin asia – mikäli kyseessä on hätätilanne, tule välittömästi tehdä hätäilmoitus. Jos kyse ei ole hätätilanteesta, mutta kyseessä on äkillinen terveysvaiva, tulee soittaa päivystysapuun. Mikäli hätäkeskuspäivystäjä tekemänsä riskinarvion jälkeen ohjeistaa ilmoittajaa soittamaan päivystysapuun, on hän todennut, että paras apu tilanteeseen löytyy jostain muualta kuin ensihoidosta, esimerkiksi kiireellisen hoidontarpeen arvioinnista tai päivystyksestä. Kyse ei ole siitä, että kiellettäisiin mahdollisuus hoitoon, vaan että tilanne ei edellytä ensihoitopalvelun hälyttämistä. Ensihoito tulee ensisijaisesti kohdentaa sairaskohtauksiin ja vakaviin vammautumisiin.
−112Suomi -sovelluksesta löytyy kattava palveluvalikoima ja runsaasti eri päivystysnumeroita. Muista myös ottaa sovellus käyttöön sen lataamisen jälkeen ja tutustu palveluvalikoimaan etukäteen. Pelkkä sovelluksen avaaminen ei avaa hätäpuheluyhteyttä hätäkeskukseen, Ekstrand neuvoo.
Päivystysapu palvelee kiireellisissä terveysongelmissa 24/7. Päivystysavun toiminnassa on alueellisia eroja, tarkista oman alueesi ohjeistus päivystysavun verkkosivuilta.
-
Päivystysapu 116117 tarjoaa apua äkillisiin terveysongelmiin sekä päivystyspalveluihin hakeutumiseen ja ohjausta sosiaalihuollon palveluihin.
Hätänumero 112 auttaa kiireellisissä hätätilanteissa, jolloin paikalle tarvitaan auttavia viranomaisia (poliisi, ensihoito, pelastus, sosiaali).
Soita 112, kun tiedät tai epäilet hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön olevan uhattuna tai vaarassa.