Päivystysapu 116117 vai hätänumero 112 – miten valitsen?

Viime aikoina on uutisoitu terveyspalvelujen ruuhkautumisesta, ja sen yhteydessä on usein noussut esiin päivystysavun numero 116117. Epäselvyyksien välttämiseksi on paikallaan kerrata, milloin kuuluu soittaa hätänumeroon, ja milloin päivystysapuun.
Päivystysapu 116117 on hyvinvointialueiden järjestämä neuvontapalvelu, joka neuvoo äkillisissä terveysongelmissa. Päivystysavun numeroon tulee soittaa ennen päivystykseen hakeutumista. Päivystysavussa terveydenhuollon ammattilaiset kertovat, vaatiiko tilanne käynnin päivystyksessä. Mikäli tilanteeseen riittää itsehoito, saa päivystysavun kautta luotettavat itsehoito-ohjeet.
− Henkeä uhkaavassa tilanteessa tulee aina soittaa hätänumeroon. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi kova rintakipu, hengitysvaikeus, tajuttomuus, halvausoireet tai äkillinen kouristelu. Silloin soitetaan 112, kertoo Ari Ekstrand, toimialapäällikkö Hätäkeskuslaitokselta.
Päivystysapu auttaa kaikissa tilanteissa, jotka ovat kiireellisiä mutta eivät varsinaisia hätätilanteita. Päivystysapuun kuuluvia tilanteita ovat esimerkiksi erilaiset kiputilat, joihin ei itsehoito auta. Mikäli päivystysavussa todetaan, että tilanne vaatii ensihoitopalvelua, voidaan ilmoittajaa ohjeistaa soittamaan hätänumeroon. Joillain alueilla puhelu voidaan myös saattaen siirtää, jolloin ilmoittaja on tärkeää pysyä linjalla, kunnes puhelu on siirtynyt hätäkeskukseen. Tärkeää on joka tilanteessa kuunnella annettuja ohjeita ja noudattaa niitä.
Tärkeää on tunnistaa hätätilanne
Palveluiden monimuotoistuessa on tärkeää pitää mielessä kaikista keskeisin asia – mikäli kyseessä on hätätilanne, tule välittömästi tehdä hätäilmoitus. Jos kyse ei ole hätätilanteesta, mutta kyseessä on äkillinen terveysvaiva, tulee soittaa päivystysapuun. Mikäli hätäkeskuspäivystäjä tekemänsä riskinarvion jälkeen ohjeistaa ilmoittajaa soittamaan päivystysapuun, on hän todennut, että paras apu tilanteeseen löytyy jostain muualta kuin ensihoidosta, esimerkiksi kiireellisen hoidontarpeen arvioinnista tai päivystyksestä. Kyse ei ole siitä, että kiellettäisiin mahdollisuus hoitoon, vaan että tilanne ei edellytä ensihoitopalvelun hälyttämistä. Ensihoito tulee ensisijaisesti kohdentaa sairaskohtauksiin ja vakaviin vammautumisiin.
−112Suomi -sovelluksesta löytyy kattava palveluvalikoima ja runsaasti eri päivystysnumeroita. Muista myös ottaa sovellus käyttöön sen lataamisen jälkeen ja tutustu palveluvalikoimaan etukäteen. Pelkkä sovelluksen avaaminen ei avaa hätäpuheluyhteyttä hätäkeskukseen, Ekstrand neuvoo.
Päivystysapu palvelee kiireellisissä terveysongelmissa 24/7. Päivystysavun toiminnassa on alueellisia eroja, tarkista oman alueesi ohjeistus päivystysavun verkkosivuilta.
Päivystysapu 116117 tarjoaa apua äkillisiin terveysongelmiin sekä päivystyspalveluihin hakeutumiseen ja ohjausta sosiaalihuollon palveluihin.
Hätänumero 112 auttaa kiireellisissä hätätilanteissa, jolloin paikalle tarvitaan auttavia viranomaisia (poliisi, ensihoito, pelastus, sosiaali).
Soita 112, kun tiedät tai epäilet hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön olevan uhattuna tai vaarassa.
Se även
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Nödcentralerna förbereder sig inför skolavslutningshelgen
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
En fjortonårings agerande förhindrade större skador
Juho Karkiainens agerande vid rökobservationen och hans mod att göra en nödanmälan möjliggjorde att terrängbranden kunde begränsas i ett tidigt skede. Tack vare Juho kunde nödcentralen snabbt larma räddningstjänsten och förmedla viktiga tilläggsuppgifter.
Mobbning kan vara ett brott – identifiering av nödsituationer är avgörande
Det är viktigt att prata med barn och unga om betydelsen av att göra en nödanmälan. Till exempel är fysiskt våld alltid ett brott, även om det skulle kallas mobbning. En pågående våldssituation är alltid en anledning att ringa nödnumret 112.
Snabb insats och platsinformation är avgörande vid räddning ur vatten
Under de senaste veckorna har det inträffat betydligt fler drunkningsolyckor och allvarliga nära ögat-situationer på allmänna badstränder än vanligt. Att snabbt identifiera situationen och larma hjälp är avgörande när någon hamnat i vattnet. En person som håller på att drunkna kan sällan ropa på hjälp, vilket understryker andras roll i att upptäcka nödsituationen.
Vilken värme!
Det vackra vädret har fått människor att röra på sig. Värmen märks också i antalet nödsamtal, och ibland kan väntetiderna till nödnumret vara något längre än normalt. Om det tillfälligt är kö på nödlinjen ska du inte lägga på, utan vänta kvar på linjen tills en operatör blir ledig.
Så här handskas du med situationer orsakade av stormar
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.