Sosiaaliset hätätilanteet vaativat auttajalta aikaa

Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2024 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 4 prosenttiyksikköä, ja ne ohittivat pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Hätäkeskuslaitoksen sosiaalitoimelle välittämien tehtävien määrä on kasvanut joka vuosi. Taustalla vaikuttaa mm. lisääntynyt tietoisuus sosiaali- ja kriisipäivystyksen palveluista ja väestörakenteessa tapahtunut muutos, mutta myös monet muut yhteiskunnalliset ilmiöt, jotka voivat aiheuttaa akuutteja haasteita ja sosiaalisia hätätilanteita. Näiden tilanteiden tunnistaminen on osa hätäkeskuspäivystäjän työtä ja tutkintokoulutuksen antamia valmiuksia. Koulutuksella onkin oma roolinsa tehtävämäärän kasvussa: sosiaaliset hätätilanteet tunnistetaan yhä paremmin.
− Sosiaalisten hätätilanteiden taustalla voi olla jo pitkään arjessa ilmenneitä haasteita, jotka jossain kohtaa aiheuttavat akuutin hätätilanteen. Tilanteen tunnistaminen akuutiksi sosiaali- ja kriisipäivystykselle kuuluvaksi hätätilanteeksi vie hätäkeskuspäivystäjältä enemmän aikaa kuin esimerkiksi ensihoidon hätätilanteen tunnistaminen, ja näiden hätäilmoitusten määrän kasvu näkyy myös kaikkien hätäilmoitusten keskimääräisen tehtävänkäsittelyajan kasvuna, toimialapäällikkö Ari Ekstrand Hätäkeskuslaitokselta kertoo.
Hätäkeskus välittää tehtävän sosiaalitoimelle esimerkiksi tilanteessa, jossa alaikäinen on vailla hoitoa tai huolenpitoa, tai hän on karannut tai käyttänyt päihteitä. Ikäihmisten osalta kyseessä voi olla esimerkiksi tilanne, jossa iäkäs on akuutisti avuntarpeessa, eikä hänellä ole esimerkiksi kotihoidon asiakkuutta. Kriisiapu taas on akuuttia kriisiapua esimerkiksi onnettomuustilanteissa. Suuri osa sosiaali- ja kriisipäivystyksen tehtävistä ovatkin moniviranomaistehtäviä, jolloin saman tehtävän hoitamiseen osallistuu useampia viranomaisia.
Sosiaalityöntekijä Sonja Kouttinen kohtaa työssään kaikenikäisiä avuntarvitsijoita hyvinvointialueen akuuttien sosiaalihuollon tehtävien yhteydessä.
− Hätäkeskuksen kautta välitettävien tehtävien lisäksi hoidamme mm. yhteistyöviranomaisten tai asiakaslinjamme kautta tietoomme tulleita akuutteja tilanteita. Yleisimpiin tehtäviin lukeutuvat lastensuojelun akuutit tehtävät sekä ikäihmisten hoidon- ja huolenpitotarpeen arviointi, mutta myös kriisitehtävien osuus on merkittävä, Kouttinen kertoo.
Tunnista hätätilanne
Vaikka sosiaalitoimelle välitettävien tehtävien määrä on kasvanut, jää hätätilanteita edelleen tunnistamatta.
− Tunnistamatta voi jäädä esimerkiksi läheisiä koskevat tilanteet. Silloin ajatus viranomaiselle tehtävästä ilmoituksesta voi olla vieraampi, ja kynnys hätäilmoituksen tekemisestä on usein korkeampi, Kouttinen toteaa.
Sosiaali- ja kriisipäivystyksiin saa yhteyden myös heidän oman asiakaslinjansa kautta. Numero löytyy esimerkiksi hyvinvointialueiden verkkosivuilta. Tämän lisäksi yhteydenoton vähemmän kiireellisissä tilanteissa voi tehdä kirjallisesti hyvinvointialueiden verkkosivuilta löytyvien lomakkeiden avulla. Hätätilanteessa on kuitenkin tärkeää viivytyksettä tehdä ilmoitus hätänumeroon 112.
Tutustu myös
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Neljätoistavuotiaan toiminta säästi suuremmilta tuhoilta
Koulukiusaaminen voi olla rikos – hätätilanteen tunnistaminen keskeistä
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Hätäkeskuksesta välitetään vuosittain yli 2240 synnytykseen liittyvää tehtävää. Hätäkeskuspäivystäjälle kokemus on ainutlaatuinen, kun puhelimen päässä kuuluukin uuden elämän ääni.
Hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten määrä laskussa
Hätäkeskuslaitoksen puolen vuoden tilastot osoittavat, että hätänumeron virheellinen käyttö on vähentynyt. Hätäkeskusten resurssit painottuivat alkuvuonna aiempaa enemmän kiireellisten hätäilmoitusten käsittelyyn.
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Liikenneturvan kyselyn mukaan joka neljäs suomalainen ei koe tietävänsä, miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Hätäkeskuspäivystäjän antamat ohjeet voivat onnettomuustilanteessa pelastaa henkiä.
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjä Tiina Mitts: kieltenopettajasta hätäkeskuspäivystäjäksi
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi on valittu ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta. Tiina korostaa työssään tiimityön merkitystä, vaikka hätäilmoitus vastaanotetaan yksin.
PRO112-palkittu Mika Lamu rakentaa turvallisuutta tekniikan ja yhteistyön voimin
Hätäkeskuslaitoksen vuosittainen PRO112-palkinto on myönnetty järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Palkinto on tunnustus hänen merkittävästä työstä hätäkeskustoiminnan ja hätänumeron 112 kehittämisen eteen. Mika panos on ollut erityisen merkittävä hätäkeskustietojärjestelmien kehitystyössä.