Hätänumero 112 tilastojen valossa
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta

Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.
Hätäkeskuksissa käsiteltiin viime vuonna noin 2 792 600 hätäilmoitusta (3 030 600 vuonna 2023).
− Vastattujen hätäilmoitusten kokonaismäärä laski kahdeksan prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Laskun taustalla on Android -puhelimissa vuoden 2023 lopussa esiintynyt vika, jonka vuoksi puhelimet tekivät automaattisesti hätäilmoituksia. Vika saatiin korjattua samana vuonna, toteaa Hätäkeskuslaitoksen laatupäällikkö Emma Paasonen.
Paasosen mukaan hätäilmoitusten määrän kehitys kahdeksan vuoden aikana on ollut vaihtelevaa. Vuosina 2020-2021 ilmoitusten määrä kääntyi laskuun koronapandemian vuoksi, ja vuonna 2022 määrä kääntyi uudelleen nousuun. Seitsemän vuoden tarkastelujaksolla hätäilmoitusten määrä oli suurin vuonna 2023 ja matalin 2024.
Hätäilmoituksiin vastattiin 7 sekunnissa
Hätäkeskustoiminta kyetään turvaamaan verkottuneen toimintamallin avulla esimerkiksi ruuhkatilanteissa. Hätäilmoituksista 13 % prosenttia käsiteltiin verkottuneen toiminnan avulla (13 % vuonna 2023) ja 87 % (87 %) käsiteltiin ensisijaisessa hätäkeskuksessa. Hätäilmoituksiin vastattiin keskimäärin 7 sekunnissa (4 sekuntia vuonna 2023).
− Hätäpuhelu yhdistyy ensisijaisesti tapahtuma-alueen omaan hätäkeskukseen, mutta tietyn odotusajan jälkeen hätäilmoitus siirtyy automaattisesti toiseen hätäkeskukseen vapaalle hätäkeskuspäivystäjälle, tarkentaa Paasonen.
Ensihoidolle välitettyjen tehtävien määrä kääntyi laskuun
Hätäilmoituksista muodostui 1 412 700 viranomaisille välitettävää tehtävää (1 501 100). Välitettyjen tehtävien määrä laski edellisvuoteen verrattuna 6 prosenttia. Tehtävistä 52 % välitettiin ensihoidolle, 36 % poliisille ja 7 % sosiaalipäivystykselle. Loput 5 % välitettiin pelastukselle ja muille viranomaisille.
Paasosen mukaan välitettyjen tehtävien määrän laskua selittää erityisesti terveystoimen tekemä ensihoidon tehtävänkäsittelyohjeen uudistus, joka tuli voimaan vuoden 2023 loppupuolella. Uusien ohjeiden tavoitteena on ollut varmistaa ensihoidon resurssien riittävyys. Hätäkeskuspäivystäjät välittävät tehtävät toimialoilta saatujen ohjeiden mukaan.
Noin puolet hätäilmoituksista eivät johtaneet tehtävän välittämiseen viranomaiselle.
− Ammattimaisella riskinarvion tekemisellä hätäkeskuspäivystäjä voi todeta, ettei tilanteessa ole hälytettävän viranomaisavun tarvetta. Tällöin ilmoittajalle neuvotaan, mihin hän voi olla yhteydessä tai miten hän voi omalla toiminnallaan ratkaista tilanteen.
Ilkivaltaiset ilmoitukset ovat vähentyneet
Virheellisten ilmoitusten kokonaismäärä laski edelliseen vuoteen verrattuna. Hätäkeskukset vastaanottivat yhteensä 568 500 (815 420 vuonna 2023) virheellistä ilmoitusta, jotka eivät olisi kuuluneet hätäkeskuksen hoidettavaksi. Virheellisistä ilmoituksista ilkivaltaisten ja asiattomien ilmoitusten osuus oli 29 680 (32 800).
− Olemme tyytyväisiä, että asiattomien ja ilkivaltaisten ilmoitusten määrä on ollut laskusuunnassa koko seitsemän vuoden tarkastelujakson ajan. Määrä on silti edelleen suuri, ja jokainen turha ilmoitus voi viivästyttää todellisessa hädässä olevan ihmisen avunsaantia, muistuttaa Paasonen.
Tulkatuissa hätäpuheluissa hurja kasvu
Tulkattujen hätäilmoitusten määrä nousi ennätystasolle. Vuonna 2024 hätäilmoituksia tulkattiin 1469 kpl. Määrä on kasvanut tasaisesti tällä vuosikymmenellä: 295 kpl vuonna 2021, 575 kpl vuonna 2022 ja 1056 kpl vuonna 2023.
Tulkattuja kieliä oli yhteensä 37. Suurin osa tulkatuista kielistä koski venäjän (594 kpl), ukrainan (371 kpl) ja arabian (193 kpl) kieliä.
Asiakastyytyväisyys korkealla tasolla
Syksyllä 2024 toteutetussa asiakastyytyväisyyskyselyssä hätänumeroon soittaneita pyydettiin arviomaan samaansa palvelua neljällä osa-alueella: hätäilmoitukseen vastaamisen nopeus, hätäkeskuspäivystäjän antamien ohjeiden selkeys, hätäkeskuspäivystäjän palveluasenne sekä hätäkeskuspäivystäjän asiantuntemus. Arvioita pyydettiin asteikolla 1-5, jossa 5 on erittäin hyvä ja 1 erittäin huono.
Emma Paasosen mukaan parhaat arviot annettiin hätäilmoitukseen vastaamisen nopeudesta arvosanalla 4,52 (4,60 vuonna 2021). Matalin, mutta silti erittäin hyvä arvosana annettiin hätäkeskuspäivystäjän asiantuntemuksesta arvosanalla 4,34 (4,46 vuonna 2021).
− Valtaosa vastaajista (93 %) koki, että sai tarvitsemaansa apua. Ensihoidon asioissa soittaneet kokivat hieman keskimääräistä useammin saaneensa tarvitsemaansa apua (96 %). Ensihoidon asioissa soittaneet olivat myös keskimääräistä tyytyväisempiä hätäilmoitukseen vastaamisen nopeuteen, kertoo Paasonen.
Valtakunnallista hätänumeroviikkoa vietetään 10.-16. helmikuuta 2025. Viikon juhlapäivä on EU:n yhteinen 112-päivä tiistaina 11.2.
Edit 11.2.2025 klo 15.50: Lisätty englanninkielinen versio tiedotteesta
Distress may turn to joy in a call involving childbirth
The Emergency Response centre sends assistance to more than 2,240 assignments involving childbirth each year. For the ERC operator, the experience is unique, as the sounds of new life can be heard at the other end of the line.
ERC operators provide instructions on what to do at the scene of an accident
According to a survey by the Finnish Road Safety Council (Liikenneturva), one in four Finns do not feel that they know what to do at the scene of an accident. The instructions provided by an ERC operator can save lives in an accident situation.
Emergencies and problem situations abroad – This is what you should do
Only approximately half of Finns know that the emergency number 112 works in all EU countries. When you call 112 in an EU member state, the call is always routed to a local emergency response centre.
Social emergencies require time
The Emergency Response Centre Agency also forwards tasks to social and crisis emergency services. In 2024, the number of these tasks increased by 4 percentage points compared to the previous year, overtaking the number of tasks forwarded to rescue services.
Fourteen-Year-Old’s Actions Prevented Greater Damage
Juho Karkiainen’s response to observing smoke and his courage to make an emergency call enabled the containment of a wildfire at an early stage. Thanks to Juho, the emergency response center was able to issue a rapid alert and relay crucial additional information to the rescue services.