Sociala nödsituationer kräver tid av den som hjälper

Nödcentralsverket förmedlar uppdrag också till social- och krisjouren. Antalet sådana uppdrag ökade med 4 procentenheter år 2024 jämfört med året innan och överskred antalet uppdrag till räddningsväsendet.
Antalet uppdrag som Nödcentralsverket förmedlar till socialväsendet har ökat varje år. Detta beror bland annat på den ökade medvetenheten om social- och krisjourens tjänster och förändringen i befolkningsstrukturen, men också på många andra samhälleliga fenomen som kan orsaka akuta utmaningar och sociala nödsituationer. Det hör till nödcentraloperatörens arbete att identifiera dessa situationer och hen får färdigheter för det i examensutbildningen. Utbildningen har sin egen roll i ökningen av antalet uppdrag: sociala nödsituationer identifieras allt bättre.
− Bakom sociala nödsituationer kan finnas utmaningar som redan länge framkommit i vardagen och som då orsakar en akut nödsituation. Det tar mer tid av nödcentraloperatören att identifiera situationen som en akut nödsituation som hör till social- och krisjouren än till exempel att identifiera en nödsituation som hör till akutvården. Därför syns det ökade antalet sådana nödmeddelanden som en ökning av den genomsnittliga behandlingstiden för alla uppdrag, berättar Ari Ekstrand, branschchef på Nödcentralsverket.
Nödcentralen förmedlar ett uppdrag till socialväsendet exempelvis när en minderårig saknar vård eller omsorg eller har rymt eller använder rusmedel. När det gäller äldre personer kan det till exempel vara fråga om en situation där den äldre är i akut behov av hjälp och inte är klient till exempel inom hemvården. Krishjälpen å sin sida innebär akut hjälp bland annat i olyckssituationer. En stor del av de uppdrag som förmedlas till social- och krisjouren är flermyndighetsuppdrag, där flera myndigheter deltar i skötseln av samma uppdrag.
Socialarbetaren Sonja Kouttinen möter i sitt arbete hjälpbehövande i olika åldrar vid välfärdsområdets akuta socialvårdsuppdrag.
− Utöver de uppgifter som förmedlas via nödcentralen sköter vi akuta situationer som kommit till vår kännedom bland annat via samarbetsmyndigheter eller vår kundlinje. De vanligaste uppdragen är akuta uppdrag inom barnskyddet samt bedömning av äldre personers behov av vård och omsorg, men också andelen krisuppdrag är betydande, berättar Kouttinen.
Känn igen nödfall och våga anmäla
Trots att antalet uppgifter som förmedlas till socialväsendet har ökat, identifieras alla nödsituationer fortfarande inte.
− Till exempel situationer som gäller närstående identifieras inte alltid. Då kan det kännas konstigt att meddela en myndighet om uppdraget, och tröskeln för att göra ett nödmeddelande är ofta högre, konstaterar Kouttinen.
Social- och krisjourer kan också kontaktas via deras egen kundlinje. Numret finns till exempel på välfärdsområdenas webbplatser. Dessutom kan man i mindre brådskande situationer ta kontakt skriftligt med blanketter på välfärdsområdenas webbplatser. I en nödsituation är det dock viktigt att utan dröjsmål göra en anmälan till nödnumret 112.
See also
Fourteen-Year-Old’s Actions Prevented Greater Damage
Bullying Can Be a Crime – Recognizing Emergencies Is Crucial
Knowing your location can save your life
Social emergencies require time
The Emergency Response Centre Agency also forwards tasks to social and crisis emergency services. In 2024, the number of these tasks increased by 4 percentage points compared to the previous year, overtaking the number of tasks forwarded to rescue services.
Fourteen-Year-Old’s Actions Prevented Greater Damage
Juho Karkiainen’s response to observing smoke and his courage to make an emergency call enabled the containment of a wildfire at an early stage. Thanks to Juho, the emergency response center was able to issue a rapid alert and relay crucial additional information to the rescue services.
Bullying Can Be a Crime – Recognizing Emergencies Is Crucial
It’s important to talk with children and young people about the importance of making an emergency call. For example, physical violence is always a crime, even if it’s referred to as school bullying. An ongoing violent situation is always a reason to call the emergency number 112.
Speed of action and location information are crucial in water rescues
In recent weeks, there has been a significantly higher number of drownings and serious near-miss incidents at public beaches than usual. Recognizing the situation and calling for help quickly is critical when someone ends up in the water. A drowning person is rarely able to call for help, which highlights the importance of others in noticing the emergency.
Knowing your location can save your life
When it comes to emergency calls, the most important thing in terms of getting help is to know where you are so that help can reach you as quickly as possible. Technology and especially the 112 Suomi app are good tools for determining your location.