Uusi ohje mahdollistaa oikean avun kiireellisessä hädässä

Hätäkeskuslaitoksen ensihoidon tehtävänkäsittelyohje uudistui marraskuun 2023 lopulla. Muutos näkyy ensihoidon tehtävämäärässä ja kiireellisyysjakaumassa.
Viime marraskuussa sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyöalueiden ensihoitokeskukset antoivat Hätäkeskuslaitokselle uudistetun ensihoidon tehtävänkäsittelyohjeen. Ohjeen tavoitteena on, että ensihoidolle välitettävä tehtävä vastaa aitoa tarvetta.
Siinä missä aiemmin painotettiin nopeutta, painotetaan nyt osuvuutta. Uudistus näkyy voimakkaampana ohjauksena omatoimiseen hoitoon hakeutumisessa sen sijaan, että lähtökohtana olisi aina ensihoidolle välitettävä tehtävä.
Välitettyjen tehtävien määrä vähentynyt
Uuden tehtävänkäsittelyohjeen käyttöönotto näkyi välittömästi, ja muutos on ollut pysyvä. Ensihoidolle välitettyjen tehtävien määrä on laskenut, ja välitettyjen tehtävien osalta kiireellisten tehtävien osuus on nyt pienempi. Tämä vastaa tavoitetta, eli avuntarvitsijan ohjaamista oikean avun piiriin jo ensimmäisessä vaiheessa.
− Lähtökohta on se, että apua on edelleen saatavilla. Ensihoito tulee kohdentaa sairauskohtauksiin ja vakaviin vammautumisiin. Muissa tilanteissa ilmoittajaa voidaan ohjeistaa soittamaan Päivystysapuun 116 117. Päivystysapu 116 117 on hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin järjestämä neuvontapalvelu, joka neuvoo äkillisissä terveysongelmissa, kuten erilaisissa kiputiloissa, joihin ei itsehoito auta, toimialapäällikkö Ari Ekstrand kertoo.
Oikea resurssien käyttö on kaikkien etu
Ensihoidon tehtävänkäsittelyohjeen uudistuksen taustalla on ollut tarve turvata hätätilapotilaiden tavoittaminen ja hoito sekä tukea päivystysterveydenhuollon porrastettua käyttöä (oma terveysasema, Päivystysapu 116117, yhteispäivystys ja ensihoito). Kun resursseja käytetään oikein, on apu nopeasti saatavilla, kun sitä eniten tarvitaan.
Muutoksen taustalla oli osaltaan myös päivystäjien kokemus työn ergonomiasta, ja siitä miten aiempi tehtävänkäsittelyohje vastasi päivystäjien tarpeisiin. Muutos onkin näkynyt myös hätäkeskussalissa. Ensihoitotehtävien puhelunkäsittelyajat ovat hieman pidentyneet, ja päivystäjillä on nyt mahdollisuus laajemmin hyödyntää omaa ammattitaitoaan riskinarvion tekemisessä.
Yhteistyö takaa parhaan lopputuloksen
Sisä-Suomen yhteistyöalueen Erica-pääkäyttäjä Pasi Ketola kertoo, että muutoksen taustalla on pitkä prosessi, jossa on otettu huomioon monia ensihoidon tehtävämäärän kasvuun vaikuttavia tekijöitä.
− Ensihoidosta puhutaan edelleen sairaankuljetuksena, joka vain tilataan. Sairaankuljetus on kuitenkin kehittynyt ensihoidoksi, joka tulee kohdistaa sitä eniten tarvitseville. Esimerkiksi sydänpysähdyspotilaan apu ei tule viivästyä sen takia, että ensihoitoyksikkö on hoitamassa pientä haavaa, joka olisi voitu hoitaa päivystyksessä, jonne omainen olisi potilaan kuljettanut, Pasi kertoo.
Uudella tehtävänkäsittelyohjeella tuodaan päivystäjille enemmän tukea päätöksentekoon tilanteissa, joissa kansalainen soittaa 112 lähinnä sen takia, ettei hän tiedä mihin muualle voisi soittaa. Aiempi ohje ei samalla tavalla antanut tukea tehtävän välittämättä jättämiseen, mutta nyt ohjataan määrätietoisemmin omatoimiseen hoitoon hakeutumiseen tai Päivystysapuun 116117.
"Kun tehtävämäärät kasvavat, on tärkeää ohjata avuntarvitsijat heti oikean instanssin luo. Näin vältetään myös resurssityhjiöt, ja mahdollistetaan hätätilapotilaan nopea tavoittaminen."
− Kentällä muutokseen ollaan tyytyväisiä. Kun tehtävämäärät kasvavat, on tärkeää ohjata avuntarvitsijat heti oikean instanssin luo. Näin vältetään myös resurssityhjiöt, ja mahdollistetaan hätätilapotilaan nopea tavoittaminen. Tämä on ennen kaikkea avuntarvitsijan etu, Pasi täsmentää.
Jotta oikeanlainen apu saadaan hälytettyä, vaatii se myös hätäilmoituksen tekijältä lisätietoja tehtävästä.
− On tärkeää, että hätäilmoituksen tekijä vastaa hätäkeskuspäivystäjän esittämiin kysymyksiin. Vain niin hätäkeskuspäivystäjä voi luoda oikea tilannekuvan tapahtuneesta ja hälyttää oikeaa apua, Ekstrand toteaa.
− Omia oireita ei hätälinjalla tule vähätellä eikä liioitella, vaan omasta voinnista tulee kertoa rehellisesti, ja vastata kysymyksiin, Pasi komppaa.
Muokattu 2.8.2024 klo 15, lisätty ruotsin- ja englanninkieliset käännökset.
See also
Distress may turn to joy in a call involving childbirth
ERC operators provide instructions on what to do at the scene of an accident
Social emergencies require time
Distress may turn to joy in a call involving childbirth
The Emergency Response centre sends assistance to more than 2,240 assignments involving childbirth each year. For the ERC operator, the experience is unique, as the sounds of new life can be heard at the other end of the line.
ERC operators provide instructions on what to do at the scene of an accident
According to a survey by the Finnish Road Safety Council (Liikenneturva), one in four Finns do not feel that they know what to do at the scene of an accident. The instructions provided by an ERC operator can save lives in an accident situation.
Emergencies and problem situations abroad – This is what you should do
Only approximately half of Finns know that the emergency number 112 works in all EU countries. When you call 112 in an EU member state, the call is always routed to a local emergency response centre.
Social emergencies require time
The Emergency Response Centre Agency also forwards tasks to social and crisis emergency services. In 2024, the number of these tasks increased by 4 percentage points compared to the previous year, overtaking the number of tasks forwarded to rescue services.
Fourteen-Year-Old’s Actions Prevented Greater Damage
Juho Karkiainen’s response to observing smoke and his courage to make an emergency call enabled the containment of a wildfire at an early stage. Thanks to Juho, the emergency response center was able to issue a rapid alert and relay crucial additional information to the rescue services.